וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במערכת הביטחון: תאריך היעד של נתניהו לסיפוח לא ניתן ליישום

26.5.2020 / 12:45

על אף שראש הממשלה נקב בחודש יולי כמועד להחלת הריבונות, הגורמים העריכו כי מדובר בפרק זמן קצר למדי מאחר שנדרשות הכנות משמעותיות, בהן היערכות להידרדרות ביטחונית בגדה וברצועת עזה. הרמטכ"ל הנחה על הקמת צוותי חשיבה שייערכו בין השאר לאפשרות של הסלמה ביטחונית

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: נתניהו ופומפאו על יישום תכנית השלום של טראמפ לפני כשבועיים)

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי היעד של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחלת הריבונות ביהודה ושומרון, בראשית חודש יולי, לא יהיה ניתן לביצוע הלכה למעשה בשטח. נתניהו הדגיש אתמול (שני) בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד כי זהו מועד היעד ליישום התכנית, אולם להערכת הגורמים מדובר בפרקי זמן קצרים מדי, מאחר שנדרשות הכנות משמעותיות, בהן היערכות להידרדרות ביטחונית בגדה המערבית וברצועת עזה.

בין היתר, הגורמים הדגישו בדבריהם את הצבת המגנומטרים במהלך מהומות הר הבית ב-2017, וכן את העברת השגרירות האמריקנית לירושלים - אירועים שגררו הסלמה ביטחונית שנמשכה חודשים לאחריהם בגדה וברצועת עזה.

באשר לתכנית החלת הריבונות, במערכת הביטחון מעריכים כי התגובה בשטח עלולה להיות בלתי צפויה. לדבריהם, הדבר תלוי באופן שבו המהלך יוצג ויתקבל בהתאמה ברחוב הפלסטיני, וכן באפשרות שבכירי הרשות יסיתו נגד ישראל. משתנה נוסף הוא התנהלות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים שייתכן שילבו את האש ולא יפעלו לסיכול פיגועים.

כוח צה"ל בכפר סאוויה שליד שכם במהלך יום הנכבה 15 במאי 2020. רויטרס
חשש להסלמה. כוח צה"ל בכפר סאוויה הסמוך לשכם ביום הנכבה, ב-15 במאי/רויטרס

גורם ביטחוני הסביר הבוקר כי ההחלטה על הסיפוח נוגעת ב"עצב פלסטיני מרכזי". לדבריו, במרכז הנרטיב סביבו חונכו דורות פלסטינים, עומדת החזרה לשטחים או הקמת מדינה פלסטינית. ההצהרה על הסיפוח מוחקת את הרעיון ומבהירה להם שיום אחרי ההכרזה הם יגורו בשטח ישראל או לצדו.

נוהל קרב סדור לפני ההכרזה

בצה"ל לא מסתפקים בהכנות וברמת הכשירות הנוכחית של פיקוד המרכז. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הנחה על הקמת צוותי חשיבה בתחומים שונים, תוך התעמקות בהשלכות על הזירות השונות והמענה שצה"ל יידרש לספק אם גורמים קיצוניים יסלימו את המציאות הביטחונית - ממחבלים בודדים ועד לפיגועים של תשתיות טרור מאורגנות. עוד החליט הרמטכ"ל על תכנון נוהל קרב סדור לקראת מועד ההכרזה.

גורמי ביטחון טוענים כי ייתכן שראש הממשלה נתניהו יסתפק רק בהצהרה בתחילת חודש יולי, ובאותו מעמד יבהיר שיישום המהלך יידחה בכמה חודשים. לפיכך, הרמטכ"ל הנחה לדון במדרגות שונות לתגבור של גדודי לוחמים ככל שהמצב יידרדר. עם זאת, טרם רוכזו דיונים מקצועיים בנושא על ידי שר הביטחון בני גנץ.

הרמטכל אביב כוכבי מסייר בבני ברק עם ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין, 14 באפריל 2020. ראובן קסטרו
הנחה על הקמת צוותים. הרמטכ"ל כוכבי/ראובן קסטרו

בתוך כך, ביום ראשון השבוע החל האלוף תמיר ידעי את תהליך החפיפה לקראת כניסתו לתפקיד מפקד פיקוד המרכז בעוד חודש וחצי, ובהתאם הוא ישפיע על ההכנות להצהרה והיום שאחרי. עד לשלב זה לא הוחלט על הקדמת כניסתו לתפקיד במקום אלוף נדב פדן, שפורש מצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully