וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: ראשת העיר חיפה האדריכלית לא ראויה לכהן בוועדת התכנון

1.2.2020 / 20:22

עמותת "שומרי הסף" עתרה לבג"ץ בדרישה לחייב את היועמ"ש לנמק את הימנעותו מלהתייחס לאפשרות שעינת קליש-רותם תכהן בוועדה לתכנון ובנייה. עם היבחרה היא נאלצה להאציל את כהונתה כיו"ר הוועדה על ממלא מקומה בשל הרשעתה בעבירות תכנון ובנייה, אך עדיין לוקחת חלק בישיבותיה

צילום: יואב איתיאל, וואלה!,NEWS, עריכה: ניר חן

(בווידאו: מחאת עובדי עיריית חיפה בפברואר 2019)

ד"ר עינת קליש רותם, היא כנראה האדריכלית ומתכננת הערים הראשונה בישראל שזכתה לכהונת ראש עיר. למרות זאת, ולמרות שאיפותיה והבטחותיה כי תשאיר על העיר חותם אדריכלי ותכנוני משמעותיים, היא הגיעה לתפקיד כשלמגינת לבה היא כבר מורשעת בעבירות תכנון ובנייה.

מיד עם היבחרה, היא נאלצה להאציל את כהונתה האוטומטית כיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה ליד ימינה, ממלא מקום ראש העיר, נחשון צוק, אבל מבקריה טוענים כי בכך לא די. היא ממשיכה להיות נוכחת בישיבות הוועדה לצד היו"ר אותו מינתה והיא חברה בשתי ועדות משנה של אותה ועדה מקומית עצמה. למרות פניות חוזרות ונשנות ליועץ המשפטי לממשלה הוא משך רגליים ונמנע מלפסוק בעניין, תוך שניהל מו"מ עם באי כוחה של קליש, עד שבראשית ינואר הודיע רשמית כי הוא לא רואה מקום להתערב. זאת, בין היתר בשל "חלוף תקופה ממושכת לאחר ההרשעה".

עכשיו יידרש בית המשפט העליון לומר את דברו. בעתירה שהוגשה לבג"ץ השבוע, דורשת "עמותת שומרי הסף" שבראשה החיפאים עו"ד ליאור דץ שהוא גם אדריכל ועו"ד אורי שילה, באמצעות עו"ד יוסי אור-הכהן, כי היועמ"ש ינמק את המנעותו מלהתערב ומדוע לא ייפנה לבית המשפט שהרשיע את קליש, כדי שייקבע הוא אם היא ראוייה לכהן כחברת מוסד תכנון.

מטה בחירות עינת קליש רותם. שלומי גבאי
עדיין נוכחות בוועדה. קליש-רותם/שלומי גבאי

השופט יעקב גולדברג שהרשיע את קליש האדריכלית, בגין עבירות הבנייה הנרחבות שלה בווילה בת שלוש קומות בזכרון יעקב שנבנתה ללא היתר בנייה, ציין בגזר הדין כי "הרשעתה בפלילים אינה מסכלת בהכרח המשך עבודתה כאדריכלית או המשך פעילותה הציבורית וממילא לא נלווה להרשעתה קלון". עם זאת, הוא ציין גם כי "הנאשמת זנחה את תפקידה כשומרת סף והעבירה אותו הלכה למעשה לידי הקבלן" ועל רקע זה קבע כי מחדלה אף מוגבר וכן כי "המחדלים המיוחסים לנאשמת לוועדת התכנון ובנייה, לא רק שאינם מצדיקים את מחדלה של הנאשמת, אלא דווקא מגבירים את חשיבות מילוי תפקיד 'שומר הסף' המוטל עליה באחריות ובקפדנות יתרה". העותרים טוענים כי קליש "הכשילה את בית המשפט ואף נהגה בחוסר תום לב", כשלאט סיפרה לבית המשפט את עובדת היותה חברה במוסד תכנון, מה שהיה מחייב את בית המשפט להדרש לסוגייה כבר אז.

את העתירה הגישה "שומרי הסף - התנועה להגנת ערכי שלטון החוק" כנגד היועמ"ש מנדלבליט, ראש העיר חיפה, עיריית חיפה, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה, והיועצת המשפטית של עיריית חיפה. הם טוענים כי הד"ר קליש-רותם, "ממשיכה לא לציית לחוק ולגורמים המקצועיים", בהם היועצת המשפטית שלה עצמה וכן לאנשיה, "ולא הפנימה דבר מהרשעתה".

העותרים מלינים לבג"ץ עוד כי "בהמשך פעילותה הבלתי חוקי", משתמשת ראש העיר בשירותיה של עו"ד ימית קליין, היועצת המשפטית של עיריית חיפה והלשכה המשפטי שזו מנהלת, "למרות שמדובר בעיניינה האישי עקב מעשה פלילי שאירע לפני שהחלה לכהן כראש עיר ואינו קשור לתפקידה כראש עיר או לתפקידה הציבורי כחברת וועדה מקומית". לדבריהם, "היא צריכה להיות מיוצגת על ידי עורך דין פרטי חיצוני ועל חשבונה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
בחר שלא להתערב. מנדלבליט/שלומי גבאי

בהקשר זה הם טוענים בעתירתם עוד כי קליש הגדילה לעשות, והסתירה מהציבור את העובדה כי עורך דינה האישי, עו"ד עמית חדד, ייצג אותה בנושא הנדון ביחד עם עו"ד ימית קליין, וזאת על חשבון קופת העירייה, להערכתם בעלות של כחצי מיליון שקלים, וכן הסתירה כי עו"ד חדד ייצג אותה גם באופן פרטי. לטענתם, לאור זאת אסור היה לו לפחות בתקופת הייצוג הפרטי שלה לייצג גם את העיריה וזאת לאור החשש לניגוד עיניינים העולה מכך.

הם מציינים כי על פי פרסומים בתקשורת הוגשה תלונה למשטרה בעקבות החשיפה התקשורתית ואף נפתחה חקירה משטרתית בעניין. הם דורשים להשיב את הכספים לציבור."עצם מתן פריווילגיה לאותם אנשי ציבור המיוצגים ע"י פרקליטי צמרת, יוצרת תחושה של הפלייה והעדפה של אותם אנשי ציבור", טוענים אנשי "שומרי הסף".

השופטת יעל וילנר קבעה כי היועץ המשפטי לממשלה ושאר המשיבים יגישו בתוך 60 יום תגובה מקדמית לעתירה ולבקשה למתן צו על תנאי.

מראש העיר קליש רותם ועו"ד עמית חדד לא נמסרה תגובה. טרם התקבלה תגובת העירייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully