וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בממשלה מחליטים לא להחליט, והנוסעים ממשיכים להמתין לרכבת

לקראת דיון מכריע בין משרדי הממשלה והמל"ל, מסתמן כי חידוש תנועת הרכבות צפוי להתעכב פעם נוספת. במשרד הבריאות חוששים מהקושי לפקח על כמות הנוסעים ומהיבטים טכניים שעשויים להערים קשיים. בינתיים, הנוסעים מרגישים את השגרה מתרחקת - וזועמים: "מוכרים לנו סיפורים"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

(בווידאו: השרה מירי רגב נכנסת למשרד התחבורה)

מועד חזרתה לפעילות של רכבת ישראל עשוי להידחות פעם נוספת למועד עתידי לא ידוע. משרדי התחבורה והבריאות יערכו היום (חמישי) פגישה שבסיומה תתקבל החלטה בנושא על ידי המועצה לביטחון לאומי (המל"ל). בינתיים, הנוסעים נאלצים להמתין בחוסר ודאות כדי לגלות האם יש להם סיכוי לחזור בקרוב לשגרת השימוש במערך הרכבות.

אחרי הדחייה מ-17 במאי ל-1 ביוני, ופעם נוספת ל-8 ביוני, צפוי להגיע עיכוב נוסף בעקבות דרישות משרד הבריאות לעמידה בתנאים שיבטיחו את בריאות הנוסעים ברכבת. מי שהחזיר לכותרות את הסחבת היה יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי. "חשש שהרכבת לא תיפתח בשבוע הבא אם משרד התחבורה לא יכין מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור", אמר מרגי אתמול, ועורר מחדש את התסכול של משתמשי התחבורה הציבורית, והרכבת בפרט.

במשרד הבריאות וברכבת ישראל מסכימים על כמה בעיות הנוגעות להפעלת המערך בשלב זה. הראשונה שבהן היא כמויות הנוסעים הגדולות שמכילה רכבת, והקושי לשלוט במספר הנוסעים - החל מהעלייה לקרונות, דרך אופן הישיבה בתוכם ועד לירידה לרציף. פיקוח מסוג זה מהווה עבור משרד הבריאות ורכבת ישראל בעיה משמעותית.

תחנת רכבת האוניברסיטה כמעט ריקה מאדם, בעקבות ההנחיות החדשות להתמודדות עם נגיף הקורונה. 15 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
עיכוב בעקבות דרישות משרד הבריאות. תחנת ת"א האוניברסיטה ריקה מנוסעים/אתר רשמי, ללא

מסיבות אלה, גם האפשרות של הפעלת המערך באופן חלקי - בין התחנות הראשיות בלבד - ירדה מהפרק. סיבה נוספת שנכנסה לסל השיקולים היא התגברות התחלואה בשבוע האחרון, כשאנשי משרד הבריאות חוששים שפתיחה מחדש של הרכבת תזרז את ההדבקה. כך או כך, הרכבת עדיין לא עומדת ברף שהציב משרד הבריאות, גם אחרי שנערכה מבעוד מועד להפעלה, ואף ציידה את התחנות במצלמות תרמיות למדידת חום הגוף של הנוסעים.

העיכוב בחידוש פעילות הרכבות קומם משתמשים רבים ברשתות החברתיות. בתגובה לציוץ של שרת התחבורה מירי רגב על מפגש ראשי ארגוני התחבורה הציבורית שלשום, העלו גולשים שלל טענות בנוגע לדחייה המתמשכת בהפעלת הרכבת.

עוד בוואלה!

מסתמן: הרכבת לא תשוב לפעילות בתאריך היעד בשל העלייה בתחלואה

לכתבה המלאה

"כבוד השרה מתי את מתכננת להחזיר את הרכבת? לא, כי פשוט אישרו כבר אוטובוסים, מסעדות ובערך כל דבר אחר. אבל את כלי התחבורה הכי חשוב ושמסיע הכי הרבה אנשים קצת שכחו", נכתב באחד מהציוצים. גולש אחר כתב: "הגיוני מאוד לא להחזיר את מערכת התחבורה הציבורית לפעילות מלאה בגלל החשש מצפיפות שתוביל להידבקות בקורונה - כשבפועל האוטובוסים צפופים דווקא בגלל הפחתת הפעילות".

טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"מתי את מתכננת להחזיר את הרכבת?". רגב/ראובן קסטרו

כמו כן, בדף הפייסבוק "נוסעי רכבת ישראל" כתב, בין השאר, אחד הגולשים: "מוכרים לנו סיפורים שאין שליטה על מספר הנוסעים ברכבת. ובאוטובוס יש שליטה? הנהג מעלה נוסעים בתחנות בדיוק כמו ברכבת. אז נכון שבאוטובוס יש פחות נוסעים אבל עדין יש את הסיכון של הידבקות. נראה לי שלמישהו שם בוועד עובדי הרכבת נוח עם המצב. לא נראה לי הגיוני שהם יושבים בבית בלי לקבל משכורת כבר שלושה חודשים ושותקים".

איך מתניעים רכבת?

אחד ההיבטים המרכזיים בסאגת הרכבות מתרחש בכלל מאחורי הקלעים. חידוש תנועת הרכבות כרוכה בתהליכים רבים, שחלקם נוגעים לכוח האדם שצריך להחזיר לעבודה - בהם פקחים, עובדי תחזוקה, נהגים, אנשי בקרה, פקחים, סדרנים, מנהלי תחנות ומוסך.

חלק מהיבטים אלה נוגעים להיבטים הטכניים של הכנת המסילות ושאר מתקני המסילה והמעטפת שלהם, בהם תאי איתות, רמזורים וגדרות, אחרי תקופה ארוכה של השבתה. תהליך זה לא מתבצע בתוך שעות ואפילו לא בתוך יום. המשמעות היא שגם אם תתקבל החלטה חיובית לגבי חידוש תנועת הרכבות - עד העלייה לרכבת עשויים לצוץ מכשולים נוספים בדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully