וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דעיכת המהומות: טראמפ מוציא את המשמר הלאומי מוושינגטון

נשיא ארה"ב הורה על הסגת החיילים, שפריסתם בבירה אחרי הרג ג'ורג' פלויד עוררה עליו ביקורת רבה: "המצב תחת שליטה מושלמת". ניו יורק הסירה את העוצר, ביידן קיבל חיזוק משר ההגנה לשעבר קולין פאוול. בעולם נמשכות המחאות: מפגינים בבריטניה הפילו פסל של סוחר עבדים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה היום (ראשון) על הוצאת המשמר הלאומי מרחובות וושינגטון, שאליהם נשלחו בשיא ההפגנות על הרג ג'ורג' פלויד. "נתתי את ההוראה למשמר הלאמי שלנו להתחיל בהליך נסיגה מוושינגטון די.סי, עכשיו כשהכול תחת שליטה מושלמת", כתב בטוויטר.

הוא הוסיף כי "הם ילכו הביתה, אבל הם יכולים לחזור במהירות, אם יהיה צורך בכך. היו הרבה פחות מפגינים בלילה האחרון ממה שציפו". אתמול הפגינו עשרות אלפים בערים רבות בארצות הברית, כשבוושינגטון הבירה לא נרשמו תקריות יוצאות דופן למרות המחאה הסמוכה לבית הלבן. המתחם הוקף על ידי כל הצדדים בגדרות ומחסומי ביטחון.

אחרי שהימים הראשונים למחאה על ההרג של פלויד בידי שוטר לבן ממיניאפוליס, ידעו התקריות האלימות שכללו מעשי ביזה, ונדליזם ועימותים עם שוטרים, הימים האחרונים היו רגועים יותר. בעקבות זאת, בערים רבות הוסר העוצר שהוטל, ואליהן הצטרפה היום ניו יורק. "אנחנו מסירים את העוצר, באופן מידי. אתמול ובלילה הקודם ראינו את הטוב ביותר של העיר שלנו", כתב בטוויטר ראש העיר ביל דה בלאזיו.

כוחות צבא אמריקאים עושים את דרכם לבית הלבן לקראת מחאה על הריגתו של ג'ורג' פלויד"  6 ביוני 2929. רויטרס
חיילים חולפים על פני הבית הלבן, אתמול/רויטרס

הסרת העוצר מגיעה יום לפני שניו יורק נכנסת לשלב הראשון שלה בפתיחה המחודשת של העיר אחרי כמעט חודשיים של סגר בשל התפרצות נגיף הקורונה. "מחר אנחנו לוקחים צעד גדול לקראת פתיחה מחדש. המשיכו לשמור על ביטחונכם. המשיכו לדאוג אחד לשני", הוסיף ראש עיריית ניו יורק, שראתה בזיזת חנויות יוקרה במנהטן, עשרות מעצרים ושריפת ניידות משטרה בשבוע שעבר.

במקביל, היום נערך טקס זיכרון לפלויד בקרוליינה הצפונית, שם הוא נולד, והלווייתו תיערך ביוסטון ביום שלישי. מי שאמור להיפגש עם משפחתו של פלויד הוא המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שצפוי לנסוע מחר לטקסס. הוא לא צפוי להשתתף בהלווייה.

ביידן המשיך לתקוף את טראמפ על התנהלותו ביחס להפגנות. הוא האשים אותו ב"הסתה לאלימות, בליבוי להבות השנאה והפילוג, ובניסיון לפלג אותנו".

עוד בוואלה!

בין שני עולמות: השוטרים השחורים בארה"ב נקרעים בין הרגש לתפקיד

לכתבה המלאה
מחאה נגד הריגתו של ג'ורג' פלויד בלונדון, 7 ביוני 2020. רויטרס
הפגנה בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד בלונדון/רויטרס

ביידן זכה לחיזוק היום מכיוונו של שר ההגנה והרמטכ"ל לשעבר קולין פאוול, שהביע תמיכה בו לקראת הבחירות בנובמבר. הוא הרפובליקני הבכיר הראשון שמודיע בפומבי על תמכיתו ביריבו של טראמפ, שהחלטו להשתמש בצבא לצרכים פנימיים עוררה עליו ביקורת חריפה גם מהמחנה שלו.

פאוול שהנהיג את צבא ארצות הברית במהלך מלחמת המפרץ ב-1991 תחת הנשיא ג'ורג' בוש ובהמשך שימש שר ההגנה בממשל של בנו, אמר כי טראמפ "סטה" מחוקת ארצות הברית ומהווה סכנה למדינה ולדמוקרטיה שלה. "אני לא יכול לתמוך השנה בנשיא טראמפ בשום צורה", אמר פאוול, שגם לא הצביע עבור טראמפ ב-2016 והביע תמיכה ביריבתו הילרי קלינטון.

כשנשאל על ידי רשת CNN אם הוא יצביע לביידן, הוא השיב: "אני אצביע עבורו". טראמפ, שמרבה לתקוף את ההחלטה לפתוח במלחמה בעיראק ב-2003, כינה את פאוול "שיכור אמיתי".

טקס אזכרה לג'ורג' פלויד בצפון קרוליינה
 7 ביוני 2020. רויטרס
טקס אזכרה לג'ורג' פלויד בצפון קרוליינה/רויטרס

פאוול הוא האחרון בשורת אנשי צבא בכירים לשעבר שתוקפים את טראמפ מאז פרוץ המהומות על האפליה נגד שחורים. שר ההגנה הקודם ג'יימס מאטיס וקצינים בכירים אחרים תקפו בימים האחרונים את הנשיא, בצורה כמעט חסרת תקדים בהיסטוריה האמריקנית.

כמה חברי קונגרס רפובליקנים תקפו אף הם את טראמפ מאז פרוץ המשבר ותהו לגבי תמיכתם בו בנובמבר, אולם הרוב נותרו שקטים או שהמשיכו להביע תמיכה בנשיא.

הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקווסקי אמרה בשבוע שעבר כי היא עדיין לא יודעת אם היא תוכל לתמוך בטראמפ ושיבחה את דבריו של מאטיס, כפי שעשה חברה למפלגה, הסנאטור מיט רומני.

בתוך כך, ברחבי העולם נמשכו היום הפגנות המחאה נגד הגזענות ואלימות משטרתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully