וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי למנוע את האסון הבא, ארבע נערות פיתחו מכשיר שיזהיר חירשים משריפות

9.6.2020 / 22:20

לפני כמה שנים, אדם חירש נספה בשריפה שפרצה בביתו בכפר סנדלה, משום שלא שמע את אזעקת גלאי העשן. תלמידות מחטיבת הביניים מוקייבלה שמעו על המקרה, מצאו פתרון שימנע אירועים דומים וזכו בתחרות יוקרתית של משרד החינוך. "הפתרון הטכנולוגי יכול להציל חיים", אמרה אחת מהן

צילום: רוני כנפו וכבאות והצלה, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידיאו: אישה נספתה בשריפה בירושלים, בחודש שעבר)

לפני כמה שנים אירע אסון בכפר סנדלה שלמרגלות הגלבוע - תושב הכפר נפגע מאש שפרצה בביתו, ומת מפצעיו. אותו אדם היה חירש, ולא יכול היה לשמוע את האזעקה שמפעיל גלאי העשן בעת סכנה. בעקבות האירוע, ארבע תלמידות מהכפר מוקייבלה המציאו מכשיר התרעה המיועד לחירשים כדי לדאוג שמקרה כזה לא יקרה שנית.

"האסון הזה הוביל אותנו לחשוב על פתרון טכנולוגי המסייע לאנשים שסובלים מקשיי שמיעה, ויכול להציל את חייהם", אמרה התלמידה סאמח עומרי, מחטיבת ביניים מוקייבלה. סאמח היא אחת מצוות תלמידות מהכפר מוקייבלה שזכו במקום הראשון ביריד חקר מדעי, תחרות יוקרתית שמקיים משרד החינוך, מבין 32 קבוצות שהגיעו מבתי ספר שונים באזור הצפון.

בעקבות אסון בכפר סנדלה- ארבע נערות פיתחו מכשיר שיתריע עבור חרשים מפני שריפות. מוא"ז גלבוע, אתר רשמי
זכו בתחרות יוקרתית. ארבעת התלמידות/אתר רשמי, מוא"ז גלבוע

סירין עומרי, תלמידה נוספת מהצוות הזוכה, הסבירה כי המכשיר שפיתחו מזהיר את לקויי השמיעה באמצעות שני חיישנים עיקריים, "חיישן המודד את אחוז הפחמן הדו חמצני בחדר, ויודע להתריע במקרה שהוא עולה, וחיישן היודע לאמוד את גובה הלהבה. שני החיישנים מוכוונים לסגור מעגל חשמלי, וכך בעת הצורך להזהיר את החירש מסכנת האש המתלקחת על ידי תנודות חזקות".

ההישג העלה את צוות התלמידות, הכולל גם את טיבא עומרי וסארה עומרי, לגמר התחרות הארצית, שבו צפויים להשתתף כ-45 צוותים של תלמידי כיתות ו' ו-ט' מכל רחבי הארץ שהגישו עבודות מצטיינות. ארבעת התלמידות מגיעות מהכפר סנדלה שבגלבוע, ונעזרו במהנדס עלאא ג'רה לצורך הכנת המוצר.

מנהלת בית הספר, ד"ר תאייד אל-ג'מאל, אמרה כי "הלמידה בדרך החקר משולבת בלימודי מדע וטכנולוגיה, ויש לה חשיבות רבה בהבנת הדרך בה חוקרים מדענים תופעות ותהליכים בטבע". היא הוסיפה שמסגרת התכנית, המדגישה למידה בדרך חקר, מובילה את התלמידים לחשיבה על המצאה או פתרון שיכולים להקל על חיי הפרט.

עוד בוואלה!

דחפה תלמידות למקצועות מדעיים: המחנכת שהקדישה את חייה לשינוי

לכתבה המלאה
בעקבות אסון בכפר סנדלה- ארבע נערות פיתחו מכשיר שיתריע עבור חרשים מפני שריפות. מוא"ז גלבוע, אתר רשמי
"מנפצות את הסטריאוטיפ". ד"ר אל-ג'מאל עם הצוות המנצח/אתר רשמי, מוא"ז גלבוע

אל-ג'מאל סיפרה כי בתכנית הלימודים, הנקראת "מדעני העתיד", משתתפות בשנים האחרונות עוד ועוד תלמידות. "יש מגמה של שילוב בנות. בעבר זה לא היה מקובל, אבל היום זה כבר דבר ברור. הן מנפצות את הסטריאוטיפ שלפיו מקצועות המדעים והטכנולוגיה הם מקצועות גבריים. אנחנו מעודדים בנות להשתלב במקצועות אלו, ונפתח עבורן אופק חדש שיסייע להן להשתלב בעולם החדש".

המנהלת הצביעה על קבוצה נוספת של תלמידי בית הספר שהשתתפה בתחרות בשבוע שעבר. חבריה היו התלמידים מוחמד זיאדאת, מוחמד עומרי וחמאד אחמד, שהציגו מכשיר המבקש לעצור התחממות יתר של מטען הטלפון הסלולרי, ובכך לסייע במניעת התלקחות.

"הישגי התלמידים שולחים מסר לשאר חבריהם לכיתה - חדשנות, טכנולוגיה ויזמות הם דברים שניתן להשיג ולהצטיין בהם", אמר עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע. "בנוסף, פעילות מבורכת זו מסייעת בהצמחת מנהיגות מקומית, המחזקת את הקהילה בה צמחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully