וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי רשות שדות התעופה עצרו לשעתיים את הטיסות בנתב"ג

ועד העובדים הודיע על עצירת המראות ונחיתות בטיסות מטען ונוסעים במחאה על היעדר גיבוש מתווה חזרה לפעילות אחרי משבר הקורונה ואי תשלום ל-2,500 עובדים שהוצאו לחל"ת. אולם, המחאה נעצרה לאחר שנקבעה פגישה עם משרדי האוצר והתחבורה. רגב: "התנהלות האוצר הובילה למשבר"

צילום: ניב אהרונסון

(בווידאו: נוסעים בנתב"ג, לאחר ההחלטה לאסור נחיתות בישראל, 11 באפריל)

ועד עובדי רשות שדות התעופה עצר היום (שישי) למשך כשעתיים המראות ונחיתות באופן גורף בנתב"ג, הן של טיסות מטען והן של טיסות נוסעים. זאת כמחאה על היעדר מתווה להחזרת הטיסות ועל הצורך בפתרון עבור 2,500 עובדי הרשות שנמצאים בחל"ת ויפסיקו לקבל דמי אבטלה החל מהחודש הבא. אולם, בעקבות התערבות שרת התחבורה מירי רגב, וקביעת פגישה משותפת של נציגי הוועד עם משרדי האוצר והתחבורה, הודיעו העובדים על עצירת פעולות המחאה.

הצעד הגיע בהמשך לאיומי הוועד מוקדם יותר השבוע, לפיהם אם לא יימצא מתווה להחזרת הטיסות - הוא ישבית את שירותי הקרקע לכל חברות התעופה. אחרי פרסום האולטימטום השבוע, לוועד נקבעה פגישה עם משרד התחבורה בו הצדדים אמורים היו לדון בסוגיית המשך התשלום לעובדי הרשות שבחל"ת. הפגישה תוכננה להתקיים ביום ראשון, אך לאחר שמשרד התחבורה ביטל את הפגישה - הוחלט להשבית היום את השדה. כחלק מהשביתה, מטוסים ששהו באוויר נאלצו לנחות בשדות משניים.

שדה התעופה בן גוריון 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
נתב"ג מרוקן מנוסעים, מרץ האחרון/ראובן קסטרו

המשבר הסלים בעקבות חוסר הוודאות סביב התאריך בו יתיר משרד הבריאות חזרת טיסות לפעילות סדירה. כיום טיסות מסחריות בודדות מגיעות לנתב"ג, אך אלו פועלות תחת הגבלות כבדות: כניסה לבעלי דרכון ישראלי בלבד וכניסה לבידוד של 14 יום לחוזרים. כמו כן, בהיעדר חתימה על הסכמי טיסה עם אותן "מדינות ירוקות" בהן שיעור התחלואה נמוך - גם הצפי לחזרה לפעילות לא נראה באופק.

השרה רגב, שרק נכנסה לתפקיד, הפנתה בעקבות השביתה אצבע מאשימה לעבר משרד האוצר, וטענה כי התנהלותו היא שגרמה להחרפת המשבר. זאת, לאחר פגישת משא ומתן לילית שהתקיימה בין הפקידות באוצר לוועד העובדים ללא מעורבות הגורמים המקצועיים במשרדה.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"על המדינת לעמוד לימינה של רשות שדות התעופה". נתב"ג ריק מאדם/ראובן קסטרו

"זימון עובדים לפגישת משא ומתן מאחורי גבם של כלל הגורמים הממונים והשרה הממונה, היא התנהלות חמורה ולא תקינה וחבל שוועד העובדים שיתף עמה פעולה. פקידי האוצר מתנהלים כבעלי הבית של מדינת ישראל והתנהלותם הובילה למשבר ולשביתה", ציינה רגב. השרה הבהירה כי עמדתה החד משמעית היא "שעל המדינה לעמוד לימינה של רשות שדות התעופה ולהבטיח את הרציפות התעסוקתית של העובדים שייצרו לאורך השנים הכנסות עתק לקופת המדינה. על האוצר להתמודד עתה עם השלכות התנהלותו העצמאית מאחורי גבה של שרת התחבורה".

עם זאת, הודיעה רגב כי השביתה הפתאומית אינה מקובלת עליה. השרה שוחחה עם יו"ר וועד העובדים פנחס עידן ואמרה לו כי על ועד העובדים לחזור באופן מיידי לשולחן המשא ומתן ולנהלו יחד "בצורה אחראית ועניינית", וכי היא מתכוונת לעמוד לצד העובדים על מנת שיקבלו את הסיוע הנדרש מהמדינה. כמו כן, השרה רגב שוחחה עם מנכ"ל הרשות והנחתה אותו לפעול על מנת למצוא חלופות נחיתה לנתב"ג בישראל ולתת מענה הולם לכלל צרכי הנוסעים.

במקביל לאיום בשביתה שפורסם ביום שלישי האחרון, באותו היום מימש ועד העובדים חלקית את איומו כלפי אל על, והפסיק את שירותי הקרקע לטיסות המטען של חברת התעופה. בנפח הפעילות העכשווי של אל על, טיסות המטען מהוות את החלק הארי של הפעילות.

הרקע לסכסוך הוא חוב של 60 מיליון שקלים שיש לאל על כלפי רשות שדות התעופה, ונצבר בחודשיים האחרונים. הרשות פנתה מספר פעמים לחברה בדרישה שתפרע את החוב, אך הדבר לא נעשה.

כל התהליכים הללו מהווים חלק מהתמונה המורכבת של מצב התעופה האזרחית בישראל בכלל ואל על בפרט, שבעצמה נמצאת בתהליך מורכב של ניהול משא ומתן מול טייסי החברה, עובדי החברה וכמובן בהמתנה לקבל מענק הצלה בגובה כ-400 מיליון דולר מהמדינה. נכון לעכשיו תאריך היעד של אל על לחזרה לטיסות מסחריות עומד על 20 ליוני.

(עדכון ראשון: 10:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully