וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הרכבת לא תשוב לפעילות בתאריך היעד בשל העלייה בתחלואה

נציגי משרד הבריאות אמרו במהלך כינוס של ועדת הכלכלה בנושא התחבורה הציבורית בתקופת הקורונה כי ייתכן וגם ב-8 ביוני - התאריך שנקבע לחזרת הרכבות, הן לא יחזרו לפעילות. זאת במקביל לניסיון להשתלט על התפרצות הקורונה שחלה בכמה מוקדים ברחבי הארץ

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

תנועת הרכבות לא תחזור לפעול בתאריך היעד שנקבע - 8 ביוני, זאת בעקבות העלייה האחרונה בתחלואה בקורונה - כך מסתמן מדיוני ועדת הכלכלה בכנסת בנושא התחבורה הציבורית בזמן הקורונה שהתקיימה היום (שלישי). ביום חמישי יתקיים דיון במועצה לביטחון לאומי בעניין זה ועד אז יצטרך משרד התחבורה להציג מתווה הפעלה לרכבת שיהיה מקובל על משרד הבריאות.

הסיכום המקורי בין הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לבין משרד הבריאות בנוגע לחזרת הרכבת לפעילות היה ב-17 במאי, אך זה נדחה בהחלטת משרד הבריאות ל-8 ביוני. כעת, מסתמן כי לאור העלייה האחרונה במספר הנדבקים, ובמידה ומשרד התחבורה לא יציג מתווה משכנע - גם התאריך הזה לא יסמן את חזרת הרכבת לפעילות. רותי גרוס, ראש חטיבת הבריאות במשרד הבריאות, אמרה במהלך הדיון "אם התחלואה תמשיך לעלות יצא שכרנו בהפסדנו. שכן הרכבות לא יתחדשו למרות התקנת מצלמות תרמיות בתחנות שנועדו לזהות נוסעים עם חום גבוה".

לטענת אנשי משרד התחבורה, הקושי ברכבת הוא שהיא מערכת פתוחה ולא הייתה שום אפשרות לשלוט על מספר הנוסעים בקרונות. טענה שההיגיון מאחוריה לא ברור שכן דווקא הרכבת פועלת מתוך מספר תחנות קטן בהרבה מזה של קו אוטובוס ממוצע, ובהן ניתן לשלוט על כמות הנוסעים בקלות הן במתחם הטרמינל, הרציפים וכן בקרונות עצמם באמצעות סדרנים או סימון מקומות ישיבה שיאפשרו ריחוק כפי שקובעות התקנות או הקפדה על חבישת מסכה בכניסה לתחנה.

ניקיו וחיטוי איזורים ברכבת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה , מרץ 2020. שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל, אתר רשמי
תדחה פעם נוספת. חיטוי קרונות הרכבת במהלך המשבר/אתר רשמי, שבתאי טל-cloudview , רכבת ישראל

בדיון בו השתתפו נציגי משרד התחבורה, הבריאות וכן שורת ארגונים דוגמת ארגון נהגי האוטובוסים וארגון נהגי המוניות אמר היו"ר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) כי למרות שהתרשם שמשרד התחבורה פעל בתקופה האחרונה לקידום והפעלה תקינה של התחבורה הציבורית - ניתן היה לעשות מאמץ רב יותר. בין השאר ציין את היעדר התגבור לאוטובוסים שיפצה על הגבלת כמות הנוסעים המותרת, התקנת מחיצות בין הנהג לנוסעים, הקצאת רציפים חלופיים שיצמצמו את הצפיפות בעליה לאוטובוס והפעלת חדר מצב על ידי משרד התחבורה גם בשגרה על מנת לשפר את מערך התחבורה הציבורית. במישור המעשי, דרשה הוועדה את מה שנראה כפעולה החשובה ביותר - מתווה להפעלת הרכבת בכפוף להנחיות משרד הבריאות.

עוד בוואלה!

הפתרונות להחזרת הרכבת נותרו בצד, והיעד המרכזי של רגב נתקע בתחנה

לכתבה המלאה
ח"כ יעקב מרגי יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט התרבות בוועדת החינוך, יוני 2015. מור שאולי
ניתן היה לעשות מאמץ רב יותר. ח"כ מרגי יו"ר הוועדה בכנסת/מור שאולי

בפתח הדיון, שלצד העיסוק ברכבת מטרתו הייתה לייצר תמונת מצב של הבעיות שעלו מאופן תפקוד התחבורה הציבורית לאור מגפת הקורונה והגבלות משרד הבריאות, התייחס היו"ר מרגי למחסור באוטובוסים וביקש מנציגי משרד התחבורה להסביר מדוע לא נעשה שימוש במפעילים פרטיים על מנת לתגבר את המערך הקיים. "תחבורה ציבורית היא אחד העורקים החשובים שיכולים להזרים חמצן והנעה למשק, התחושה שזה לא קרה בדיוק כך" אמר. בתגובה אמר סגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) כי לשאלתו בנושא שהופנתה לשר התחבורה היוצא ח"כ בצלאל סמוטריץ' נענה כי ניסיון לעשות כך סוכל על ידי משרד האוצר.

סימוכין לדברים האלו נתן מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אמיר אסרף, שאמר כי על מנת לשמור על רמת השירות תחת המגבלות הנוכחיות יש צורך בפי 3 אוטובוסים שפירושה הגדלת הסובסידיה השנתית ב-1.5 מיליארד שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully