וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בבר אילן על מתווה הבחינות בקורונה: הסטודנטים יחויבו להגיע. המרצים לא

4.6.2020 / 20:37

לקראת בחינות סמסטר ב' שיחלו בחודש הבא בכפוף למגבלות, האוניברסיטה הודיעה כי תחייב את הסטודנטים במבחן פרונטלי, בעוד המרצים החוששים מהידבקות יוכלו למנות מחליף. כעת, הסטודנטים זועמים: "אם יהיו הדבקות, תהיה נשירה המונית". בר אילן: "בודקים עוד אפשרויות"

.

האוניברסיטאות ובמכללות נערכים לקראת בחינות סמסטר ב' שיחלו בחודש הבא, בכפוף למגבלות הקורונה, ובאוניברסיטת בר אילן הודיעו על מתווה מבחנים נוקשה כלפי הסטודנטים וגמיש עבור המרצים. על פי המתווה עליו הכריז המוסד האקדמי, הסטודנטים יחויבו להגיע לביצוע מבחן פרונטלי, גם אם הם בקבוצת סיכון. לעומתם, לאנשי הסגל שיחששו להגיע למוסד מפחד שיידבקו תינתן אפשרות למינוי מחליף. "על המרצים להגיע לבחינות כרגיל, מרצים שחוששים להגיע עקב היותם בקבוצות סיכון ימנו מחליף מוסמך שיגיע במקומם", נכתב במתווה.

כעת, הסטודנטים בבר אילן זועמים על המתווה בטענה כי הוא מפלה אותם בהשוואה למרצים במוסד, וכי היה ניתן לבצע מערך בחינות מקוון שיאפשר למי שנמצא בקבוצת סיכון לצלוח את המבחנים. "אחרי שכל הסמסטר נערך בצורה מקוונת", אמר יו"ר אגודת הסטודנטים בבר אילן נתנאל פר. "הגענו למתווה בחינות שלמרצה יש אפשרות לוותר על בחינה או לתת מבחן מקוון או מטלה. זה היה סידור מצוין, הסטודנטים היו בבית וניתנה אפשרות לעשות מועד ב'".

אוניברסיטת בר אילן. אורי בצון
הסטודנטים מוחים נגד מתווה הבחינות. אוניברסטית בר אילן/אורי בצון

פר הסביר כי "אלא שלקראת הבחינות של סמסטר ב', האוניברסיטה הודיעה שכל המבחנים יהיו פרונטליים. מדובר בהנחיה בחייבת כי משרד הבריאות מאשר שצו הבחינות יהיה פרונטלי. אבל יש 3,000 בחינות ואלפי סטודנטים שנבחנים. מדובר במאות סטודנטים שנבחנים כל יום. יהיה קשה להקפיד על כל ההנחיות ושלא נדבר על סטודנטים שבני המשפחה שלהם נמצאים בקבוצת סיכון או שהם עצמן נמצאים בקבוצת סיכון ולא ניתן להם פתרון אחר".

מודעה של אוניברסיטת  בר אילן לגבי לימודים בקורונה. פייסבוק, צילום מסך
מכתב ההנהלה לגבי בחינות סמסטר ב'/צילום מסך, פייסבוק

לדבריו, הצפיפות במהלך תקופת הבחינות עלולה לגרום נזק רב יותר לסטודנטים בהמשך. "מספיק שתהיה התפרצות באחת האוניברסיטאות בתקופת הבחינות, ומאות סטודנטים יצטרכו להיכנס לבידוד. אנחנו צופים שזה ימשך ואז סטודנטים יצטרכו לדחות מבחנים לשנה הבאה וזה יכול להוביל לנשירה המונית ופגיעה אקדמית משמעותית וגדולה".

דבר נוסף שהכעיס את הסטודנטים בבר אילן היא ההודעה שהוציאה הנהלת האוניברסיטה לסגל האקדמי. "נכתב שם שאם מרצה חושש להגיע לבחינה הוא יכול למנות לעצמו מחליף, זה אומר שהאוניברסיטה שומרת על הסגל האקדמי אבל הסטודנטים פחות, זה רק מוכיח שגם האוניברסיטה מודעת שיש חשש להגיע לבחינות. אנחנו מצפים שאם שומרים על הסגל האקדמי אז שישמרו על הסטודנטים באותה מידה. אנחנו זועמים ומצפים שיתנו עוד אופציות לביצוע המבחנים וחלופות אחרות".

מודעה של אגודת הסטודנטים בבר אילן לגבי מבחנים בקורונה. פייסבוק, צילום מסך
"מפקירים אותנו". עלון מחאה של אגודת הסטודנטים בבר אילן/צילום מסך, פייסבוק

לטענת נועם כץ, סטודנטית לתקשורת ומדעי המדינה באוניברסיטה, השיעורים שנערכו באופן מקוון לאורך הסמסטר בשל הקורונה לא היו יעילים כמו השיעור הפרונטלי, מה שפגע בלימוד הסטודנטים. "הציפיה שלנו היא שהמרצים באוניברסיטה יבצעו חלופות למבחנים הפרונטליים בגלל שהלמידה לא הייתה ברמה רגילה ולמעשה שלחו לנו מתווה שדורש מאתנו להגיע לאוניברסיטה, דרישה שהיא מצחיקה במיוחד שכל יומיים משנים בישראל את ההנחיות".

על הגמישות שמאפשרת האוניברסיטה בנוכחות המרצים אמרה: "מרתיח שלמעשה מרצים יכולים לא להגיע ולשלוח במקומם מישהו שיהיה איתנו במבחן. זה מאוד מתסכל. העובדה שאין אפשרות לשאול את המרצה שלך ולדבר איתו במהלך המבחן ויש גם סטודנטים שהם בקבוצת סיכון בדיוק כמו המרצים. יש סטודנטים שגרים עם הורים מבוגרים, ולא הייתה שום תגובה מצד האוניברסיטה".

אבישי ראובני, סטודנט לתקשורת ומדעי המדינה בבר אילן, אמר כי "האוניברסיטה הוציאה הודעה שערורייתית. לסטודנט שיש לו בעיה אין התייחסות: סטודנט שהוא בקבוצת סיכון, או ההורים שלו או מגיע בתחבורה ציבורית צפופה. מספיק שיהיה חולה אחד ויכניסו את כל האוניברסיטה לבידוד? איך נסיים את השנה?".

"המתווה נקבע על בסיס מהלך היציאה מהמשבר"

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "אופי המבחן והמטלות נתונים לשיקולם של המרצות והמרצים שלנו ואנו מאפשר גם בחינות מקוונות. במכתב שיצא אתמול לכלל הסטודנטים מסגן הרקטור, פרופ' אמנון אלבק, נכתב: 'אנו רואים אתכם ומבינים את הקשיים. עם זאת, לטובת כולנו, לא נרצה לוותר על האיכות והמצוינות שלנו כאקדמיה. המתווה המוצע נקבע על בסיס התקדמותו של מהלך היציאה הארצי ממשבר הקורונה, וכמובן ששינויים בהחלטות משרד הבריאות יכולים להשפיע גם על המתווה'".

עוד נמסר כי "לפי המועצה להשכלה גבוהה יש לבצע את הבחינות באופן פרונטלי והאוניברסיטה מחוייבת לעמוד בדרישות אלה. אופי ההערכה האקדמית בכל קורס: בחינה פתוחה, מבחן רב-ברירתי או עבודת בית. המרצים גם רשאים לחרוג מחלוקת משקלי המטלות בסילבוס של הקורס, על מנת להקל עליכם, הסטודנטים. אפשר, למשל לתת יותר משקל למטלות שניתנו במהלך הסמסטר ומשקל נמוך יותר למבחן הסופי, לתת ציון מיטיב (בונוס) על הגשת תרגילים וכדומה. הנחיתי את סגל המרצים לבוא לקראתכם, תוך מתן דוגמאות שונות למגוון האפשרויות מהן (אך לא רק מהן) המרצים יכולים לבחור. הדגשתי למרצים שיש לשמור על רמה אקדמית נאותה, אך מתוך התחשבות במידת האפשר בסטודנטים שעברו תקופה לא קלה. אנו בודקים אפשרויות למתן הקלות והתאמות נוספות, ונעדכן אתכם בהתאם להתפתחויות'" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully