וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ הורה: גם מעסיקים שהחזירו עובדים מחל"ת באפריל יקבלו מענקים

3.6.2020 / 11:35

לנוכח הביקורת הציבורית על המתווה הקודם, החליט שר האוצר על מתן מענקים בגובה 3,500 שקלים על כל עובד שהוחזר החל מאמצע אפריל, בדומה לאלו שעשו זאת בחודש מאי. ח"כים תקפו את המתווה בוועדת הכספים: "השקעה זניחה ושולית יחסית למה שקורה בעולם"

שר האוצר כץ הציג את מתווה המענק לעידוד התעסוקה/--

שר האוצר ישראל כץ החליט הבוקר (רביעי) על הענקת מענק בסך 3,500 שקלים גם למעסיקים שהחזירו עובדים מחל"ת מה-19 באפריל, ולא רק לאלו שהחזירו עובדים מתחילת חודש מאי. זאת, ברקע ביקורת ציבורית של בעלי עסקים לנוכח תכנית המענקים.

תוספת המענקים תעוגן בהליך חקיקה בכנסת, כשוועדת הכספים דנה הבוקר במתווה. הוא צפוי לעבור עד ראשון בקריאה שנייה ושלישית. בסך הכל, יוקצו בסך הכל 500 מיליון שקלים לצורך זה.

"לאחר שמתווה החוק לעידוד התעסוקה אושר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת ללא כל שינוי, שקלנו את הנושא ובהתייעצות עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ויו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג, הוחלט לצרף את אותם מעסיקים למתווה המענקים מאחר שהם פתחו את עסקיהם במועד זה בהתאם להנחיות הממשלה", מסר כץ.

שר האוצר הנכנס ישראל כץ בעת נאומו עם כניסתו לתפקיד. 18 במאי 2020. משרד האוצר, אתר רשמי
שר האוצר כץ/אתר רשמי, משרד האוצר

ח"כ ניר ברקת (ליכוד) תקף בדיון וועדת הכספים את מתווה עידוד התעסוקה של שר האוצר, עמיתו למפלגה, וטען כי גובה הסיוע אינו מספק. "באוצר לא עשו את החישוב האמיתי כפי שעשו בהתאחדות התעשיינים. נאמר לנו שלעסקים אחרים כבר ניתן כסף, אז גם אם יוציאו את כל חמשת מיליארד השקלים, ההשקעה שנעשית בכסף ישיר לעסקים זניחה ושולית יחסית למה שקורה בעולם. גם אם יתנו 20 מיליארד שקלים זה נמוך ממה שניתן בעולם", תקף ברקת. "אם השוק חלש ואתה לא עוזר לו להיות חזק ורק מנסה לדחוף לו עובדים, השוק לא יקלוט את העובדים. אני טוען שאם רוצים להחזיר עובדים צריך לחזק את המשק, למנוע פשיטות רגל".

"התכנית הזאת לא רק שיש לה ערך שולי קטן - יש לה נזק אסטרטגי למשק. שכל אותם אנשים שהייתה להם ערבות הדדית בין מעסיקים לעובדים, אנשים שהשקיעו ושמרו את העובדים שלהם כמו אחים שלהם - ואתם פורמים את הערבות ההדדית כשאתם לא נותנים מענק לאנשים ששמרו על העובדים שלהם וספגו נזק", הוסיף ברקת.

גם בצלאל סמוטריץ' (ימינה) מתח בדיון ביקורת על המתווה, וטען כי יש לבטל את המיסוי עליו. "אני לא מבין את הרעיון של למסות את מענק התעסוקה, אם ממסים אז איזה מענק זה?", תהה סמוטריץ' וציין: "ראוי להעניק את המענקים האלה במידה ומחייבים את בעל העסק לא להעלות לעצמו שכר או לא למשוך דיווידנדים".

שאול מרידור, יו"ר אגף תקציבים, אמר בדיון כי היעד של האוצר הוא להחזיר 600 אלף עובדים, עלות המוערכת בארבעה מיליארד שקלים.

ארבע פעימות, שישה מיליארד שקלים

ביום שלישי שעבר הציג משרד האוצר את המתווה למענק עידוד תעסוקה, בהיקף של שישה מיליארד שקלים. במטרה לתמרץ מעסיקים להחזיר את העובדים לעבודה בהקדם, הפיץ השר כץ את תזכיר החוק, הכולל מענק בסך 7,500 שקלים שיינתן לעסקים עבור כל מועסק שישוב לעבודתו החל מ-1 ביוני. כמו כן, יינתן מענק בסכום של 3,500 עבור עובדים שהוחזרו לתעסוקה מאז 1 במאי. כעת, אם כן, הוחלט להוסיף גם מעסיקים שהחזירו עובדים ב-15 באפריל אל המתווה.

על פי המתווה, המענק יינתן בארבע פעימות שוות בכל חודש בגין כל עובד. הוא ישולם למעסיקים החל מחודש יולי בגין משכורת חודשים מאי ויוני. בהמשך יועבר המענק מיד לאחר תשלום המשכורת לעובד ואחרי דיווח לשירות התעסוקה על ידי המעסיק והמועסק. במטרה לעודד העסקה גם של עובדים במשרות חלקיות, סף השכר החודשי שממנו יינתן המענק עבור עובד נקבע ל-3,300 שקלים.

סעיפים נוספים בתזכיר החוק מציינים כי לא תחול מגבלה על היקף החזרת העובדים ועל הסכום שיקבל העסק. המשמעות היא שככל שייקלטו בעסק יותר עובדים - סכום המענק יגדל. בנוסף לכך, יוקצו 500 מיליון שקלים עבור הכשרות מקצועיות בענפי תעשייה בעלי פריון גבוה.

התכנית מצטרפת לצעדים נוספים שניתנו לעסקים בעקבות משבר הקורונה. בין ההקלות ניתנו קרנות הלוואה בערבות המדינה בגובה של 20 מיליארד שקלים, מענק החזר הוצאות קבועות לעסקים בהיקף של 5.2 מיליארד שקלים, שתי פעימות עצמאים בהיקף של כ-3.8 מיליארד שקלים, פטור מארנונה עסקית לשלושה חודשים בהיקף של כ-2.85 מיליארד שקלים, דחיית אגרות ותשלומי מסים.

(עדכון ראשון: 09:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully