וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההצהרות על נתק: צה"ל ובכירים פלסטינים נפגשו לדון בתיאום הביטחוני

28.5.2020 / 13:08

במערכת הביטחון אמרו כי המפגשים התקיימו בעקבות דרישות מצד הרשות הפלסטינית, בשל החשש להסלמה ביטחונית שתפגע בשליטתה. יותר ממאה אלף פלסטינים צפויים להיכנס בשבועות הקרובים לישראל, ובצה"ל מודאגים מטרור בודדים בתגובה לכוונת הסיפוח

עריכה: ניר חן

(בווידאו: אבו מאזן: מתנערים מכל ההסכמים עם ישראל עקב הסיפוח)

ביממה האחרונה התקיימו מפגשים ודיונים בין בכירים פלסטינים וגורמים בצה"ל, זאת למרות ההצהרות על נתק בתיאום הביטחוני בין צה"ל למנגנוני הביטחון ובכירי הרשות הפלסטינית. גורמים במערכת הביטחון אמרו לוואלה! NEWS כי המפגשים התקיימו בעקבות דרישותיהם של בכירים פלסטינים, מחשש להסלמה ביטחונית שתפגע במשילות של הרשות. סיבה נוספת לקיום מפגשים אלה - הסדרה ותיאום נושאים בוערים על הפרק בתחום האזרחי והביטחוני ובדגש על תנועות וכניסת פועלים פלסטינים לישראל.

למרות ההצהרות בישראל על סיפוח וההכרזות ברשות הפלסטינית על הפסקת התיאום הביטחוני, בשבועות הקרובים אמורים להיכנס למעלה ממאה אלף פועלים פלסטינים לישראל, בהם עשרות אלפים לאזורי התעשייה בהתנחלויות ברחבי יהודה ושומרון. בצה"ל חוששים מגל של טרור בודדים עד כדי התאבדות בתגובה להצהרות על הסיפוח.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
אבו מאזן בפגישת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה/רויטרס

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו סימן את ראשית חודש יולי כיעד להחלת הריבונות ביהודה ושומרון, גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי מטרתו לא ניתנת לביצוע הלכה למעשה בשטח. נתניהו הדגיש השבוע בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד כי זהו מועד היעד ליישום התכנית, אולם להערכת הגורמים מדובר בפרקי זמן קצרים מדי, מאחר שנדרשות הכנות משמעותיות, בהן היערכות להידרדרות ביטחונית בגדה המערבית וברצועת עזה.

גורם ביטחוני הסביר כי ההחלטה על הסיפוח נוגעת ב"עצב פלסטיני מרכזי". לדבריו, במרכז הנרטיב סביבו חונכו דורות פלסטינים, עומדת החזרה לשטחים או הקמת מדינה פלסטינית. ההצהרה על הסיפוח מוחקת את הרעיון ומבהירה להם שיום אחרי ההכרזה הם יגורו בשטח ישראל או לצדו.

במערכת הביטחון מעריכים כי התגובה בשטח עלולה להיות בלתי צפויה. לדבריהם, הדבר תלוי באופן שבו המהלך יוצג ויתקבל בהתאמה ברחוב הפלסטיני, וכן באפשרות שבכירי הרשות יסיתו נגד ישראל.

סריקות לוחמי צה"ל באזור יהודה ושומרון. 23 באוגוסט 2019. דובר צה"ל
גורמים מעריכים כי נדרשת היערכות להידרדרות ביטחונית. פעילות צה"ל ביהודה ושומרון/דובר צה"ל

בשבוע שעבר הודיע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי הרשות החליטה "להתנער מההסכמים עם ממשלת ישראל והממשל האמריקני", ובכללם אלו הביטחוניים. זאת, בשל הכוונה הישראלית לספח שטחים בגדה המערבית, במסגרת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ.

"התיאום האזרחי לא יבוצע מול צד ישראלי בשום דרך", קבע אבו מאזן. בסיכום תובנות מהנחיות לשכתו, שהועבר בקרב קציני מתאם פעולות הממשלה בשטחים ופיקוד המרכז, המסר היה ברור: "ההנחיה של אבו מאזן על הפסקת התיאום בכל הגזרות היא מידית". בירורים מול גורמים פלסטינים העלו כי אם יתפתח אירוע ביטחוני הדורש תיאום הוא יתבצע מול הצלב האדום בלבד, ולא באופן ישיר מול ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully