וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוזמה שתסמיך את השר לביטחון הפנים למנוע ביקורי אסירים במתקני כליאה

ועדת השרים לחקיקה תדון בחוק שיאפשר לאוחנה למנוע ביקורי משפחות בבתי הכלא, ואף להגביל את פגישות האסירים עם עורכי דינם. המגבלה הוטלה בתקנות לשעת חירום, אך ההצעה החדשה נעדרת מנגנונים של פיקוח פרלמנטרי. האגודה לזכויות האזרח: "פגיעה בלתי מידתית בזכויות"

בווידאו: נתניהו וגנץ מתייחסים לחוקי הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידיאו: נתניהו מתייחס לחוק הקורונה, בתחילת החודש)

"חוק הקורונה", שיסמיך את הממשלה להטיל מגבלות נרחבות, צפוי לעלות היום (ראשון) לדיון בוועדת השרים לחקיקה, אך זוהי איננה ההצעה היחידה שמונחת על שולחנה במטרה להקטין את הסיכון להתפרצות הנגיף. בוועדה תעלה גם טיוטת חוק שתסמיך את השר לביטחון פנים אמיר אוחנה למנוע ביקורים של עצורים ואסירים במתקני כליאה. ההצעה תפגע גם בביקורי המשפחות, וגם באפשרות של כלואים להתייעץ פנים אל פנים עם עורכי דינם.

מדובר במגבלה שכבר הוטלה בשבועות האחרונים באמצעות תקנות לשעת חירום, אולם בניגוד לחוק הרחב יותר שיידון היום - היא נעדרת לחלוטין מנגנונים של פיקוח פרלמנטרי. ראשית, השר יוכל להכריז על מצב חירום שמחייב הגבלת ביקורים גם אם הממשלה לא תכריז על מצב חירום כללי, שאותו הכנסת יכולה לבטל. שנית, הגבלת הביקורים בידי השר לא תצטרף שום אישור, מראש או בדיעבד, של הכנסת או אחת מוועדותיה. בטיוטת ההצעה גם אין לכנסת שום אפשרות לבטל את המגבלה.

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
ההצעה תגביל את אפשרותם להיפגש עם עורכי דינם. אסירים בכלא סהרונים/אתר רשמי, דוברות שב"ס

האגודה לזכויות האזרח הגישה בשבועות האחרונים שורת הסתייגויות להצעה. "הכוונה להחליף את חקיקת החירום בחקיקה של הכנסת מבורכת", כתבה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה. "אלא שהאפשרות לשלול מעצורים ואסירים את זכותם להיפגש עם עורך דין ולפגוש את בני משפחתם על בסיס הכרזה של השר לביטחון פנים פוגעת באופן בלתי מידתי בזכויותיהם החוקתיות, ובכלל זה בזכות להליך הוגן, בזכות הגישה לערכאות ובזכות לכבוד".

עוד בוואלה!

פיקוח על הממשלה והגבלות לזמן קצוב: מדריך לחוק הקורונה

לכתבה המלאה

כאמור, הוועדה תדון גם ב"חוק הקורונה", לאחר שינויים משמעותיים שנעשו בהצעה לעומת התזכיר השנוי במחלוקת שפורסם בשבוע שעבר. השינויים כוללים את הסרת האפשרות של הממשלה להסמיך שוטרים להיכנס לבתים פרטיים ללא צו לאכיפת ההנחיות, וכן את העובדה כי תקנות שיעברו במסגרו יצטרכו לקבל את אישור הכנסת בתוך שבוע.

טיוטת החוק גובשה ביוזמת משרד ראש הממשלה על ידי צוות מיוחד במשרד המשפטים בראשות המשנה ליועמ"ש, רז נזרי. לדברי שר המשפטים אבי ניסנקורן, שהודיע בשבוע שעבר כי הטיוטה תובא היום לדיון בוועדה, בטיוטה קוצר תוקפו של מצב חירום שעליו יכולה להכריז הממשלה מ-45 ימים ל-30 בלבד, וההכרזה על יישוב או שכונה כאזור מוגבל תהיה תקפה לשבוע.

קודם לכך, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי חלק מתקנות שעת החירום שבאמצעותן הטילה הממשלה מגבלות על הציבור בתקופת הקורונה עומדות לפקוע בשבועות הקרובים. בשל כך, לדבריו קיימת דחיפות בקידום הצעת החוק, שאמור להעניק לממשלה סמכויות לבצע פעולות שקודם לכן הוצאו לפועל באמצעות תקנות לשעת חירום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully