וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: מצטערים על הירי למוות בצעיר בירושלים, הנושא יתוחקר במהרה

31.5.2020 / 12:12

שר הביטחון הביע צער על מותו של איאד אל-חלאק, בעל צרכים מיוחדים שנורה על ידי שוטרים במזרח העיר. "נפעיל את הכוח במידה הנדרשת מתוך כוונה לצמצם את הנפגעים", אמר גנץ בישיבת הממשלה. דבריו מגיעים לאחר שאוחנה קרא לחכות לסיום הבדיקה: "לא לחרוץ את דינם של השוטרים"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

שר הביטחון בני גנץ הביע צער היום (ראשון) על מותו של איאד אל-חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים שנורה על ידי שני שוטרי מג"ב במזרח ירושלים. גנץ, יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, אמר בישיבת הממשלה: "אנחנו מצטערים על הירי שאירע בירושלים ואנחנו נתחקר את זה. נפעיל את הכוח במידה הנדרשת מתוך כוונה לצמצם ככל האפשר את הנפגעים".

דבריו של גנץ נאמרו במהלך ישיבת הממשלה השנייה המתכנסת היום, ועוסקת בעיקרה במשרדים, תקנים ומינויים כחלק מההכנות וההתאמות לתחילת כהונת הממשלה. בפתח הישיבה, גנץ התייחס בין היתר למצב הביטחוני ואמר כי "אין עלייה דרמטית באירועי הביטחון בתקופה האחרונה, אבל אי אפשר ולא נכון להתעלם מהאירועים מהשבוע האחרון. זה מעלה את הדריכות בשטח, זה מעלה את הדריכות בקרב הכוחות". גנץ הוסיף כי הוא "בטוח שהנושא הזה יתוחקר מהר ויוסקו ממנו המסקנות. נהיה כמובן חייבים לשמר את רמת הביטחון בתקופה הזו כמו תמיד".

הדברים מגיעים אחרי שהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה קרא שלא לחרוץ את דינם של השוטרים. בהודעה לתקשורת שפרסם אתמול, אוחנה ביקש להשתתף בכאבה של משפחת אל-חלאק, אך אמר כי "האירוע נבדק כמתחייב בחוק, ונפעל בהתאם לממצאים כדי למנוע מקרים דומים. עד לסיום הבדיקה, לא נחרוץ את דינם של השוטרים. הם נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם".

שר הביטחון בני גנץ בדיון במליאת הכנסת, 27 במאי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"נפעיל את הכוח במידה הנדרשת". גנץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אל-חלאק בן ה-32 היה אתמול בשעות הבוקר בדרכו למרכז "אלוין" לבעלי צרכים מיוחדים בעיר העתיקה. מחקירה ראשונית עולה כי השוטרים חשדו שאל-חלאק נשא אקדח, וקראו לו לעצור. בהמשך פתחו במרדף אחריו, והוא נמלט לחדר האשפה שנמצא כמה עשרות מטרים משם - ושם הוא נורה על אף שלא היה חמוש.

ממשטרת ישראל נמסר אתמול כי "המקרה החריג שארע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש בכדי שיבדק ויחקר בהתאם כמקובל". שני השוטרים נחקרו באזהרה, ואחד מהם שוחרר למעצר בית, בעוד שהשני שוחרר. בינתיים, חקירת מח"ש נמשכת וגופתו של איאד צפויה להיות מועברת לידי משפחתו אחרי הנתיחה.

עוד בוואלה!

מנכ"לים, תקנים והעברת סמכויות: הממשלה מתכנסת לישיבת ג'ובים וקיצוצים

לכתבה המלאה
איאד אל-חלאק, תושב מזרח ירושלים בעל צרכים מיוחדים שנחשד בשוגג שנשא נשק ונורה למוות על ידי שוטרים בעיר העתיקה. ללא, אתר רשמי
נורה למוות אף שלא היה חמוש. איאד אל-חלאק/אתר רשמי, ללא

אביו של איאד סיפר כי כוחות משטרה פשטו על ביתו שבשכונת ואדי ג'וז, כשברשותם צו חיפוש. האב סיפר כי הוא מעולם לא נתקל בבעיות מול כוחות הביטחון, ואף נשא עליו אישור מטעם המוסד כי הוא לומד שם. הוא שחזר אתמול כי בשעות הבוקר קיבל טלפון מהמרכז, שהודיע לו על מותו של בנו.

עו"ד ג'אד קאדמני, המלווה את המשפחה, טען כי "מבחינה פלילית, מה שהיה פה זה רצח ונבקש להעמיד את המעורבים לדין. נראה שהיו שם שבע-שמונה יריות, לא יודעים כמה פגעו".

הפגנת מחאה על מותו של צעיר פלסטיני בידי שוטרים, ירושלים, 30 במאי 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ההפגנה בירושלים נגד הרג הצעיר, אתמול/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

על רקע הביקורת שהוטחה בהתנהלות הכוחות, סנגוריו של אחד מהשוטרים אמר כי הוא ומפקדו קיבלו הכוונה משוטרי מחוז ירושלים כי הפלסטיני הנמלט הינו מחבל מסוכן. עורך דינו של מפקדו, מצדו, טען כי הוא ירה כדור אחד - שלא על מנת להרוג - עוד לפני שהגיעו לחדר האשפה. לדבריו, אותו שוטר אמר לעמיתו להפסיק לירות, אך הירי נמשך.

התקרית עוררה גינויים במערכת הפוליטית, בעיקר מצד חברי הרשימה המשותפת. יו"ר המפלגה איימן עודה אמר על השוטרים כי הם "אמנם לחצו על ההדק אבל הכיבוש טען את הנשק". בנוסף אליו, ח"כ אחמד טיבי ביקר אתמול בבית המשפחה ואמר כי כי "הדבר מחייב חקירה חיצונית ואולי גם העברת חקירת המקרה לגוף בינלאומי, כי מדובר בשטח תחת כיבוש".

בעקבות התקרית, בירושלים הפגינו אמש בדרישה ש"שוטר אלים חייב להיות בפנים". המרכז לנפגעי גזענות מסר אתמול כי "ההסתה כלפי בני מיעוטים בכלל והדמוניזציה של המיעוט הערבי בישראל בפרט הופכת אותם למטרות של ירי רשלני מצד שוטרים, מאבטחים ונושאי נשק אחרים בישראל". במרכז הוסיפו כי איאד "שילם בחייו על ההסתה, השנאה ויחס הרשויות כלפי תושבי ירושלים הפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully