וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק של הוועד בנציב הכבאות: מערך בריאות הנפש הושבת

23.9.2019 / 7:00

כחלק מהקרב בין ועד העובדים לנציב דדי שמחי, הוחלט על השבתת המערך שהוקם בעקבות שלושה מקרי התאבדויות בארגון בתוך שנתיים. מפקד מחוז חוף שהדרכתו בוטלה בשל השביתה במכתב חריף לוועד: "רואה בחומרה את ההשבתה, על הדרכות חוסן לפעול ללא קשר למצב יחסי העבודה בארגון"

מכבי אש בתחנת כיבוי אש בחיפה. ערן גילווארג
מאבק וועד העובדים בנציבות הכבאות נמשך, והפעם על חשבון מערך בריאות הנפש. תחנת כיבוי אש בחיפה/ערן גילווארג

מאבק וועד העובדים בנציבות הכבאות נמשך, והפעם על חשבון מערך בריאות הנפש. וועד הכבאות הודיע ביום חמישי האחרון על עיצומים ועבודה במתכונת שבת, הכוללת בין היתר השבתת מערך החוסן הנפשי בכבאות. נציב הכבאות דדי שמחי הורה על הקמת מערך זה, בעקבות שלושה מקרי התאבדויות שאירעו ברשות הכבאות בתוך שנתיים. מדובר בגוף שלא היה קיים עד כה ברשות הכבאות, וכיום הוא מעניק טיפולים מקצועיים ופרטניים ליותר ממאה כבאים. על המערך הופקדה אוטוריטה מקצועית - אל"מ במילואים ששימש כבכיר במערך בריאות הנפש בצה"ל.

אותו בכיר היה אמור לקיים בשבוע האחרון מספר סדנאות בתחנות חדרה, בה התאבד כבאי לפני שנה וחצי, חיפה, בה התאבד כבאי ביולי האחרון ובפתח תקווה. אלא שבעקבות העיצומים והמעבר למתכונת שבת, נאלץ אותו בכיר לחזור על עקבותיו ברגע שהגיע אל אותן תחנות.

בתגובה שלח מפקד מחוז חוף מכתב חריף לאנשי הוועד ובו כתב, "שניים מעובדי המחוז איבדו את חייהם בנסיבות טראגיות ואני רואה בחומרה רבה את ביטול ההדרכה שהייתה צריכה להתבצע היום על ידי רע"ן חוסן. ללא שום קשר למצב יחסי העבודה בכבאות, הדרכות חוסן נפשי חייבות להימשך וזאת על מנת למנוע את המקרה הבא חלילה".

דדי שמחי, נציב כבאות והצלה, 10 בינואר 2018. עומר שפירא, מערכת וואלה! NEWS
גוף שלא היה קיים עד כה ברשות הכבאות. מקים המערך, נציב כבאות והצלה דדי שמחי/מערכת וואלה! NEWS, עומר שפירא

למרבה הציניות, ביולי האחרון שלח מנכ"ל הסתדרות המעו"ף, גיל בר טל, מכתב לנציב הכבאות דדי שמחי, ובו הורה על יום אבל במערך הכבאות בעקבות מקרה ההתאבדות של אותו כבאי בתחנת חיפה. "ההסתדרות מצרה ואבלה על מותו של כבאי נוסף. זהו הכבאי השלישי ששם קץ לחייו בעת האחרונה. מחר, יום ד', 10/7/2019 ,יוכרז יום אבל במערך הכבאות על ידי נציגות העובדים, ומערך הכבאות יפעל במתכונת שבת." אלא שלמרות הבעת הצער, בהסתדרות מגבים את השבתת מערך בריאות הנפש בכבאות.

בתוך כך, בנציבות שירות הכבאות הגישו בקשה לצווי מניעה מבית המשפט בנצרת. בבקשה שהוגשה לבית המשפט נכתב כי "ביטול הכשרות והדרכות אלה שנועדו בראש ובראשונה לשמירה על שלום לוחמי האש עצמם. קיימת דחיפות לביצוע ההכשרות האמורות ולכן נעשה מאמץ אדיר להדרכת כל לוחם אש. מיותר לציין כי נוכח הלו"ז הצפוף כל ביטול יביא לדחייה משמעותית של הכשרה ללוחם אש".

עוד בוואלה!

"מקווים שגנץ ילך בדרכו": הח"כים הערבים מייחלים לשוב לימי רבין

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב על יום האבל במערך הכבאות בעקבות מקרה התאבדות של כבאי בתחנת חיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכיר במערך הכבאות במחוז חוף סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS על ההחלטה המקוממת של וועד העובדים, שפוגעת במעשה באלפי כבאים. "בעקבות ההתאבדויות וההבנה שאנחנו צריכים לעשות אימונים מנטליים לכבאים כדי לדעת להתמודד עם הלחץ והשחיקה וההקפצות, ביקשתי מרע"ן חוסן להגיע ולעשות אימונים מנטליים לכבאים. היו כמה אימונים מוצלחים ורצינו להמשיך אותם". עוד אמר הבכיר כי "הפלא ופלא, ביטלו לי את האימון הזה ועוד אימון. היה צריך להיערך אימון אחד בתחנת נהריה ואחד בתחנת חיפה ושניהם על פי הוראת הוועד הורו לכבאים לא להגיע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב ביטול הדרכת חוסן לעובדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבכיר סיפר כי ביטול היוזמות הברוכות לטובת התמודדות עם המתחים והלחצים של הכבאים הנו מכעיס ומקומם. "רע"ן חוסן קיבל את זה בתדהמה. הוא שותף שלנו ומוביל אותנו, והוא היה פשוט בהלם. היכולת שלי לתת לכבאים כלים להתמודד עם מה שהם חווים הלכה והתעצמה בעקבות פעילותו של רע"ן חוסן והסדנאות האלו. אך ברגע שהזמנו את הכבאים לאימון המנטאלי וזה לא בוצע, זה הכה בתדהמה גם אותי וגם אותו". הבכיר המשיך ואמר כי הוא רוצה שהכבאים ידעו שיש מישהו שדואג להם, "הם באמת נתונים ללחצים. היה לנו מקרה התאבדות רק לפני חודשיים, ואז וועד העובדים בא ומבטל את זה כלאחר יד. לכן אני כל כך כעוס ומאוכזב. יחד עם זאת, לא אוותר על האימוני חוסן האלה - הם יחזרו ויתקיימו".

מארגון עובדי הכבאות נמסר בתגובה: "ארגון עובדי הכבאות הארצי לא כולל את תחום בריאות הנפש כחלק מהעיצומים. זו הנחיה גורפת עוד משנת 2018 של אנקורי לוועדים המקומיים. כאמור היום בית הדין בנצרת לא קיבל את בקשת המדינה ונציבות הכבאות לחדול את מתכונת שבת. היום בבוקר יתקיים דיון במעמד הצדדים. נכון לעכשיו אין אימונים, אין הנפקת טפסי 4, אין אבטחת אירועים אלא באישור ועדת חריגים של ההסתדרות. כפי שאנקורי הנחה, כל קריאה להצלת חיים ורכוש תיענה ללא קשר לעיצומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully