וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי חיפה פנו למבקר: ראשת העירייה לא מטפלת ב"מכת חזירי הבר"

2.6.2020 / 13:57

נציגי השכונות בעיר פנו לאנגלמן בדרישה כי יחקור בהקדם את "המחדל המתמשך" בטיפול קליש רותם בתופעת החזירים, הצובאים על רחובות העיר זה חודשים. לדבריהם, תלונותיהם על הפסקת דילול החזירים באמצעות ציד וקיצוץ בתקציב לא נענות. "לא הפנימה את חובתה הציבורית"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נציגי השכונות בחיפה דורשים את התערבות מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לאחר שלטענתם, טיפולה של ראשת העיר עינת קליש רותם בתופעת חזירי הבר בעיר אינו מספק בעליל.

לדברי הנציגים, על המבקר לחקור בהקדם את "המחדל ואוזלת היד המתמשכת של הנהגת עיריית חיפה בכל הקשור לטיפול החסר במכת חזירי הבר בשכונות המגורים, שהגיעה עקב מחדלי העירייה לשיא בלתי נסבל השנה", תוך שהם קוראים "להחזיר את החזירים לטבע".

"המחדלים החמורים של עיריית חיפה לאורך התקופה האחרונה הביאו לעליית מדרגה בלתי נסבלת במכת חזירי הבר", טענו במכתבם למבקר. עוד אמרו כי בידיהם חומרים שאספו "לרבות מידע שהתגלה לנו על הנאמר בדיונים פנימיים בעירייה שתוכנם מוסתר מהציבור, והקלטות שיחות טלפון רלוונטיות באופן שממחיש ללא שום ספק את צדקת טענותינו".

מגזין יואב איתיאל חזירים חיפה. אנדרי סוידאן, מערכת וואלה! NEWS
"ההתעלמות מהציבור מונעת הפעלת תכנית אקטיבית לטיפול בתופעה". חזיר בר בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, אנדרי סוידאן

לטענתם, ראשת העיר קליש רותם, שתופעת חזירי הבר הפכה לאחרונה להיות מזוהה עם עירה, לא עשתה מאמץ רציני בטיפול בתופעה, ולא השקיעה בכך את המשאבים הנדרשים. "כל מאמצי ראש העירייה נועדו בעצם 'להרדים' את התושבים, ולהדוף באמצעות מצגי שווא על 'מעשים' כמו תביעות נזיקין פוטנציאליות מצד תושבים שנפגעו וספגו נזקים מחזירי הבר".

"בפועל, במקום מעשים אנו מקבלים 'סיפורי מעשיות'", קראו הפעילים. "הם רק מוכיחים כי הגברת קליש רותם לא הפנימה את חובתה הציבורית והחוקית לטפל במלוא הרצינות במפגע הקשה והמסוכן הזה".

עוד בוואלה!

"זו גישת קליש רותם לנשים?": בחיפה יפגינו נגד מימון מופע של אייל גולן

לכתבה המלאה

"מאז שהפכה לראש עיר, כמות החזירים הוכפלה"

תושב הכרמל, חבר מועצת העיר לשעבר מטעם הירוקים ירון חנן, החבר גם במטה המאבק בחזירים המשוטטים ברחובות העיר, אמר כי המכתב הוא צעד אחד משורת פעולות נחושות נוספות בהן ינקוט מטה המאבק, "עד שראש עיריית חיפה תתעשת ותבין כי עליה לחשב מסלול מחדש בכל הגישה שלה למפגע הקשה והמסוכן הזה, שעד כה בדרך נס לא גרם לקורבנות, או תחלואה קשה בקרב התושבים".

מטה התושבים הלין במכתבו למבקר כי מאז אוקטובר 2018, עת זכתה ד"ר עינת קליש רותם בראשות עיריית חיפה, "הוכפלה אם לא שולשה כמות חזירי הבר שפושטים על שכונות המגורים בחיפה". לטענתם, הדבר התאפשר לאחר שקליש רותם הורתה על הפסקת דילול החזירים באמצעות צייד ייעודי, וכן קיצצה דרמטית בתקציב שהוקצה לטיפול במפגע כבר באביב 2019 ובהתמדה לתוך שנת 2020. לאור זה, אמרו הנציגים, חזירים נראים עכשיו ביותר שכונות, בלהקות ובמספרים הולכים וגדלים, ובכל שעות היום.

חזירי בר משוטטים בחיפה בזמן הקורונה, אפריל 2020. רויטרס
"בדרך נס הדבר לא גרם עד כה לקורבנות או תחלואה קשה". חזירי בר בחיפה, אפריל/רויטרס

על פי הפנייה למבקר המדינה, כל תלונות התושבים לעיריית חיפה, לרבות מבקר העיריה, כלל לא נענו. "ראש העירייה מסרבת להיפגש עם נציגי השכונות שמנהלים את המאבק ואוסרת על עובדי העירייה ועל האקולוגית העירונית שמונתה לאחרונה להיפגש עמנו". עוד נכתב כי "למעשה התשובה הנפוצה של נציגי פניות הציבור בעירייה היא 'תתרגלו לחזירים ואל תאכילו אותם'". במכתבם ציינו כי עוזר ראשת העירייה נוהג להתקשר מדי פעם לפעילים במאבק, על מנת להפעיל עליהם לחץ להפסיק לפעול, "או לפרסם מידע על מפגעי החזירים ברשתות החברתיות".

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר חנן כי גם על הווטרינר העירוני ד"ר יאיר וייס, מומחה בעל שם עולמי בסוגיית חזירי הבר במרחב העירוני, נאסר להיות בקשר עם התושבים בעניין זה וכי "מאז הופיע עם נתונים מדאיגים אודות התופעה בכנס ברמת הנדיב, אך למיטב ידיעתנו נאסרו עליו גם הופעותיו הציבוריות בעניין".

חזירי בר משתכשכים בבריכה בחיפה ביום שרבי. 16 במאי 2020. יובל שרון, שירלי שלי, אתר רשמי
גם על הווטרינר העירוני נאסר להיות בקשר עם התושבים. חזירי בר בחיפה, מאי/אתר רשמי, יובל שרון, שירלי שלי

לדברי חנן, "ההתעלמות מהציבור, הפחד להיפגש עמנו פנים אל פנים והתפיסה כאילו כל מאבק תושבים או התארגנות שלהם היא 'איום פוליטי קיומי' מבחינת קליש ואנשיה, מונעים מהעירייה להשיג שיתוף פעולה פורה ותורם שיכול להביא - בשילוב כוחות בין העירייה, נציגי התושבים וארגוני שמירת הטבע הגדולים - להפעלת תוכנית פעולה אפקטיבית, מהירה והומאנית ככל האפשר. רק כך ניתן יהיה להפחית באופן מתמיד עד לרמה נסבלת את כמות החזירים בשכונות".

חזירי בר משוטטים בחיפה בזמן הקורונה, אפריל 2020. רויטרס
"החרפת מערכת היחסים רעועה ממילא". חזירי בר ברחובות חיפה, אפריל/רויטרס

במטה המאבק קוראים לראש העיר קליש רותם "להפסיק לקבל החלטות הנוגעות לאיכות חיינו וביטחוננו האישי מעל לראשי התושבים, ובהזדמנות זו ממליצים לעצור את הספינים התעמולתיים המקוממים וחסרי התועלת של דובר העירייה כלפי תושבי העיר".

עוד הוסיף חנן, "מעבר להחרפת מערכת היחסים הרעועה ממילא בין העירייה לתושבים, חוסר ההידברות המופגן הזה מוליד החלטות רעות, והתוצאות הקשות של הגישה השגויה והמנוכרת הזו ניכרות בעליל בשטח".

תושבת שכונת אחוזה אלה אלכסנדרי, מנכ"לית עמותת מרחב ולשעבר מנהלת החברה להגנת הטבע בחיפה, אמרה כי "חזירי הבר בחיפה הפכו לתופעה המדוברת ביותר בעיר וזה ממש לא מצחיק". היא הוסיפה כי "יש פתרונות קיימים בארץ ובעולם ויש עמדות מומחים אבל התנהלות ראש העיר תמוהה במקרה הטוב ונראה כי היא מונעת מלחצים פוליטים של כמה מתומכיה. דרך פעולתה או יותר נכון המנעותה מפעולה פוגעים בתושבים כולם. שנה וחצי מכניסתה לתפקיד חלה התדרדרות משמעותית במצב. הגיע הזמן לשינוי משמעותי".

"תלונה מונפצת של קבוצה הפועלת ממניעים פוליטיים"

יש גם מי שחושבים אחרת. "אין לי ספק שאם התלונה המונפצת הזו תיבדק, המסקנה תהיה שהעירייה פועלת ללא דופי, בהתייעצות עם מומחים בתחום וכפי שמטפלים בסוגיה בערים המתקדמות ביותר בעולם", סבורה עו"ד אביטל בן נון, חובבת בעלי חיים תושבת הכרמל המעורה בנושא. "העיריה פועלת בעצה אחת עם רשות הטבע והגנים, שמודה שהציד לא פותר דבר, החברה להגנת הטבע, ועוד רבים אחרים. לומדים ממה שקורה בערים אחרות בעולם שבהן מתמודדים עם בעלי חיים הרבה פחות עדינים", אמרה.

לטענתה, "הקבוצה שעומדת מאחורי הפניה היא קבוצה מתלהמת, מסיתה, פועלת ממניעים פוליטיים ומנסה לעורר מהומות. הם לא מוכנים לגדר גינות אלא מעדיפים להתלונן שחזיר אכל שסק. ירון חנן ישב במשך שנים בקואליציה של יהב, שנים בהן לא נעשה דבר זולת ציד שהחמיר את הבעיה, נשאל בעשרות פוסטים מה הפתרונות שהוא מציע והוא מתחמק ממתן תשובה. שמעתי שבין חברי החבורה הזו יש מי שמבקשים שראש העיר תיפגש עם 'מומחה' איתו היא התייעצה ואז מסתבר שהמומחה הוא לא אחר מהציד שקיבל במשך שנים 750 אלף שקלים לשנה מהעירייה ושעם הפסקת הציד איבד הכנסה זו ואלה רק דוגמאות על קצה המזלג על המניעים של החבורה הזו".

בעיריית חיפה בחרו שלא להתייחס לבקשת וואלה! NEWS לתגובה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר לוואלה! NEWS כי קיבלו את הפניה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully