וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים על הרג השחורים בארה"ב: "מעשי לינץ' גזעניים מודרניים"

צוות של מומחים עצמאיים הגיש לאו"ם דוח על התקריות האחרונות באמריקה, בהן ההרג של ג'ורג' פלויד שהצית הפגנות. הם קראו לרפורמה עמוקה בארה"ב. "לאנשים שחורים יש סיבה טובה לחשוש לחייהם"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מומחים לזכויות אדם קראו אתמול לרפורמה שיטית בארצות הברית בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד ושל שחורים אחרים, במעשים שלדבריהם מזכירים "מעשי לינץ' גזעניים מודרניים". המומחים, שאינם מדברים בשם האו"ם אבל מדווחים על ממצאיהם לארגון, גינו את מעשי ההרג בידי שוטרים ואחרים, שרובם, לטענתם, נהנים מחסינות.

בהצהרה שמסרו המומחים הם אמרו כי מעשי ההרג מציגים "זלזול או שלילה של חיי אדם, ושימוש במרחב הציבורי לצורך השגת שליטה גזעית, ואלו מאפיינים של מעשי לינץ'".

הצהרתם הגיעה בזמן שההפגנות בארצות הברית נמשכות במחאה על ההרג של פלויד, שצווארו נמחץ על ידי שוטר לבן במיניאפוליס במשך כמעט תשע דקות. מקרים בולטים נוספים היו הירי הקטלני של שוטרים בעובדת הבריאות בריונה טיילור בביתה בקנטאקי והרצח של אחמאוד ארברי, צעיר שחור ולא חמוש שנורה למוות בעת ריצה בשכונת מגורים בג'ורג'יה.

מפגין חובש מסכת פנים במחאה במנצ'סטר שבבריטניה נגד הרג העצור השחור בארצות הברית ועומד על יד ציור קיר של ג'ורג' פלויד. 06 ביוני 2020. רויטרס
הפגנת הזדהות במנצ'סטר שבבריטניה נגד הרג ג'ורג' פלויד, היום/רויטרס

12 המומחים, שלוש קבוצות שעוסקות בזכויות אדם ויו"ר ועדת האו"ם למיגור האפליה הגזעית, אמרו שהם "מגנים בחריפות" את שלושת מעשי ההרג וקראו ל"רפורמה שיטתית ולצדק".

"הסרטונים האחרונים שצצו והראו אנשים לבנים רודפים, דוחקים לפינה ומוציאים להורג אדם צעיר שרץ, או מראים שוטר שכורע ברך על צווארו של אדם במשך שמונה דקות, מזעזעים את המצפון ומזכירים את הטרור שמשטר הלינצ'ים בארצות הברית ניסה להטיל", אמרו. "לאור ההיסטוריה של חסינות משפטית מאלימות גזעית מסוג זה בארצות הברית, לאנשים שחורים יש סיבה טובה לחשוש לחייהם".

עוד בוואלה!

8:46 דקות של סבל: המספר שהפך לסמל המחאה על הרג ג'ורג' פלויד

לכתבה המלאה
מהומות מחוץ לבית הלבן, ג'ורג' פלויד, ארצות הברית, 2 יוני 2020. רויטרס
רבים מהשוטרים נהנים מחסינות. כוחות הביטחון במהומות מחוץ לבית הלבן/רויטרס

המומחים ציינו את העבדות בארצות הברית שעליה הגנה המשטרה, ואמרו כי "המורשת של הטרור הגזעני הזה נותרה נוכחת" עוד היום.

ארברי, בן 25, נורה למוות ב-23 בפברואר על ידי טראוויס מקמייקל, אחד משלושה גברים לבנים שרדפו אחריו בטנדרים בעיר בראנסוויק. עד ראיה סיפר לבית משפט השבוע כי היורה השתמש בביטוי גזעני אחרי הירה, וקרא לו "כושי מזדיין".

"הרגעים האחרונים של אחמאוד כללו מרדף של קבוצת לינץ', בדומה לאלו שפעלו בתקופת ג'ים קרו'", אמרו המומחים על החוקים ששררו בחלקים מארצות הברית אחרי העבדות והנציחו את האפליה הגזעית.

המומחים העלו חשש גם לגבי התגובה של המשטרה בהפגנות בכמה ערים, וציינו את "המיליטריזציה" של התגובה ואת מעצרם של אלפי מפגינים, כמו גם את מעצרם של עיתונאים שחורים. הם גם ציינו את ההבדל בתגובה של הממשל האמריקני ביחס להפגנות על הרג פלויד לבין היחס למחאה נגד מגבלות הקורונה, שבה השתתפו בעיקר מפגינים לבנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully