וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההורים נגד משרד הבריאות: "אין נוהל מסודר להתפרצות הקורונה במוסדות חינוך"

הלימודים יימשכו כסדרם ברוב חלקי הארץ, אך הורים רבים זועמים על היעדר הנחיות ברורות למקרה הבא שבו הנגיף יתפשט בין כתלי בית הספר. לטענתם, "כשאין עקביות, כולם מזלזלים בהוראות". הם מאשימים את משרד הבריאות בהערמת קשיים על ביצוע בדיקות: "חוסכים כסף על הגב שלנו"

עריכה: שאול אדם

עם סיומו של סוף השבוע, מערכת החינוך תשוב היום (ראשון) לפעול כסדרה, אחרי שהממשלה החליטה על טיפול נקודתי במוקדי התפרצות הקורונה במקום על סגירה מוחלטת של בתי הספר. ההחלטה התקבלה אחרי שורת מקרים של הדבקות במוסדות הלימוד, בהם הגמנסיה העברית בירושלים, שבה נדבקו 104 תלמידים ו-15 אנשי צוות. בארגוני ההורים מתחו ביקורת על התנהלות משרד החינוך בטענה שלא קיים נוהל מסודר למקרים של התפרצויות, וטענו כי הם התריעו מבעוד מועד על הליקויים בהנחיות משרד הבריאות.

בין היתר, ההורים דורשים תכנון מקיף לנושא הלימודים תחת שגרת הקורונה. אחד המקרים שעליו זעמו הורים אירע בבית הספר נבון ברחובות, בו נדבקו יותר מארבע מורות ותלמידים נוספים. ההורים דרשו לקיים בדיקות יסודיות לכל התלמידים ולבני משפחותיהם, ואף לכל תושבי השכונה, אך נתקלו בקשיים רבים מצד משרד החינוך.

לפי שעה, גם בגמנסיה העברית נמנעים במשרד הבריאות מלבדוק את כל התלמידים, וזאת למרות נתוני ההידבקות הגבוהים במיוחד במקום. יו"ר ארגון ההורים בירושלים, אריק קפלן, הביע זעם על התנהלות משרד הבריאות, שמנעה את הבדיקות המקיפות בבית הספר. לדבריו, במשרד לא יישמו נוהל מסודר לגבי מקרים בהם תלמיד או מורה נדבקו בנגיף. "זה קרה לנו ברחובות, זה קרה לנו בעוד מקומות, עכשיו זה בירושלים. המערכת כרגע לא יודעת או לא קבעה שום נוהל מסודר לנושא הזה", טען קפלן.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
התפרצות מחודשת במוסדות חינוך. תלמידי תיכון בפ"ת לומדים תחת מגבלות/ראובן קסטרו

"זה חייב להיעשות דחוף - ברגע שמגלים מישהו מאומת או חולה צריך לבדוק את כל מי שבא איתו בקשר", הוסיף קפלן. לדבריו, משרד הבריאות נמנע מלבצע בדיקות. "המשרד חייב לשנות פאזה", טען. "אם רוצים להשאיר את המשק פתוח וזה המטרה של כולנו, חייבים להיות עם אצבע על הדופק. ברגע שמתגלה מקרה, לעשות מבצע בדיקות".

הוא הוסיף כי "יכול להיות שחוסכים כסף על הגב שלנו, אני לא יודע, אבל ככה זה מרגיש. זה יותר עצוב, כי לא באמת חוסכים כסף. בפועל סוגרים את בתי הספר, ההורים לא יכולים לצאת לעבוד, ואז זה עולה יותר כסף למשק". לדבריו, "אין שום עקביות או רציונל במה שקורה היום, וזה גורם לכך שכולם מזלזלים בהוראות".

ההחלטה על המשך פעילותם של בתי הספר התקבלה בניגוד לעמדת משרד הבריאות, אחרי העלייה בתחלואה הקורונה שנרשמה בימים האחרונים, במיוחד במוסדות הלימוד. גורם בכיר במשרד החינוך תלה את האחריות במשרד הבריאות, שלדבריו "רצה להודיע אתמול בהחלטה חד-צדדית שהם סוגרים את החטיבות העליונות". הוא הבהיר כי "אי אפשר להודיע כזה דבר מבלי להיות מודעים לנתונים האמיתיים, גלנט בלם את ההחלטה וביקש להמתין 24 שעות כדי ללמוד את הנתונים, ואכן הנתונים הציגו תמונת מצב אחרת שבה ההתפרצות הכי גדולה היא בירושלים".

עוד בוואלה!

נתניהו: "נגביר את האכיפה, אם לא תהיה ברירה נחזור להגבלות"

לכתבה המלאה
הגימנסיה העברית רחביה בירושלים. מתוך גוגל מפות, אתר רשמי
יותר ממאה נדבקו. בית הספר הגמנסיה העברית בירושלים/אתר רשמי, מתוך גוגל מפות

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך, אבי קמינסקי, אמר כי עוד בשיחות לקראת החזרת מערכת החינוך לשגרה לא הייתה כל התייעצות של אנשי משרד החינוך והבריאות עם אנשי השטח. "בסופו של יום אנשי השטח אמורים ליישם את אותן הנחיות ומכירים את התלמידים ואת ההתנהלויות היומיומיות של מוסדות החינוך", הסביר.

"השאלה אם אפשר לעמוד בהנחיות האלה או לא - אם אי אפשר אז בואו נסגור את בתי הספר", הצהיר קמינסקי. "אם חושבים שאפשר לעמוד בזה, אז כדאי לקדם את תשתית בית הספר ואולי גם להחליט שיום הלימוד יהיה עד חמש שעות. יותר מזה יהיה פשוט קשה למורים ולתלמידים לתפקד".

הוא טען כי החזרה לשגרה לא הייתה מהירה, והיה מקום לפתוח את מערכת החינוך כפי שפתחו אותה. אלא שלדבריו, לשם כך היה צריך לקיים נוהל מסודר במקרה של התפרצות או הדבקה במוסד חינוכי, דבר שמשרד החינוך לא ביצע. "אין נוהל רלוונטי עם קריטריונים שאומר מה קורה אם יש הדבקות, מה קורה, מה עושים, כמה בדיקות עושים, למי? האם סוגרים את כל בית הספר או רק שכבה מסוימת", אמר.

לקריאת תמונת המצב המלאה של משרד החינוך

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
"צריכים קודם כל לסגור את כל בית הספר ל-24 שעות". תלמידי תיכון עם מסיכות מגן/ראובן קסטרו

"לטעמי, ברגע שמוצאים בבית ספר תלמיד או מורה צריכים קודם כל לסגור את כל בית הספר ל-24 שעות לבצע בדיקות על כל באי המוסד החינוכי ולקבל החלטות בהתאם לכך", הסביר קמינסקי. "בפועל בגמנסיה ירושלים למשל, סגרו שכבה אחת ולא הבינו שההדבקה היא הרבה יותר מקיפה. לכן מלכתחילה צריך היה ללכת לחומרה".

לטענת קמינסקי, משרד הבריאות והחינוך צריכים להיות קשובים לשטח ולבצע תרחיש ייחוס בנושא מגיפה. "לא היה במדינת ישראל תרחיש ייחוס למגפה, אבל אנחנו כבר יודעים שיש, אז למה לא עושים תרחיש ייחוס למגפת הקורונה", תהה. "לצערי הרב, באתי ואמרתי את זה יותר מפעם אחת, רק שלא כל כך מקשיבים, הם יותר מאזינים".

למרות הביקורת, ההחלטה על המשך הפעילות במערכת החינוך התקבלה בחיוב על ידי הורים רבים. בהנהגת ההורים הארצית בירכו אתמול על החלטת הממשלה שלא לסגור באופן גורף את מוסדות החינוך ברחבי הארץ. כמו כן, הם קראו למשרדי החינוך והבריאות לפרסם הנחיות כדי שהציבור בכללותו וציבור התלמידים, ההורים וצוותי החינוך בפרט - יכולים לעמוד בהן. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי "ההנחייה הנוכחית לחבוש מסיכות בכיתות היא גזירה שהתלמידים אינם יכולים לעמוד בה במשך שעות ארוכות ומוטב שיימצא פיתרון ראוי וישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully