וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות חזר בו: לא אישרנו את הפעלת הרכבות ביום ראשון

אחרי הפרסום על התחדשות תנועת הרכבות החל מהשבוע הבא, הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות כי לא ניתן לכך אישור. "חולה קורונה אחד יכול להחזיר את ישראל שבועות אחורה", הזהיר בר סימן טוב במכתב שנשלח להנהלת רכבת ישראל. השר סמוטריץ' תקף: "יש גבול לזלזול ולחוסר הרצינות"

צילום: רוני כנפו, TPS, עריכה: אסף דרורי

תנועת הרכבות הייתה צפויה להתחדש ביום ראשון הקרוב - אך משרד הבריאות חזר בו היום (רביעי) מהודעתו, והבהיר כי עדיין לא ניתן לכך אישור. מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הודיע להנהלת הרכבת כי אישור ניתן למודל הפעלת הרכבת, אך לא למועד הפעלתה החל מיום ראשון הקרוב, כפי שפורסם מוקדם יותר.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שיתף את המכתב מטעמו של בר סימן טוב. "אבקש להבהיר כי משרד הבריאות לא נתן את אישורו לחידוש תנועת הרכבות ביום א'. האישור שניתן הוא למודל ההפעלה, אך לא למועד", כתב בר סימן טוב במכתבו. "אופייה המיוחד של הרכבת כאמצעי להסעת המונים ייחודי, הכולל מספר קרונות עם יציאות וכניסות רבות, אשר עובר במספר רב של תחנות ביניים, אינו מאפשר שליטה במספר הנוסעים ובהתקהלותם ברכבות וברציפים. חולה קורונה אחד שנוסע ברכבת יכול לגרום להדבקה של אנשים רבים ולהחזיר את מדינת ישראל שבועות אחורה במאבק מול התפשטות הנגיף".

בר סימן טוב הדגיש כי "יש להמתין עם חידוש תנועת הרכבות ולהיצמד ללוח הזמנים המקורי שנקבע על ידי הממשלה".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
"חולה קורונה אחד יכול להחזיר את מדינת ישראל שבועות אחורה". בר סימן טוב/פלאש 90, פלאש 90

בציוץ שפרסם בטוויטר, סמוטריץ' תקף בחריפות את מנכ"ל משרד הבריאות. לטענתו, התנהל תהליך סדור ומקצועי מול המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו, שבסופו ניתן אישור כתוב להפעלת הרכבת. אלא שרק לאחר מכן התקבל המכתב מבר סימן טוב, שנשלח "מעל הראש שלנו" ישירות לרכבת. "תחליטו לאיזה משרד הבריאות להאמין. לזה של פרופ' גרוטו של בר סימן טוב. וברצינות, יש גבול לזלזול וחוסר הרצינות שבו אפשר לנהל אירוע כזה", צייץ סמוטריץ'. הוא טען כי הווטו של בר סימן טוב ניתן "בסתירה מוחלטת" לאישור שהתקבל קודם לכן על ידי גרוטו, והוסיף: "אי אפשר להתנהל כך על הגב של הנוסעים".

לא רק סמוטריץ' מתוסכל מההודעות הסותרות ממשרד הבריאות. גם גורמים ברכבת ישראל, שבשבוע האחרון עבדו לקראת התחדשות תנועת הרכבות, למדו על עמדתו של בר סימן טוב מהמכתב ששלח הערב למנכ"ל הרכבת. זאת, לאחר שכבר פרסמו הנחיות לציבור, נערכו לפתיחה מחדש של התחנות ונערכו לחזרה הדרגתית לפעילות החל מהשבוע הבא.

בעקבות "אי ההבנה שהייתה במשרד בתהליך אישור הנסיעה ברכבת", מנכ"ל משרד הבריאות התנצל בפני סמוטריץ' וציבור נוסעי הרכבת. "אנו מודעים לצורך לאפשר תחבורה ציבורית, אך לצערנו אנו עדיין לא בשלב בו ניתן לתת אישור להתקהלויות בהיקפים כל כך גדולים וצפופים. אנו מקווים שהשיפור בנתוני התחלואה ימשך ונוכל לאפשר לרכבת לפעול. אני נבוא על כך בדברים באופן מסודר עם משרד התחבורה", נמסר ממשרד הבריאות.

המתקפה של סמוטריץ' בטוויטר:

על פי ההנחיות שאושרו, כשתתחדש לבסוף תנועת הרכבות, מספר הנוסעים ברכבת לא יוגבל, והדגש יהיה על כמה המלצות אחרות לשמירה על בריאות הנוסעים. לפי ההנחיות, נוסעי הרכבת יידרשו לאחריות חברתית, בדומה לכלל המקומות הציבוריים הכוללים שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכה, הימנעות מנגיעה בפנים, התרחקות מנוסעים עם תסמיני עיטוש או שיעול, הימנעות מהנחת ציוד אישי על משטחים ציבוריים, והימנעות מנסיעה במקרה של תסמיני מחלה. כמו כן, הדגיש משרד הבריאות את הצורך בשטיפת ידיים עם סבון ברגע שהדבר מתאפשר.

ההחלטה שלא להגביל את מספר הנוסעים התקבלה בשל היותה של הרכבת אמצעי הסעת המונים ייחודי ביחס לאמצעי תחבורה אחרים, הכולל מספר קרונות עם יציאות וכניסות רבות, שעובר במספר רב של תחנות ביניים. לכן לא ניתן לשלוט במספר הנוסעים והתקהלותם ברכבות וברציפים, ובמשרד הבריאות החליטו לוותר על הניסיון לשלוט בכך.

חיטוי תחנת רכבת משה דיין ראשון לציון,מעל נתיבי איילון, 18 במרץ 2020. ראובן קסטרו
עבודות חיטוי בתחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון/ראובן קסטרו

רכבת ישראל תקיים הסברה בקרב הנוסעים כדי להסביר ולהדגיש את הוראות משרד הבריאות, ותפעיל מערך בידוק מוגבר בכניסות לתחנות. המאבטחים יבדקו חום, יתשאלו את הנוסעים, וכן יחייבו חבישת מסיכה וחיטוי ידיים.

לפי התכנית של משרד התחבורה, תנועת הרכבות תחודש בשני שלבים מרכזיים, כשבשלב הראשון יופעלו קווים מרכזיים עם שינויים במסלולי הנסיעה. הקווים יופעלו בימי ראשון עד חמישי בלבד, בין השעות 6:00-22:00. הפרטים המלטים יופיעו באתר האינטרנט של רכבת ישראל או מוקד השירות הטלפוני במספר 5770*.

בתקופה זו יושלמו עבודות תשתית רבות שביצוען החל ונמצא בעיצומו, וכן עבודות שיאפשרו את צמצום הפסקות התנועה היזומות שתוכננו להתבצע בכל מקרה בעתיד.

שיא של כל הזמנים במספר הנסיעות ברכבת ישראל נשבר במהלך חג החנוכה. דוברות רכבת ישראל, אתר רשמי
חוזרים לפעילות. רכבות בתחנת ת"א סבידור-מרכז/אתר רשמי, דוברות רכבת ישראל

עם סיום שלב ההפעלה הראשון בסוף החודש, ובכפוף לאישור מטעם משרד הבריאות, יורחב השירות ויוחזרו לפעילות קווים ותחנות נוספות. עם חזרתה המלאה של תנועת הרכבות לשגרה, תמשיך הרכבת בהאצת פרויקט חישמול המסילות וכן בפרויקטים נוספים כמו המסילה המזרחית, שיידרשו עבור ביצועם שינויים מסוימים בתנועת הרכבות באיזור הדרום והשרון גם בחודשים הבאים.

כמו כן, לפי התכנית התחנות הבאות יישארו סגורות: נתניה-ספיר; בית יהושע; הרצליה; רעננה מערב; רעננה דרום; הוד השרון סוקולוב; כפ"ס נורדאו; בני ברק; פאתי מודיעין; נתב"ג; י-ם גן החיות; י-ם מלחה; חולון וולפסון; צומת חולון; בת ים יוספטל; בת ים קוממיות; ראשל"צ משה דיין; יבנה מערב; יבנה מזרח; אשדוד עד הלום; דימונה.

(עדכון ראשון: 19:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully