וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים יישארו ללא דמי אבטלה בחודש יוני: "חוסר אחריות של המדינה"

5.6.2020 / 6:48

באוצר בחרו לא להאריך את תקופת הזכאות, וכ-292 אלף יישארו ללא דמי אבטלה, יחד עם מובטלים מעל גיל 67 שלא יקבלו מענקים. במשרד מעדיפים לקדם את מתווה עידוד התעסוקה, מאשר לשלם למובטלים. יו"ר ההסתדרות קרא למצוא פתרון: "אנשים צריכים מקור פרנסה"

שר האוצר כץ הציג את מתווה המענק לעידוד התעסוקה/--

(בווידאו: שר האוצר ישראל כץ מציג את המתווה לעידוד התעסוקה)

משרד האוצר החליט שלא להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה לחודש יוני, ובעקבות כך מאות אלפי מחוסרי עבודה לא יקבלו דמי אבטלה על חודש יוני, ומובטלים מעל גיל 67 לא יקבלו מענק הסתגלות.

באוצר מעדיפים לקדם את מתווה המשרד לפיו מעסיקים יקבלו מענק של עד 7,500 שקלים על כל עובד שישוב מחל"ת, כשלטענתם המשך מתן דמי אבטלה יעכב את התאוששות שוק העבודה.

על פי הערכות הביטוח הלאומי, כ-292 אלף מובטלים לא יקבלו תשלום החל מ-1 ביוני, מכיוון שתמה תקופת הזכאות שלהם לדמי אבטלה. תקופות הזכאות נעות בין 50 ל-175 ימים, ונקבעות על פי גילים. בשל משבר הקורונה, משרד האוצר האריך בכל פעם את תקופת הזכאות על מנת שהמובטלים ימשיכו לקבל תשלום. במקביל, בביטוח הלאומי אומרים שככל הנראה אף אחד מבני ה-67 ומעלה, שעד כה היו זכאים למענקי הסתגלות בחודשים מרץ, אפריל ומאי, לא יהיו זכאים לקבל זאת בחודש יוני.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
מאות אלפים לא יקבלו דמי אבטלה. תור ללשכת התעסוקה, מרץ/ראובן קסטרו

אף שעסקים רבים חזרו לפעילות, מספר המובטלים נותר על כמיליון ישראלים. לאור המצב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שיגר מכתב לשר האוצר ישראל כץ, בבקשה להאריך את ימי הזכאות לדמי אבטלה. בר דוד ביקש גם להסדיר מודל של חל"ת גמיש. לפי ההסתדרות, נתוני שירות התעסוקה מציגים כי בתקופה הקרובה לא ייפתחו מקומות עבודה חדשים: "יש אלפי אנשים צריכים לתכנן את מקור הפרנסה שלהם".

בפנייה שגיבש יחד עם נשיאות המגזר העסקי כתב בר דוד לכץ כי "יש צורך בפתרון יצירתי שישלב בין העסקה לתקופה זמנית בהיקף משרה מופחת, לבין דמי אבטלה במקומות עבודה במגזר הפרטי". לדבריו, "מודל כזה פועל בהצלחה רבה במדינות ה-OECD, והאיחוד האירופי אף קבע המלצת מדיניות רשמית שלה הוקצתה מסגרת תקציבית משמעותית להלוואות למדינות חברות שיאמצו מנגנונים כאלה".

עוד בוואלה!

זעם בבר אילן על מתווה הבחינות בקורונה: הסטודנטים יחויבו להגיע. המרצים לא

לכתבה המלאה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 10 במרץ 2020. -, צילום מסך
"יש צורך בפתרון יצירתי". יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד/צילום מסך, -

מודל החל"ת הגמיש כבר מתקיים במדינות שונות, ובמסגרתו נעשית קומבינציה המשלבת בין שיעור משרה מופחת לבין דמי אבטלה. כך למשל, נהגי ההיסעים שהוצאו לחל"ת כשבמקביל הייתה דרישה להסעות למקומות עבודה חיוניים. רבים מהעובדים לא רצו לחזור לעבוד במשרה חלקית, הנמוכה מדמי האבטלה שהם מקבלים. החל"ת הגמיש מאפשר העסקה באחוז מסוים מהמשרה, ומשלב גם תשלום חלקי מדמי האבטלה, ובכך מסייע למעסיקים שאינם מסוגלים להחזיר עובדים למשרה מלאה בשלב הראשוני.

בהסתדרות שלחו בעבר פנייה כזו למשרד האוצר, על מנת להאריך את ימי הזכאות - ולא נענו בתשובה. בתחילה, משרד האוצר האריך את ימי הזכאות עד סוף אפריל באופן גורף, לאחר מכן עד סוף מאי, וכעת מי שניצל את ימי הזכאות שלו אינו רשאי לקבל דמי אבטלה.

במשרד האוצר אומרים שהנושא נמצא בבדיקה.

"חוסר אחריות של המדינה"

עדי בן חיים, תושבת נתניה בת 21, היא אחת ממחוסרי העבודה שאינם זכאים לדמי אבטלה בחודש יוני. "אני עובדת במרכז ההזמנות של חברת ארקיע, ולא מגיעים לי דמי אבטלה", סיפרה לוואלה! NEWS. "החל"ת הוא עד ל-30 למאי, כי מגיעים לי רק 50 ימי זכאות. סיימתי את ימי הזכאות שלי, ועכשיו אני תלויה באוויר, אני צריכה לחכות שהמדינה תאריך את ימי הזכאות".

בן חיים טענה כי זה חוסר התחשבות. "הם יודעים שהתיירות לא תחזור למרות החזרת המשק לפעילות, השמיים עדיין סגורים, יש חובת בידוד, וכל עוד התיירות לא חוזרת - אין מה להחזיר את העובדים בחברות התעופה", אמרה. "אנחנו נשארים ללא עבודה. ממה אני אמורה להתקיים עכשיו? אני חוששת. אני צריכה לשלם שכר דירה, יש לי התחייבויות, הכסף ממשיך לרדת, אבל לא נכנס כלום לחשבון".

עדי האשימה את הממשלה במצב שנקלעה אליו. "זה לגמרי חוסר אחריות של המדינה. היא מחזירה את חברות התעופה לפעילות רק ב-1 ליולי, מעבר לכך, זה לא אומר שביולי העבודה בתיירות תחזור במלוא המרץ, זה יקרה אולי עוד שנה", אמרה. "אנשים עדיין מתאוששים מהמצב, אין להם כסף לחופשות. אז מה אני אמורה לעשות עכשיו?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully