וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלב הבא במאבק נגד הנציב: הכבאים יוצאים לקרב על השינה

1.6.2020 / 7:59

ועד הכבאים קרא לחבריו להפר את ההוראות המבצעיות עקב החלטת נציב הכבאות דדי שמחי, כי בשעות שבהן ישנים הכבאים בזמן משמרת, יישאר כונן ער למקרה שהצוות יוקפץ. מאות כבאים יפגינו מול הכנסת במחאה על "הענישה הקולקטיבית", ברקע הביקורת על שיבוש פעילות מערך הכבאות

הקפצת ביקורת נציב בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר. התרחיש: ילדה לכודה בשריפת דירה בעיר. 4.20 דקות ליציאת צוות ראשון! כאשר הצוות צריך לצאת תוך דקה/לירן לוי

מאות מעובדי מערך הכבאות יגיעו הבוקר (שני) מכל רחבי הארץ לירושלים, להפגנה שתיערך מול משכן הכנסת במחאה על "ההתנהלות האגרסיבית והענישה הקולקטיבית של הנהלת מערך הכיבוי, בראשות רב טפסר דדי שמחי". זאת כשסכסוך העבודה שהתגלע סביב שעות השינה של הכבאים מחריף, בעוד ועד הכבאים קרא להפר את ההוראות המבצעיות.

סבב הסכסוך הנוכחי התחיל לפני כחודשיים, עם החלטת נציב הכבאות וההצלה דדי שמחי לשנות סעיפים בקוד המבצעי של הכבאות, ובכללם הוראות המתייחסות לשעות השינה של הכבאים בשעות הצהריים והלילה, כפי שהיו נהוגות בתחנות הכיבוי במשך עשרות שנים.

במצב הנוכחי, בכל יום בין השעות 14:00-16:00 בצהריים, כ-500 כבאים הנמצאים במשמרת ברחבי הארץ מגיפים את השערים והתריסים, נכנסים לחדרים והולכים לישון שנת צהריים. הכבאים האלו עובדים במשמרת של 24 שעות, ולאחר מכן 48 שעות בחופש בבית. כך גם בשעות הלילה כשכל הצוות בתחנה הולך לישון, ובמקרה חירום מוקפץ מהמיטות לאירוע.

מכבי אש בתחנת כיבוי אש בחיפה. ערן גילווארג
מכבי אש מוזנקים מתחנת כיבוי אש בחיפה/ערן גילווארג

שמחי הגיע למסקנה שצריך לשנות את הקוד המבצעי, לאחר עבודת מטה שנעשתה נקבע כי יש לשנות את הנוהל הקיים, ולהשאיר כונן ער בתחנות גדולות שבהן עובדים במשמרת יותר משישה. תפקידו של הכונן יהיה לוודא שבמקרה של קריאה כולם מתעוררים במהרה ויוצאים לשטח.

הסיבה המבצעית לשינוי, לדברי גורמים בשירותי הכבאות, היא שלא יעלה על הדעת שבשעות הצהריים, 500 כבאים בכל הארץ יגיפו את שערי התחנות והתריסים, וילכו לישון תוך שהם מפקירים את אזרחי המדינה כולה. חשיבותו של הכונן המבצעי הוא לוודא שהצוותים מתעוררים ויוצאים לחילוץ והצלה במהירות המקסימלית. כל דקת עיכוב יכולה לעלות בחיי אדם. בכבאות ספרו מקרים שבהם הלוחמים לא התעוררו בזמן, ולא פעלו כנדרש.

עוד בוואלה!

המאבק של הוועד בנציב הכבאות: מערך בריאות הנפש הושבת

לכתבה המלאה

לידי וואלה! NEWS הגיע תיעוד מתחנת כיבוי בנתניה, שמחדד את הצורך ששמחי מדבר עליו. בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר בוצעה הקפצת ביקורת, התרחיש: ילדה לכודה בשריפת דירה בעיר. לוחמי האש לא ידעו שמדובר בתרגיל, וחשבו שהם יוצאים לקריאה אמתית. למרות זאת, בצילומים מהתחנה הם נראים מתהלכים באיטיות ובאדישות. הצוות שהיה אמור לצאת לקריאה תוך דקה, יצא לאחר ארבע דקות ועשרים שניות.

מקרה נוסף הציג את הבעייתיות בהתנהלות במשמרת הלילה. באחד הלילות התקבל בתחנת בני ברק דיווח מהמשטרה על פיצוץ ברפת באור יהודה, שני צוותים יצאו למקום לאתר את מקור הפיצוץ, אבל מפקד הצוות נשאר לישון ולא ענה לטלפון בנייד. המוקדן הצליח להעיר את מפקד הצוות באמצעות הטלפון הקווי, והמפקד שדיבר עם המוקדן מתוך שינה, לא הצליח להבין מה נאמר לו.

ועד העובדים, מגובה ביו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יצא למאבק בשינוי שמבקש שמחי לבצע כשיו"ר ההסתדרות קורא לכבאים שלא למלא אחר הפקודה החדשה.

במכתב חריף ששלח ביום רביעי שעבר בר דוד לדדי שמחי נציב הכבאות, כתב בר דוד: "איבדת כל מצפן ערכי מוסרי ומקצועי. אתה מתעמר בעובדי מערך הכבאות ללא הרף, רודף את העובדים ונציגותם, רומס את כבודם והכל מתוך מטרה לחסל את ההתארגנות ותוך השתלחות נגד ההסתדרות ונגדי". הוא טען כי "מבחינתך 'פתרון' לכל מחלוקת הינו עמדתך בלבד, ואין בכך שום יכולת ורצון לקבל, להבין או לשמוע את הצד השני".

בר דוד כתב לכבאים באותו היום: "מבדיקות שביצענו, השינויים שמבקש הנציב לבצע מנוגדים לנהוג ולמקובל בשירותי הכבאות בעולם כולו. מדובר בשינויים חד-צדדיים, שהנציב מנסה ליישם ואינם מקובלים עלינו, ומהווים פגיעה קשה וחמורה בכשירותם המקצועית של הכבאים, ועלולה לגרום לתאונות, פגיעה קשה בתפקוד הכבאים, וכן להוות סיכון לאזרחים".

מכבי אש בתחנת כיבוי אש בחיפה. ערן גילווארג
"נעשה כאוס אחד שלם". מכבי אש מוזנקים מתחנת כיבוי אש בחיפה/ערן גילווארג

שמחי השיב לבר דוד עוד באותו היום במכתב, וציין כי "איני מצליח להבין את הניסיון הנוכחי, להרעים שוב את תופי המלחמה, להתסיס ולייצר מחדש כאוס ומהומה חסרת פשר וטעם, לשיבוש נוסף של פעילות מערך הכבאות, על כל ההשלכות הקשות הנובעות מכך לציבור וסיכון חיי אדם". הוא הסביר כי "נקיטת צעדים ארגוניים פראיים מידיים ברשות הכבאות, במיוחד כאלה המביאים לשיבוש פעילותה המבצעית, היא בראש ובראשנה חמורה ומסוכנת. צעדים אלו מנוגדים לדין, והם בבחינת שביתה בלתי מוגנת, על כל הכרוך בכך". שמחי הוסיף כי "אני קורא לך, מתוקף אחריותך הלאומית ומעמדך כיו"ר ההסתדרות, לחזור בך מהנחייתך באופן מידי, ולא לפגוע בכשירות הכבאות ובכבאים".

מנגד, יש הטוענים כי עם יותר ממיליון מובטלים במשק, ההסתדרות יוצאת דווקא למלחמה על שנת הצהריים של הכבאים, תוך פגיעה בביטחון האזרחים, בשעה ששכרו הממוצע של כבאי עומד על כ-17 אלף שקלים. למרות שבהסתדרות מציינים כי קיימות כמה סיבות להחרפת הצעדים, ברור כי הדבר המרכזי שמעלה את חמתו של ועד העובדים הוא שעות השינה של הכבאים, דבר שיש לו חשיבות לכשירות המבצעית שלהם מחד, אך מאידך לא ייתכן שבשעות הצהריים והלילה לא יהיו כבאים ערים וזמינים ליציאה מהתחנה תוך דקה מרגע קבלת קריאה.

"ועד הכבאים גורם נזק בלתי הפיך ללוחמי האש"

בנוסף לכך, נציבות שירות המדינה זימנה לחקירה את יו"ר ועד הכבאות אבי אנקורי, לאחר תלונה שהוגשה נגדו לפני שנה וחצי, בגין חשד לדיווחים כוזבים של שעות עבודתו. יש מי שרואה בזימון לחקירה כאחת הסיבות להפגנה היום ולהחרפת הצעדים.

גורם בכיר בכבאות אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "ועד הכבאים גורם נזק בלתי הפיך ללוחמי האש. עם תנאי עבודה ומשכורות הגבוהות פי שניים ויותר מהשכר הממוצע במשק, לא ניתן להסביר לציבור, ובתוכו מיליון מובטלים, שכל המאבק הוא על שנת צהריים".

בהודעה קולית ששלח אנקורי, הוא אמר לחברי הוועד כי "אם לא תתעוררו ולא תעזרו לי, אתם לא תשנו בצהריים, ואתם לא תשנו בלילה. אתם תהיו שין גימלים ויפרקו אתכם". לדבריו, "אנחנו עושים את הכול גם בבתי משפט גם באלף ואחד דברים, גם ההסתדרות וגם אני. נכון, תקופה חרא של קורונה, אבל די! בואו נראה עכשיו שישפטו משמרת שלמה, שיקראו לזה מרד, שיקראו לזה מה שרוצים".

ישיבת נציבות כבאות והצלה, בעקבות גל השריפות בתקופת הקורונה. 18 במאי 2020. כבאות והצלה, אתר רשמי
"מתעמרים בעובדי מערך הכבאות". נציבות כבאות והצלה בישיבה מבצעית/אתר רשמי, כבאות והצלה

יו"ר הוועד הוסיף: "תאחדו כוחות עם חיפה, תאחדו כוחות עם עכו, אני אתן לכם גיבוי. בואו נראה שיום אחד שיש לכם שלוש משמרות... שאנחנו מדברים על 60-70 אנשים, ואנחנו הולכים לנוח את המנוחה שלנו בצהרים ובלילה, ובואו נראה שישפטו אתכם. אז נתחיל, נעשה כאוס אחד שלם".

מההסתדרות נמסר: "שמחי בוחר לפגוע במערכת יחסי עבודה טובה שנהוגה מזה שנים בין הצדדים, עם הוראות דרקוניות ואקראיות, הפוגעות בפעילות הכבאים וכשירותם. כך למשל הוחלט לאחרונה על נוהל, לפיו הכבאים לא יוכלו לנוח בעת המשמרת (גם כאשר אין פעילות מבצעית), דבר המצריך מהם להיות ערים שעות רבות ברציפות ולפגוע בערנותם. מבדיקות שנערכו נמצא כי להוראה זו אין אח ורע בכל שירותי הכבאות ברחבי העולם".

"אם לא די בכך", הוסיפו בהסתדרות, "בשל החלטת הכבאות לעכב את ההסדר עם חברת הביטוח, הכבאים מופקרים ומבצעים את עבודתם ללא ביטוח סיכונים בתוקף, כשהמשמעויות לכך קריטיות ועלולות להמיט אסון כלכלי עליהם ועל משפחותיהם".

עוד טענו בהסתדרות כי "בימים האחרונים זימנה נציבות מערך הכבאות עשרות כבאים ל'משפטי ראווה' כענישה קולקטיבית ואישית - כל זאת במסגרת מאבקו של הנציב בכבאים, ובפעולות הארגוניות שהכריזה ההסתדרות כחוק, במסגרת סכסוך עבודה בין הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully