וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת התיאום הביטחוני: "אבו מאזן הורה לנתק מגע, אך יחפש דרך לרדת מהעץ"

26.5.2020 / 6:20

ראים פאלח, מפקד התיאום והקישור לשעבר בקלקיליה, מתריע כי יו"ר הרשות העביר הנחייה גורפת לכל הדרגים בשטח לנתק מגע עם מקביליהם בישראל, אך מעריך שבהמשך המצב ישתנה. לדבריו, גם הפלסטינים עלולים להיפגע מההחלטה, בהיעדר תיאום סיכול תשתיות של חמאס

עריכה: ניר חן

סגן-אלוף (מיל') ראים פאלח, שעסק במהלך שירותו בתיאום הביטחוני והאזרחי ביהודה ושומרון, התריע כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הורה לדרגי השטח לחדול מהתיאום עם הביטחוני עם ישראל בעקבות הכוונות לספח שטחים ביהודה ושומרון. "הפעם זה רציני", אמר פאלח, שעד 2018 שימש כראש מפקד התיאום והקישור (רמת"ק) של צה"ל בחטיבת אפרים, האחראית על גזרת קלקיליה.

לאורך השנים האחרונות נשמעו איומים ואזהרות של בכירים ברשות הפלסטינית, לפיהם הם עומדים לנתק את התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל - אך חזרו בהם מהר מאוד ופעלו אחרת בשטח. הפעם, לדברי פאלח, המצב שונה. "יש הנחיה גורפת של אבו מאזן וזה הרבה יותר משמעותי", אמר. "פשוט לא עונים למפקדים בטלפון. נתק. גם בתיאום הפלילי בין המשטרה למנגנונים".

סא"ל במיל' ראים פאלח רמת"ק אפרים לשעבר. -, אתר רשמי
"לא עונים למפקדים בטלפון". סא"ל/אתר רשמי, -

"מהבדיקות שביצעתי יש ניתוק בכל הרמות", אמר סא"ל (מיל') פלאח בשיחה עם וואלה! NEWS. "לא רק בין מפקדי החטיבות ומקביליהם, אלא גם בין החמ"לים ואנשי השטח ברמת הנמוכות. הניתוק בא לידי ביטוי לא רק בתחום הביטחוני, אלא גם בתחומים אזרחיים כמו בריאות, כלכלה, תעסוקה, פרויקטים הנדסיים, איכות סביבה, תשתיות ועוד".

גורמים בכירים ברשות טענו כי אין להם כוונה להמשיך בתיאום אירועים שונים ישירות מול מקביליהם בצה"ל, וכי יעשו זאת מעתה מול הצלב האדום או ארגוני סיוע מקומיים. בהקשר זה התריע פלאח כי החשש הגדול הוא ממקרים של ניסיונות חטיפת ישראלים או כניסת אזרחים ישראלים לשטחי הרשות בשוגג. "צה"ל מצפה למנוע אירועים מהסוג הזה", אמר. "באשר לאזרחים שנכנסו בטעות ליהודה ושומרון לשטחי A, השאלה הגדולה היא אם המנגנונים יגוננו על הישראלים, יאבטחו או לא? איך יסגירו אותם לידי צה"ל?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פעילות צה"ל בג'נין. דובר צה"ל
היקף מבצעי המעצרים צומצם. כוחות צה"ל בג'נין/דובר צה"ל

הוא שב לאירוע ב-2017, במהלכו שתי חיילות מגדוד הקשר של הצנחנים נכנסו בטעות עם רכב צבאי למחנה הפליטים נור א-שמס בטול כרם ונרגמו באבנים - וחולצו על ידי שוטרים פלסטינים. "בלי התערבות של המנגנונים הפלסטינים שממש הגנו עליהן בגופם ולקחו אותן לתחנת המשטרה הפלסטינית הקרובה, זה היה נגמר בלינץ'. כל האירוע היה מתואם מולי. גם קיבלתי תמונה בזמן אמת של החיילות כדי לדעת שהכול בסדר".

"עץ גבוה מדי"

בימים האחרונים צה"ל צמצם משמעותית את היקף המעצרים בשטחי יהודה ושמרון, לקראת עיד אל פיטר - אך גם עקב בעיות התיאום עם הפלסטינים. סא"ל פאלח הביע דאגה רבה מהפעילות המבצעית בשטח. "כשאתה נכנס לפעילות מבצעית במחנה הפליטים בג'נין או במקום אחר נגד תשתיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי, שזה אינטרס גם של הרשות, אתה מעדכן בדקה ה-90 את המנגנונים והשוטרים הפלסטינים באזור שיקפלו את עצמם כדי למנוע חיכוך ואי הבנות. כרגע זה לא קורה".

"צה"ל צריך להתנהג בצורה מאוד חכמה. אם אתה מתקשר היום לעדכן הם פשוט לא עונים", הוא הוסיף. לטענתו, גם הפלסטינים נפגעים מההחלטה של אבו מאזן. "כדי לממש את המשילות שלהם הם חייבים לסייר לא רק בשטח A. כל דבר כזה חייב לעשות בתיאום עם צה"ל. הם מתאמים תנועות, יציאה לקורסים ואימונים, פעילות במישור הפלילי ועוד. כרגע זה גם לא קורה". הוא הבהיר כי "כבר עכשיו הפלסטינים משלמים על ההחלטה שלהם. זה תהליך מסוכן".

שתי החיילות מגדוד הקשר של הצנחנים שנכנסו עם רכב צבאי למחנה הפליטים נור א שמס בטול כרם ונרגמו באבנים. -, אתר רשמי
שתי החיילות שחולצו ב-2017 מטול כרם/אתר רשמי, -

למרות ההידרדרות, פאלח מעריך כי יו"ר הרשות יחזור בו מהחלטתו. "אני מעריך שאבו מאזן עלה על עץ גבוה מדי והם יחפשו לרדת ממנו", אמר. "זה לא יקרה ביום אחד. זה יכול לקחת שבועות ואפילו חודשים. אחר כך נצטרך לשקם את מערכת היחסים הזו. זה לא יקרה מעכשיו לעכשיו. נהיה חייבים להיות חכמים ולעשות את זה באיטיות".

"יחד עם זאת, צה"ל נערך לתרחיש הזה ולתרחישים קיצוניים יותר", הוסיף. "למשל, איך עובדים ללא תיאום ישיר אלא עם מוקדי כוח והשפעה אזרחיים. צריך לעקוב ולראות לאן זה הולך ואיפה המקומות הרגישים כל הזמן כדי למנוע אירועים שכולם יצטערו עליהם", אמר פלאח, והבהיר כי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully