וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה הקודם בממשל טראמפ תקף: "הנשיא מפלג את העם"

ג'יימס מאטיס שבר שתיקה ארוכה ותקף את הנשיא על השימוש בצבא שהוא עושה בזמן ההפגנות על הרג ג'ורג' פלויד: "ההשלכות של שלוש שנים ללא הנהגה בוגרת". הוא אף הזכיר את המאבק של ארה"ב בנאצים. טראמפ: "שמח שהוא הלך". מאות אלפים גדשו את הרחובות ביום התשיעי להפגנות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שר ההגנה לשעבר בממשל טראמפ, ג'יימס מאטיס, תקף הלילה (חמישי) בחריפות את הנשיא המכהן לנוכח המחאה המתמשכת ברחבי המדינה על הרג ג'ורג' פלויד בידי שוטר לבן. בהצהרה תקיפה שפורסמה במגזין "אטלנטיק" אמר מאטיס כי טראמפ הוא "הנשיא הראשון בימי חיי שלא מנסה לאחד את העם האמריקני, ואפילו לא מעמיד פנים שהוא מנסה. במקום זאת, הוא מנסה לפלג אותנו".

"אנחנו עדים להשלכות של שלוש שנות מאמץ", המשיך מאטיס. "אנחנו עדים להשלכות של שלוש שנים ללא הנהגה בוגרת. אנחנו יכולים להתאחד בלעדיו, על בסיס החוזקות הטבועות בחברה האזרחית שלנו. זה לא הולך להיות קל, כמו שהוכיחו השבועות האחרונים, אבל אנחנו חייבים זאת לידידינו, לדורות העבר שדיממו בהגנה על ההבטחה שלנו ולילדינו".

מאטיס, שהתפטר בסוף 2018 בשל התנגדותו למדיניות של טראמפ בסוריה, שבר שתיקה ארוכה. היו אלו המילים התקיפות ביותר עד היום מצד שר הגנה לשעבר נגד השימוש הגובר של הנשיא בצבא במהלך המהומות. אליהן הצטרפו הצהרות מצד בכירים בתוך הפנטגון לגבי השמירה על ערכי המפתח של הצבא, כולל הגנה על החוקה שמבטיחה את הזכות להפגין ואת עקרונות השוויון.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר ההגנה ג'יימס מאטיס, 8 בדצמבר 2018. רויטרס
מתקפה חריפה מצד הגנרל לשעבר. מאטיס וטראמפ, דצמבר 2018/רויטרס

בתגובה, טראמפ התרברב בציוץ בחשבון הטוויטר שלו בפיטורי מאטיס, וכינה אותו "הגנרל שהכי מפריזים בחשיבותו בכל העולם". עוד צייץ הנשיא כי "הכינוי שלו היה 'כאוס', שאני לא אהבתי, ושיניתי ל'כלב משוגע'. החוזקה העיקרית שלו לא הייתה צבאית, אלא יחסי הציבור האישיים שלו. אני הענקתי לו חיים חדשים, דברים לעשות ומאבקים לנצח, אבל הוא לעיתים רחוקות 'הביא הביתה את הבייקון'".

"לא אהבתי את סגנון 'ההנהגה' שלו או כל דבר אחר שקשור בו, ורבים נוספים מסכימים", הוסיף. "שמח שהוא הלך!".

ביום שני איים טראמפ לשלוח כוחות צבא סדירים לדיכוי ההפגנות בכמה ערים, בניגוד לרצונם של מושלי המדינות. זה גרם לדאגה בקרב אנשי צבא בעבר ובהווה, שחוששים מפני התמרדות בשורותיהם ומנזק מתמשך לצבא ארצות הברית עצמו, אחד המוסדות המוערכים והמתוקצבים ביותר באמריקה.

"להשתמש בתגובה צבאית, כפי שראינו בוושינגטון הבירה, יוצרת עימות - עימות שווא - בין הצבא לבין החברה האזרחית", המשיך מאטיס. בזמן קריאתו לאחדות, הוא אפילו הזכיר את המלחמה של ארצות הברית בנאצים, כשאמר שלכוחות האמריקניים שיצאו לנורמנדי נאמר: "הסיסמה הנאצית להשמיד אותנו הייתה 'לפלג ולכבוש'. התשובה האמריקנית שלנו היא: 'באיחוד יש עוצמה'".

מחאה נגד הריגתו של ג'ורג' פלויד בוושינגטון, 3 ביוני 2020. AP
"העולם צריך לדעת שזה לא מסתיים בפתרון מקרה אחד". מפגינים בוושינגטון/AP

מאטיס נחשב לדמות מוערכת בקרב חוגי הצבא, ודבריו הקשים עשויים לתת השראה לבכירים אחרים להביע את דעתם. הערותיו מפתיעות במיוחד לאור ההסתייגות שלו עד היום מלבקר את טראמפ בשורת ריאיונות ואירועים שבהם השתתף מאז סיום תפקידו.

בימים האחרונים השמיעו מילים תקיפות גם הגנרלים מייק מאלן ומרטין דמפסי, שני רמטכ"לים לשעבר. הרמטכ"ל הנוכחי, מארק מילי, פרסם איגרת לכוחות המזוינים שבה הזכיר להם את שבועתם לשמור על חוקת ארצות הברית. הודעות דומות נמסרו על ידי מנהיגי צבא אחרים. מילי ושר ההגנה הנוכחי מארק אספר ספגו ביקורת רבה על שהשתתפו בצעדה של טראמפ לכנסייה הסמוכה לבית הלבן ביום שני, שהתאפשרה אחרי שמפגינים שלווים פוזרו על ידי כוחות הביטחון.

מאטיס תקף אותם על כך וכן על השימוש שעשו במונח "שדות קרב" לתיאור אתרי ההפגנות בעת שיחתם עם מושלי המדינות השבוע. אספר אמר שהוא מתנצל על כך. אתמול הוא גם הביע את התנגדותו להפעלת הצבא לדיכוי המומות, ולפי גורם בממשל, טראמפ ויועציו הבכירים לא ראו זאת בעין יפה.

במקביל, מאות אלפים הפגינו הלילה ברחבי ארצות הברית, ביום התשיעי למחאה על הריגתו של פלויד. המוחים דורשים צדק עבור פלויד, בעוד התובע הכללי של מינסוטה הגיש אישומים נגד ארבעת השוטרים שהיו מעורבים בתקרית, ואף החמיר את האישום נגד השוטר דרק שובין לרצח מדרגה שנייה.

"זה טוב", בירכה המפגינה מרקיז בואי במיניאפוליס על הגשת האישומים. עם זאת, היא הדגישה כי "זה לא הולך להחזיר את האיש בחזרה. זאת התחלה".

מחאה נגד הריגתו של ג'ורג' פלויד בפורטלנד, מיין. 3 ביוני 2020. AP
רבים בירכו על האישומים נגד כלל השוטרים המעורבים. מוחים בפורטלנד, מיין/AP

מנגד, כמה מהמפגינים הביעו אכזבה על כך ששובין, שלחץ על צווארו של פלויד במשך תשע דקות, לא הואשם ברצח מדרגה ראשונה. "הגיע הזמן", אמרה נקימה לוי ארמסטרונג, עורכת דין לזכויות אדם ומארגנת מחאה במיניאפוליס. לדבריה, אם אמריקה לא הייתה בוערת "השוטרים האלה מעולם לא היו נאשמים".

בצפון שיקגו, ג'ונתן מייג'אס הסביר כי הוא שמח לשמע החדשות, אך עד גבול מסוים. "זאת רק פיסה אחת. העולם צריך לדעת שזה לא מסתיים בפתרון מקרה אחד. יש הרבה יותר מדי כאלה", אמר.

ביירון ספנסר חילק מים והמבורגרים למוחים מחוץ לבית העירייה בלוס אנג'לס. הוא סיפר כי הוא "מרומם ומובס" בעקבות ההחלטה להאשים את כלל השוטרים המעורבים בהריגתו של פלויד. ספנסר אמר כי הוא ראה אינספור מקרים של אלימות משטרתית נגד גברים שחורים. "אני בן 55, אני שחור ואני גבר - ראיתי את זה. "זה כמעט פוסט-טראומטי לנהל את השיחות האלה עם הבן שלי כל הזמן".

מרבית ההפגנות במהלך היום התנהלו ללא אלימות, בעוד הנשיא דונלד טראמפ מאיים להפעיל את הצבא. מאז הריגתו של פלויד ב-26 במאי, 9,839 אמריקנים נעצרו במחאות ברחבי המדינה.

מחאה נגד הריגתו של ג'ורג' פלויד בניו יורק, 3 ביוני 2020. AP
"הגיע הזמן". מפגינים בניו יורק/AP

אובמה: "הזדמנות לשנות יחד את אמריקה"

בהתייחסות ראשונה למחאות, הנשיא לשעבר ברק אובמה קרא לכל ראשי הערים ברחבי המדינה לבחון את מדיניות השימוש בכוח של המשטרה. אובמה הכיר בייאוש ששורר בעקבות הריגתו של פלויד, אך לצד זאת הביע אופטימיות.

"במובן מסוים, על אף שהשבועות האחרונים היו טראגיים, קשים, מפחידים וחסרי ודאות, הם גם היוו הזדמנות מדהימות לעורר אנשים", אמר בשידור מביתו בוושינגטון. "הם מציעים לנו הזדמנות לעבוד יחד ולשנות את אמריקה", הוסיף, אך נמנע מלהביע ביקורת נגד טראמפ.

(עדכון ראשון: 5:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully