וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפכו חומצה והיכו: בני המשפחה חשודים שניסו לרצוח את הבת וטענו שניסתה להתאבד

5.6.2020 / 20:27

כתב אישום כנגד ארבעה בני משפחתה של בת 18 שסירבה להינשא לגבר שאביה שידך לה. האב, האם ושניים מאחיה של הצעירה נעצרו בחשד לגרום למותה, וניסו לאיים עליה גם במהלך אשפוזה. "אחד האירועים החמורים והמזעזעים שהובאו בפניי", אמרה השופטת. ספק אם יואשמו בניסיון רצח

צילום: דוברות המשטרה

בני משפחה מאום אל-פחם יואשמו בניסיון לגרימת מוות של בתם בת ה-18, בעקבות סירובה להינשא לצעיר ששידכו לה. קרוביה של הצעירה חשודים כי שפכו עליה חומצה ותקפו אותה באלימות, תוך שהציגו את התקרית כניסיון התאבדות. האב בן ה-44, חשוד כי היה "הרוח החיה של האירוע" וגם השתתף פיזית בניסיונות לטשטש ולהסתיר את מה שאירע. גם האמא בת ה-40 של בת ה-18, האחות הסטודנטית בת ה-20 והאח בן ה-17 נעצרו. קרובי משפחה נוספים נעצרו ושוחררו.

ביום שני הבא צפוי עו"ד חאלד חכרוש מפרקליטות מחוז חיפה להגיש כתב אישום נגד כל הארבעה שמצויים במעצר. כולם חשודים בעבירות של ניסיון לגרימת מוות, קשירת קשר לביצוע פשע, השמדת ראיות ושיבוש מהלכי משפט.

הצעירה שבני משפחתה ניסו לרצוח באום אל-פחם. -, אתר רשמי
צפוי לה הליך שיקום של שנים. הצעירה שעל פי החשד בני המשפחה ניסו לרצוח/אתר רשמי, -

ניסיון הרצח התרחש ב-22 במאי, היום לפני היום האחרון לרמדאן. הצעירה הגיעה הביתה בהזמנת המשפחה, שפיתתה אותה לבוא לחגיגות עיד אל-פיטר, למרות שהיא לא מתגוררת בבית, אלא במקלט לצעירות בסיכון בצפון שמחלקת הרווחה העירונית סייעה לה להשתלב בו. הצעירה נמלטה כמה פעמים מהבית לאחרונה, על רקע האלימות כלפיה, ולכן הועברה למקלט.

לפי החשד, עם הגעתה של הצעירה לביתה שוב התעמת עמה אביה על רקע אורחות חייה, ודרש כי תינשא לגבר שאותו כבר בחר עבורה. מהחקירה עולה כי היא הביעה בפני אביה את סירובה, ועל רקע המתח הגובר חשה בסכנה המתקרבת, וניסתה להתקשר למשטרה בטלפון הנייד שלה, אבל אחותה בת ה-20 סיכלה זאת, וחטפה את הטלפון ממנה.

מחקירת המשטרה עולה כי התקיפה באה מיד אחר כך. לפי החשד, בני משפחה תפסו בשיערה של הצעירה ואביה שפך על גופה, פניה ולתוך פיה חומצה המכונה "מי אש" - חומצת מלח בריכוז של 32%, וגרם לה כוויות קשות. יחד עם אחיה, שזרק עליה חפצים, הם תקפו אותה נמרצות גם במוט ברזל וגרמו לה לחבלות קשות. דוד נוסף נזעק לדירה והתערב, וכך למעשה ניצלו חייה ברגע האחרון.

לפי החשד, הדוד הנחה את בני המשפחה לשטוף את הבית מכתמי הדם, ולהעלים ראיות. המשפחה הביאה את הצעירה הגוססת למרפאה מקומית, משם הובהלה לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהיא במצב קריטי, מורדמת ומונשמת. בבית החולים מסרה המשפחה כי היא ניסתה להתאבד בשל "אהבה נכזבת".

עוד בוואלה!

משפחת הנער שטבע למוות באשדוד: "הם הגיעו בטעות למים העמוקים ונסחפו"

לכתבה המלאה

אביה הסביר בבית החולים כי "הייתה אמורה להיות לה איזו פגישה עם חבר והוא לא הגיע", לכן לדברי האב, הבת "שתתה חומצה ואחר כך קפצה מגג הבית". מבית החולים רמב"ם, כבדרך שגרה, הודיעו על הגעתה למשטרה ונפתחה חקירה.

למחרת, כשלרגע שבה הצעירה להכרה, היא הצליחה למלמל לאחות בבית החולים כמה משפטים באנגלית ואחר כך עוד כמה, והאחות קראה לעובדת סוציאלית. אלה נתנו למשטרה את האינדיקציה שהחשש שלה מבוסס, ואת קצה החוט שנדרש לה. לפי החשד, בני המשפחה ניסו לאיים עליה גם במהלך אשפוזה, אבטחה הוצבה לצידה באופן צמוד, ובתוך זמן קצר היא הועברה מבית החולים רמב"ם לבית חולים אחר.

מצבה משתפר והיא יצאה מכלל סכנת חיים, אבל עדיין לא התברר אם ניצל מאור עיניה. צפוי לה הליך שיקום של שנים.

רצח בשכונת ג'בארין באום אל פחם, 5 במאי 2020. דוברות משטרת ישראל
"מן החמורים והמזעזעים שבתקיפות". זירת רצח באום אל-פחם, בחודש שעבר/דוברות משטרת ישראל

עשרות אנשים נחקרו במהלך החקירה. האב, האם, אחותה ואחיה נעצרו. כולם סיפרו את אותו סיפור על ניסיון התאבדות. אבל חוקרי תחנת אום אל-פחם כבר שמעו סיפורים כאלו גם בעבר. החקירה, שניהל צוות בפיקודו של קצין האח"מ רב-פקד מוטי בן הרוש, רק התעצמה. היה גם דוד שנעצר, אך הוא שוחרר לאחר שנוכה מחשד. כך גם לגבי אחותה הקטנה.

החוקרים השתמשו בתרגילי חקירה שגרתיים, כך למשל השאירו את האם והבת כביכול לבדן, תוך שהאזינו קשב רב לשיחה ביניהן. "מדובר בחקירה מורכבת ומסועפת", הדגיש רפ"ק בן הרוש.

במהלך החקירה, האח היה הראשון להישבר. לפי המשטרה הוא הודה, וסיפר את שאירע תוך שהפליל את אביו. במשטרה אמרו שאחר כך כל בני המשפחה הודו, וכי האב היה האחרון להתוודות. הוא הכחיש ושמר על אותה הגרסה, אבל כשהתיק התגבש, הוא הבין שכולם כבר סיפרו את האמת, וגם הוא הודה.

"אירוע שהנסיבות שלו קשות, חמורות ובלתי נתפסות כמעט"

האב חשוד כי היה הרוח החיה של האירוע וגם של הטשטוש וההסתרה אחר כך, בניסיון לשבש את החקירה. גורמים המצויים בתיק רמזו כי בראייה כוללת, גם חלק מבני הבית האחרים, כולל החשודים - הם קורבנות שלו. "סיפור מקומם ועצוב של ניסיון רצח של צעירה, על רקע מה שמכונה 'כבוד המשפחה'", הגדירה השופטת ג'אדה בסול את הפרשה החמורה, בהארכת מעצר של אחד מהמעורבים.

"מדובר באירוע שהנסיבות שלו קשות, חמורות ובלתי נתפסות כמעט", ציינה בדיון אחר השופטת רקפת סגל מוהר, שאף הוסיפה כי מדובר ב"אירוע חמור ומזעזע". היא הוסיפה כי "מדובר באירוע שהוא מן החמורים והמזעזעים שהובאו בפניי אי פעם". גם עורך הדין מטעם הסנגוריה הציבורית הודה באחד הדיונים כי זה "אירוע קשה ומזעזע, במידה והסיפור שהמשטרה מספרת הוא הסיפור הנכון".

עורכי הדין של בני המשפחה דבקים בהכחשותיהם, למרות גרסת המשטרה שהנאשמים הודו במעשים המיוחסים להם. עו"ד עאדל בויראת, המייצג את האימא ואת האחות, אמר כי "שתיהן מכחישות את החשדות שמיוחסים להן". הוא הוסיף כי "מדובר במתלוננת עם רקע פסיכיאטרי. היא ניסתה להתאבד גם בעבר. גם הפעם שפכה על עצמה חומרי אקונומיקה וקפצה מביתו של הדוד, שלד בבנייה, ונחבלה".

מבנים בעיר אום אל-פחם ב-30 בינואר 2020. רויטרס
"דור שלם זקוק להסברה והדרכה במעבר מאורח חיים מסורתי למודרני". אום אל-פחם/רויטרס

עו"ד מאהר תלחמי המייצג את האבא מטעם הסנגוריה הציבורית, אמר שיגיב רק לאחר הגשת כתב האישום. "מדובר באירוע טרגי, אבל הקטין נעדר עבר פלילי ומעולם לא היה מעורב בפלילים", אמר עו"ד עלאא עתאמנה, המייצג את האח מטעם הסנגוריה הציבורית. "חרף טענות המשטרה בדבר הודאתו, הוא מכחיש את המיוחס לו וטוען שהוא לא לקח באירוע חלק. בימים הקרובים נקבל את חומר הראיות ונמסור תגובה מפורטת לחשדות המיוחסים", הוסיף.

עו"ד תאופיק ג'בארין המייצג את הדוד ששוחרר אמר כי "הוא לא קשור למה שהיה בבית בתוך המשפחה הגרעינית. הוא לא יודע כלום מכל הסיפור הזה, והוא דווקא היה מי שלקח אותה לקבלת טיפול רפואי במרפאה". הוא הוסיף, כי "אם יש במעשה כדי לשבש משהו הרי היה זה ללא כל כוונה פלילית, אלא מתוך בורות ולא מתוך זדון".

"המקרה הזה מוכר לנו מאז הפעם הראשונה שבה ברחה הנערה מהבית", אמר לוואלה! NEWS ראש העיר אום אל-פחם, ד"ר סמיר מחאמיד. "מחלקת הרווחה מטפלת בה, ובאופן אישי מנהלת מחלקת הרווחה שלקחה עליה את התיק הזה. אנחנו נחבק את הנערה כמה שאנחנו יכולים, אנחנו עושים את זה ונעשה את זה", הוסיף ראש העיר.

"הלם מהחומרה וחוסר האנושיות שבמקרה הזה"

למרות הנסיבות הקשות, באום אל-פחם קשה למצוא מי שיתייחס לאירוע. "החברה הערבית עוברת שינוי קיצוני, הנערים והנערות חיים אותו וההורים שלהם עוד לא מעכלים את זה ואינם יכולים להתמודד עם זה", ניסה להסביר גורם רשמי בכיר, שגם אינו מוכן ששמו ייקשר בהתייחסות לפרשה הספציפית הזו. "דור שלם זקוק להסברה והדרכה במעבר מאורח חיים מסורתי למודרני".

"אני בהלם מהחומרה וחוסר האנושיות שבמקרה הזה. אי אפשר לקבל מעשה כזה משום עילה שבעולם ובוודאי שלא יכולה להיות לו שמץ של הצדקה", אמרה לוואלה! NEWS ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), לשעבר יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, וממובילות המאבק נגד אלימות כלפי נשים בחברה הערבית.

"הראש לא מעכל איך יכול להיות שכולם ישתתפו בזה ולאף אחד לא הייתה בעיה עם זה", הוסיפה. "זה מקרה שגם מעיד על חוסר האונים שיכולות נערות להיקלע אליו, ולא למצוא דרך לבקש עזרה וסיוע. מזעזע כמה צעירות יכולות להישאר בלי כתובת ובלי סיוע, והופכות לקרבן חסר אונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully