וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות ראשי ערים לממשלה: "תקצבו את התכנית למניעת אלימות נגד נשים"

1.6.2020 / 16:03

כ-40 רשויות פנו לממשלה בבקשה להעביר את התקציבים לתכנית למניעת אלימות במשפחה, שכבר שלוש שנים נשארים תקועים. לקראת המחאה שתיערך הערב בתל אביב, בנעמ"ת מדווחים על עלייה של יותר מ-100% בפניות לקו החם בהשוואה לאותה התקופה אשתקד. "אסור שהמאבק יירד מסדר היום"

בווידאו: 3 נשים נרצחו בידי בני זוגן ב-3 שבועות/צילום: רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: איתי עמרם

כ-40 רשויות מקומיות שלחו מכתב לממשלת ישראל בדרישה להעביר את התקציבים לתכנית למניעת אלימות במשפחה. המכתב נשלח על ידי שורת עיריות מרחבי הארץ - בהן, לדוגמה, תל אביב, חיפה, באר שבע, הרצליה, חולון, נהריה, אור יהודה וכפר יונה - לקראת המחאה שתיערך הערב (שני) בפארק צ'ארלס קלור בתל אביב בעקבות גל האלימות הגואה כלפי נשים.

מאז תחילת סגר הקורונה נרצחו שמונה נשים בישראל, ומתחילת השנה - 11 נשים ותינוקת בסך הכול. במכתב מאתמול, שעליו חתומות הרשויות, נכתב כי "אנו, רשויות מקומיות ברחבי הארץ, תומכות במצעד הנשים שיתקיים ב-1 ביוני במחאה על אלימות כלפי נשים".

התכנית למניעת אלימות במשפחה אושרה עוד בשנת 2017, אך מאז התקציבים תקועים. בדצמבר 2018 התקיימה שביתת הנשים הראשונה מסוגה נגד רצח ואלימות כלפי נשים בישראל. בעקבות מחאה זו, ראש הממשלה כינס את ועדת השרים בנושא ואישר להעביר 50 מיליון שקלים ותוספת תקציב של 20 מיליון שקלים לטובת התכנית.

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
עצרת מחאה על רצח נשים בכיכר הבימה, בחודש שעבר/פלאש 90, תומר נויברג

עם זאת, שבועות ספורים לאחר מכן הכנסת התפזרה, והתקציב הועבר רק חלקית. עם הקמת הממשלה החדשה לאחר המשבר הפוליטי הארוך בתולדות המדינה, ראשי הערים קראו להעברת התקציב, שעדיין היום נותר תקוע, וטענו כי "זוהי העת למדיניות חדשה ששמה את האלימות נגד נשים וביטחונן בראש סדר העדיפויות. אנו קוראים לממשלה להעביר מיידית את התקציב עבור התכנית".

במקביל, בארגון נעמ"ת נרשמה בחודשים האחרונים עלייה דרמטית במספר הפניות לקו החם שהארגון מפעיל. באפריל, הגיעו 76 פניות לקו, מרביתן של נשים ומיעוטן של גברים. לשם השוואה, בחודש אפריל של השנה שעברה התקבלו רק 40 פניות - מה שמצביע על עלייה של כמעט 100%. בחודש מאי נרשמה עלייה חדה אף יותר - 98 פניות לעומת 45 באותו החודש אשתקד.

ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי ראשי הערים ראו בתקופת הקורונה את העלייה החדה במספר התלונות למוקדי הרווחה הקשורות לאלימות במשפחה. "פורום ה-14, שבו נכללות הנשים המכהנות בתפקידי ראשי ערים ומועצות, מצטרפות למחאה על אי-העברת התקציב לתכנית. כל אחת מאיתנו ברמה העירונית נותנת מענה לגידול בפניות למוקדי הרווחה בתקופת הקורונה, אבל אין ספק שהמאבק הוא ארצי, ואנחנו עושות הכול כדי שהמקרה הבא יימנע", הסבירה שוחט.

עוד בוואלה!

שלוש נשים מוכות, שלוש עדויות: "מפחדת מהרגע שהוא יגמור את המלאכה"

לכתבה המלאה
ביקור רה"מ ורעייתו במעון לנשים מוכות בירושלים 25 בנובמבר 2018. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
למרות אישור התכנית והמחאה - התקציבים עדיין תקועים. נתניהו בביקור במעון לנשים מוכות ב-2018/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג
"אנחנו לא נתקלים רק במקרים של אוכלוסיות שהוגדרו 'בסיכון'. זה כבר חוצה מגזר, גיל ומעמד סוציו-אקונומי"

היא טענה כי המענה לכלל האוכלוסייה ישתפר ברגע שיועברו התקציבים שהובטחו, אך "לצערי אנחנו לא נתקלים רק במקרים של אוכלוסיות שהוגדרו 'בסיכון'. זה כבר חוצה מגזר, גיל ומעמד סוציו-אקונומי. התקציבים חשובים כדי להפעיל את התכנית כשהמיקום הוא מתן מענה לטיפול בגברים במסגרת המרכזים לשלום המשפחה ברשויות המקומיות".

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, הביע אף הוא תמיכה בהפגנה, וכן ארגן אוטובוס לתושבי העיר כדי שיוכלו להשתתף בה. "לצערי, בתקופת הקורונה ראינו גידול במספר הפניות למוקד הרווחה בעיר על אלימות במשפחה. הנחיתי את מנהל הרווחה בעיר לטפל בנושא ולראות איזה אמצעי מניעה אפשר להפעיל. בדיוק באותו הזמן, אנחנו שומעים על ההפגנה שהולכת להתקיים היום, והיה ברור שכעיר נצטרף אליה. אנחנו מחזקים את ידם של כל מי שארגן את ההפגנה".

קינסטליך פנה לגורמים בממשלה ואמר כי הוא "מבקש מהם להבין כי לקורונה היו השלכות נוספות, בהן גם עלייה במספר הפניות של תושבים על מקרי אלימות במשפחה. אני מבקש מכם לא רק להעביר את התקציב, אלא גם להגדיל אותו".

משפחות חדשות מצטרפות למעגל הרווחה

מנתונים שנאספו על ידי ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות, בחודשים הראשונים למשבר הקורונה - מרץ-אפריל - נרשמה עלייה של 50.8% במשפחות החדשות שהגיעו לקבל סיוע משירותי הרווחה, לעומת שני החודשים הקודמים - ינואר ופברואר. עיקר הפניות החדשות, כולן ממשפחות שלא היו מוכרות לרווחה מכל הארץ, היו בנושאי מצוקה כלכלית עקב אבטלה, פיטורים והוצאה לחל"ת (חופשה ללא תשלום), שלהם השלכות מרחיקות לכת על חיי המשפחה.

בחודשים האחרונים נרשמה עלייה חדה כמעט בכל התחומים: אלימות במשפחה (18.9%); גירושים ודרישה להכנת תסקירי גירושין (11%); התמכרויות (8.6%); צעירים ונוער בסיכון (68.7%) ומשפחות במצוקה כלכלית קשה (59.7%).

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
עצרת מחאה על רצח נשים בכיכר הבימה, בחודש שעבר/פלאש 90, תומר נויברג
"זוהי חציית קו אדום שהרשויות המקומיות והמדינה בכלל חייבות להתעורר ממנה"

רוב הגידול בפניות החדשות לרווחה נרשם ביישובים כמו אילת, שם האבטלה זינקה לשיעור של כ-70%, בהיותה של התעסוקה בעיר מתבססת רובה ככולה על תיירות. כמו כן, נרשם זינוק במספר הפניות לשירותי הרווחה בירושלים, בעיקר בנושאי מיצוי זכויות. עלייה בפניות נרשמה גם ביישובים הנחשבים מבוססים יותר, בעיקר מצד משפחות שלקחו משכנתא גדולה ואינן יכולות לעמוד בהחזרים, או משפחות או בודדים המתגוררים בשכירות ואינם יכולים לשלם את שכר הדירה.

גם לפי נתוני מוקד 118 של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חלה עלייה של 122% במספר הפניות, מ-849 מחודש אפריל ל-1885 בחודש מאי, כחלק ממגמת עלייה הנמשכת ברצף מאז חודש מרץ. בין היתר, 1,005 מהתלונות היו על אלימות זוגית, 360 על אלימות כלפי בן משפחה אחר, 273 על אלימות נגד ילדים, 19 על אלימות כלפי גברים, 29 על אלימות כלפי אזרחים ותיקים ו-31 על חשד להטרדה מינית.

ראש עיריית כפר יונה, שושי כחלון כידור החתומה אף היא על המכתב, אמרה: "לא נשלים עם האלימות כלפי נשים שחשפה את פניה הבלתי-ניתנים לעיכול דווקא בתקופה זו. זוהי חציית קו אדום שהרשויות המקומיות והמדינה בכלל חייבות להתעורר ממנה ולפעול לנגפה לפני שהיא תגבה עוד קורבנות בנפש".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר כי "אסור שהמאבק באלימות נגד נשים יירד מסדר היום של מקבלי ההחלטות. יש להיאבק בתופעה האיומה הזו, שלאחרונה אף גברה, בכל העוצמה ובאפס סובלנות. אף אדם, לא כל שכן אף אישה, בשום מקום בעולם, לא צריכים לסבול מאלימות. המאבק החשוב בתופעה הנוראית הזו הוא מאבק למען חברה צודקת וטובה יותר, חברה שבה לנשים ניתן שוויון מלא והן יכולות לחיות ללא חשש כנשים עוצמתיות, מובילות ומנהיגות".

(עדכון ראשון: 12:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully