וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 19 שנה: הושלמו העבודות על קו הרכבת המהירה בין י-ם לת"א סבידור

5.4.2020 / 21:46

השבתת הרכבות בשל התפשטות הקורונה גרמה להאצה בקצב העבודה, והקמת התשתית בין תחנות ההגנה לסבידור-מרכז הושלמה מוקדם מהצפוי. נסיעת המבחן, שהמתכננים המתינו לה משנת 2001, בוצעה בהצלחה, ותוך שבועות צפוי להיפתח הקו לציבור. "בשורה משמעותית"

צילום: רכבת ישראל, cloudview, עריכה: עמית שמחה

רכבת ישראל הודיעה היום (ראשון) על השלמת ההתאמות הנדרשות לנסיעת הרכבת מירושלים לתחנות נוספות בתל אביב. לאחרונה, בעקבות עצירת תנועת הרכבות בהוראת משרד התחבורה, בשל התפשטות נגיף הקורונה, הוחלט להאיץ את קצב עבודות התשתית, ובהן החישמול באופן מיוחד. בזמן זה הושלמה הקמת התשתית לנסיעת הרכבת החשמלית בין תחנות ההגנה וסבידור-מרכז בתל אביב, והבוקר בוצעה בהצלחה נסיעת המבחן.

נסיעת המבחן נועדה לבצע בדיקה ראשונית של התשתית החשמלית ואיתור פערים, ובשבועות הקרובים תבצע הרכבת סדרה של נסיעות ניסוי, לקראת פתיחת הנסיעות לציבור הרחב. מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, אמר כי הפעלת הקו המהיר היא בשורה משמעותית לציבור הנוסעים, והוא מצר על כך שההישג מגיע "בימים קשים של מגיפה וסגר".

סיום עבודות התשתית בקו הרכבת ירושלים-תל אביב סבידור, 5 באפריל 2020. דוברות רכבת ישראל
"בשורה משמעותית". נסיעת המבחן מירושלים לתל אביב סבידור, היום/דוברות רכבת ישראל

הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב נכנסה לפעולה בחודש דצמבר האחרון. עם זאת, כדי להגיע לתחנות תל אביב, למעט תחנת ההגנה, נאלצו הנוסעים להחליף רכבת וזמן הנסיעה התארך. חישמול הקטע המחבר בין התחנות התקדם באיטיות בזמן הפעילות הסדירה, והפרוייקט תוכנן להסתיים רק בעוד כמה חודשים.

הנתיב החדש מאפשר לרכבת להגיע מירושלים לתחנת ההגנה בכחצי שעה בלבד. זאת, לעומת שעה וחצי בקו הישן, שמסלולו עולה ויורד בפיתולי ההר, כולל החלפה בבית שמש. כדי לאפשר את המהירות הגבוהה לאורך 56 הקילומטרים של תוואי המסילה, יותר ממחצית מהמסלול מורכב ממנהרות וגשרים. בהם מנהרה באורך 11.6 קילומטרים שהיא הארוכה ביותר בישראל, גשר באורך 1.25 קילומטרים, גם הוא הארוך ביותר בארץ, וכן הגשר הגבוה ביותר שנבנה עד כה - בגובה של כ-90 מטרים מעל הקרקע. תחנת האומה בירושלים, על שם יצחק נבון, נחפרה בעומק של 80 מטרים מתחת לאדמה. בכך, היא הפכה לתחנה העמוקה ביותר בארץ, ואף אחת מתחנות הרכבת הכבדה העמוקות ביותר בעולם.

תחנת יצחק נבון, ירושלים. מתוך גוגל מפות, אתר רשמי
30 דקות ממרכז תל אביב. תחנת הרכבת בירושלים/אתר רשמי, מתוך גוגל מפות

השלמת התשתית החשמלית של הרכבת מירושלים ליתר תחנות תל אביב, מגיעה לאחר כ-19 שנים של המתנה. זאת, מאז שבשנת 2001 הוחלט לבצע במקביל את שיפוץ הקו הישן ואת הקמת הקו החדש בחלופה היקרה והמסובכת ביותר לביצוע, אך גם זו שתיתן את השירות הטוב ביותר לנוסעים. יש כאלה שמונים יותר שנים של המתנה, מאחר שבשנת 1979 הדרדר שירות הרכבות בין ירושלים לתל אביב לרכבת אחת ביום בלבד לכל כיוון.

אחרי ההחלטה על הקמת הקו, הגיעו עיכובים של שנים ארוכות, כאשר תקציב הפרויקט גלש לפי שלושה מהתקציב המקורי של כשני מיליארד שקלים. בנוסף לכך, סכסוך ארוך שנים עם הארגונים הירוקים, בעיקר בשל התוואי באזור נחל יתלה, גרם לעיכוב נוסף. לאחר מכן היו גם סוגיות פוליטיות של קטעי מסילה שעוברים מעבר לקו הירוק, תיקונים שכבר נדרשו במנהרות שירות שנחפרו וגם קשיים בקבלת רישוי מהמשטרה ורשות הכבאות, וכן קשיים תפעוליים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully