וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הערות ותיקונים: טיוטת חוק הקורונה תובא לדיון בוועדת השרים בראשון

5.6.2020 / 14:29

אלפי הערות ותיקונים הוגשו בנוגע לתזכיר החוק השנוי במחלוקת, שנועד להסמיך את הממשלה להתמודדות עם משבר הקורונה. בין השינויים בנוסח ההצעה: הובהר כי שוטר לא יורשה להיכנס לביתו של אדם ללא צו, וכי תקנות מכוח החוק יהיו חייבות לקבל את אישור הכנסת תוך שבוע

בווידאו: נתניהו וגנץ מתייחסים לחוקי הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע היום (שישי) כי טיוטת "חוק הקורונה" תובא לדיון בוועדת השרים לחקיקה כבר ביום ראשון הקרוב. השינויים העיקריים שנעשו בהצעת לעומת התזכיר השנוי במחלוקת שפורסם בשבוע שעבר, כוללים את הסרת האפשרות של הממשלה להסמיך שוטרים להיכנס לבתים פרטיים ללא צו לאכיפת ההנחיות, והעובדה כי תקנות שיעברו במסגרו יצטרכו לקבל את אישור הכנסת בתוך שבוע.

טיוטת החוק גובשה ביוזמת משרד ראש הממשלה על ידי צוות מיוחד במשרד המשפטים בראשות המשנה ליועמ"ש, רז נזרי. לדברי השר ניסנקורן, בטיוטה קוצר תוקפו של מצב חירום שעליו יכולה להכריז הממשלה מ-45 ימים ל-30 בלבד, וכי ההכרזה על יישוב או שכונה כאזור מוגבל תהיה תקפה לשבוע.

אבי ניסנקורן בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
קוצר תוקפו של מצב החירום. ניסנקורן/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

הטיוטה גובשה לאחר שאתמול בחצות פקע המועד האחרון למתן הערות מהציבור על תזכיר החוק. מאתר החקיקה הממשלתי נראה כי התקבלו עליו אלפי הערות כאלו. לדברי היועמ"ש אביחי מנדלבליט, הדיון בהערות ובהסתייגויות השונות החל עוד לפני סיום התקופה לקבלת הערות הציבור, ויימשך גם לאחר העלאת ההצעה לוועדת השרים ביום ראשון.

בהודעה שהוציא מוקדם יותר מנדלבליט הוסבר כי חלק מתקנות שעת החירום שבאמצעותן הטילה הממשלה מגבלות על הציבור בתקופת הקורונה עומדות לפקוע בשבועות הקרובים. בשל כך, לדבריו קיימת דחיפות בקידום הצעת החוק, שאמור להעניק לממשלה סמכויות לבצע פעולות שקודם לכן הוצאו לפועל באמצעות תקנות לשעת חירום.

מנדלבליט: "עומדת לרה"מ חזקת החפות. אנו עדיין נפגשים במסגרת 
העבודה ואני לא מתכוון להתעמת איתו על דבריו בשבוע שעבר"


"הטענות על תפירת תיקים והפיכה שלטונית 
הן ללא ביסוס ומאוד מצער שהן נאמרות". שלומי גבאי
"הוגשו מאות הערות לתזכיר חוק הקורונה". מנדלבליט/שלומי גבאי

משרד ראש הממשלה פרסם את תזכיר חוק הקורונה להערות הציבור ב-28 במאי. עם זאת, נוכח פניות שהתקבלו, הוארך המועד עד ל-4 ביוני. מנדלביט הסביר כי לא ניתן היה להאריך את המועד מעבר לכך, מהסיבה ש"תקנות שעת חירום הראשונות שהותקנו צפויות לפקוע באמצע חודש יוני, ומכאן שקיימת דחיפות בקיום הדיונים ובאישור הצעת החוק בכנסת עד למועד זה".

תזכיר חוק הקורונה גובש בהתאם לעמדת מנדלבליט, ולהערות שופטי בג"ץ, שדחקו בממשלה להפסיק את השימוש הנרחב בתקנות לשעת חירום ולהחליפה בחקיקה. כמעט כל המגבלות שהטילה הממשלה על הציבור בחודשים האחרונים במסגרת המאבק בקורונה - כמו מגבלות על יציאה מהבתים או על פתיחת עסקים - הוטלו באמצעות תקנות לשעת חירום, שאינן נתונות לפיקוח פרלמנטרי ומוגבלות לשלושה חודשים.

שוטרים עוטים מסכה בשכונת מאה שערים בירושלים 22 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
תזכיר החוק הסמיך שוטרים להיכנס לבתים ללא צו. פעילות אכיפה במאה שערים/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

עם התקרבות פקיעתן של חלק מהתקנות לשעת חירום הוחלט לגבש תזכיר חוק שיסמיך את הממשלה לפעול במקרה של התפרצות נוספת. בהליך שותפו גורמים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים, לרבות משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה ומחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

אנשי משרד הבריאות סברו שהחוק צריך לתת לממשלה הסמכה כללית ביותר לפעולות שיהיו נחוצות כדי להתמודד עם המשבר, בדומה לסמכות הממשלה להתקין תקנות לשעת חירום. בסופו של דבר גובש נוסח שמסמיך את הממשלה להטיל מגבלות בתחומים שנקבעו מראש, בהתאם להגבלות שהוטלו כבר בחודשים האחרונים: במרחב הפרטי, במרחב הציבורי, הגבלות על קיום אירועים, על תחבורה ציבורית, במוסדות חינוך, במקומות עבודה, וכן סמכות להטיל סגר על אזור מסוים.

תזכיר החוק גרר ביקורת ציבורית בשל הסמכויות שהוא מעניק לממשלה. כך, אחד הסעיפים שזכה למירב הביקורת הוא הסמכת הממשלה לקבוע שהפרת המגבלות תהיה עבירה פלילית, והסמכה של שוטרים להיכנס ללא צו לבתי מגורים כדי לפקח על קיום ההנחיות. מדובר בסמכות שניתנת לשוטרים בזמנים רגילים רק למול חשד לביצוע פשע חמור, והיא הוכנסה לתזכיר כדי לאפשר לשוטרים לפקח, בין היתר, על חובת בידוד.

(עדכון ראשון: 13:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully