וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום 10 למחאה בארה"ב על הרג ג'ורג' פלויד: "הורידו את הברך מצווארנו"

ההפגנות היו שלוות בהשוואה ללילות קודמים, עם הניסיון של הפעילים לנתב את הזעם לשינוי המצב. "הוא מת מתקלה נפוצה במערכת הצדק האמריקנית", ספד לו מנהיג זכויות האזרח אל שרפטון. למרות ההפגנות, נרשמו שורת תקריות אלימות: שוטרים בניו יורק הטיחו בן 75 לקרקע

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

המחאות נגד הרג ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנחנק למוות על ידי שוטר לבן במיניאפוליס, נמשכו גם הלילה (שישי) ברחבי ארצות הברית, זה היום העשירי ברציפות. הן דעכו לקראת שעות הבוקר, וערים רבות, בהן לוס אנג'לס, הסירו את העוצר, אך בני יורק הוא נותר על כנו.

מנהיג זכויות האזרח הכומר אל שרפטון אמר בטקס אשכבה במיניאפוליס כי ההרג של פלויד בידי המשטרה וההפגנות ברחבי המדינה מסמנים התעוררות באמריקה ביחס לגזע ולצדק. "הורידו את הברך מהצוואר שלנו", אמר שרפטון בעת הטקס שבו עמדו המפגינים בדומיה במשך 8:46 דקות, הזמן המשוער שבו הוחזק פלויד תחת ברכו של שוטר לבן עד שמת בשבוע שעבר.

בהספד שנשא בטקס באוניברסיטה במיניאפוליס, העיר שבה נהרג פלויד, אמר שרפטון כי המקרה הוא סמל לאלימות המשטרתית שחוותה הקהילה השחורה כולה.

"ג'ורג' פלויד לא היה צריך להיות בין המתים. הוא לא מת בשל בעיות בריאותיות נפוצות. הוא מת מתקלה נפוצה במערכת הצדק האמריקנית", אמר שרפטון. "הגיע הזמן שנקום בשמו של ג'ורג' ונגיד, 'הסירו את הברך שלכם מהצוואר שלנו'".

שורת טקסי זיכרון אמורים להתקיים בששת הימים הקרובים בשלוש מדינות שונות. הלווייתו של ג'ורג' מתוכננת להתקיים ביום שלישי.

הכומר אל שרפטון בטקס האשכבה של ג'ורג' פלויד, מיניאפוליס, 4 ביוני 2020. רויטרס
"לא היה צריך להיות בין המתים". הכומר שרפטון בטקס האשכבה של פלויד, הלילה/רויטרס

למרות המחאות, האלימות המשטרתית לא נפסקה. בסרטונים שתועדו שפורסמו ברשתות החברתיות תועדו שוטרים בערים שונות משתמשים באלות ויורים רימוני הלם וגז מדמיע ללא אזהרה. בבאפלו, ניו יורק, שני שוטרים הושעו לאחר שתועדו דוחפים אדם לבן בן 75 לקרקע אחרי שהתקרב לשוטרים . אותו אדם, שנראה מדמם מראשו, פונה לבית חולים. מצבו יציב, אך קשה.

שוטרים דוחפים אדם בן 75 שהתקרב אליהם

השינוי בהלך הרוח של המפגינים, אחרי ימים של מעשי אלימות, ביזה וונדליזם, משקף את קולם של רבים בקרב המפגינים והמארגנים לנתב את הזעם על הרג פלויד לחידוש תנועת זכויות האזרח שתוביל לשינוי במערכת הצדק האמריקנית.

ראשת עיריית וושינגטון, מיוריאל באוזר, אמרה כי היא "מודאגת מאוד" מהאופן שבו אכיפת החוק הפדרלית התרחבה מאזור מתחם הבית הלבן ביום רביעי האחרון, ולדבריה ביקשה ממפקד המשטרה המקומית לפארק לאפייט, שנמצא מול הבית הלבן, שיורה לכוחות לסגת.

מסוקים צבאיים נצפו בגובה נמוך בצורה חריגה בבירה, והנשיא דונלד טראמפ אמר כי הוא לא רואה בך בעיה. זאת, למרות חקירת המשמר הלאומי של מחוז קולומביה ובקשת שר ההגנה מארק אספר לבדוק את הנושא. "הבעיה היא לא הטייסים והמסוקים שרוצים להציל את העיר", צייץ טראמפ. "הבעיה היא המציתים, הבוזזים, הפושעים והאנרכיסטים שרוצים להשמיד אותה".

דובר השירות החשאי מסר לרשת CNN כי הגידור שהוקם סביב הבית הלבן השבוע יישאר עד 10 ביוני. "השירות החשאי האמריקני, בתיאום עם המשטרה, מודיע על סגירת השטחים במתחם הבית הלבן ובסביבתו. סגירות אלה הן במאמץ לשמור על אמצעי הביטחון הדרושים סביב המתחם, תוך מתן אפשרות להפגנה שלווה", מסר.

טומורה רייט, בת 29 מוושינגטון, אמרה כי היא לא חוששת להשתתף במחאות, למרות הדאגה של הוריה כך. "הרגשתי צורך לרדת לכאן , למחות ולהביע סולידריות. אלה זמנים בלתי נתפסים", הסבירה.

מפגינים בוושינגטון, ארצות הברית, במחאה על הרג ג'ורג' פלויד, עצור שחור שנחנק למוות בידי המשטרה. 05 ביוני 2020. רויטרס
מפגינים בוושינגטון זועקים במחאה על הרג העצור השחור פלויד, הלילה/רויטרס
מחאה במיניאפוליס על רצח גורג' פלויד, מינסוטה, ארצות הברית, 5 ביוני 2020. רויטרס
אלפים יצאו לרחובות מיניאפוליס ומחו יום נוסף נגד הרג ג'ורג' פלויד, היום/רויטרס

באטלנטה שבג'ורג'יה נרשם אירוע יוצא דופן כששוטר לבן הפגין הזדהות על מותם של אנשים שחורים בידי המשטרה. השוטר התקרב למפגינים סמוך לפארק האולימפי כשהוא לבוש ציוד טקטי וחבוש בקסדה. הוא שוחח עם המפגינים, וזמן קצר לאחר מכן הסיר את קסדתו וכרע ברך מול המוחים.

במקביל, כמה מפגינים צעקו לעבר שוטרים שחורים שהיו מאחור ושאלו מדוע הם לא משתתפים. אחד מהם צעק "אל תירו בי" לעבר הקצינים וחזר על כך כמה פעמים.

ראשת העיר, קיישה לאנס בוטומס, פנתה למפגינים בעיר ואמרה לקהל כי "יש משהו טוב יותר בצד השני של זה". לדבריה, "אני עומדת כאן - ראשת העיר ה-60 של אטלנטה - צאצא ישיר של עבדים במדינה הזו, מכיוון שאבותיי האמינו שיש משהו טוב יותר בצד השני". ראשת העיר הפצירה במפגינים לבצע בדיקות קורונה מכיוון שהנגיף "עדיין משפיע".

מפגינים כורעים ברך במחאה בניו יורק נגד הרג העצור השחור ג'ורג' פלויד. 05 ביוני 2020. רויטרס
"הרגשתי צורך למחות בסולידריות". מפגינים כורעים ברך במחאה בניו יורק, הלילה/רויטרס

היקף המחאות והמהומות, הקשות ביותר מאז הרצח של מרטין לותר קינג ב-1968, דעך אחרי שביום רביעי החמירו הרשויות במינסוטה את עבירת הרצח של השוטר דרק צ'ובין ועצרו את שלושת השוטרים הנוספים שהיו מעורבים. האחרונים הופיעו אתמול לראשונה בבית המשפט שהורה להשאירם במעצרם כשסכום שחרורם בערבות הוא 750 אלף דולר כל אחד. כל הארבעה, שהודחו מהמשטרה יום לאחר ההרג של פלויד, עומדים בפני עונש מקסימלי של 40 שנה אם יורשעו בעבירות החמורות המיוחסות להן.

פלויד, תושב יוסטון שעבד כמאבטח במועדונים, היה לא חמוש כשנלקח למעצר בפינת רחוב אחרי שעובד בחנות דיווח שאדם העונה על תיאורו שילם לו כסף מזויף עבור סיגריות.

(עדכון ראשון: 4:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully