וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניסת פועלים ומעצרים: בצה"ל נערכים להפסקה מידית של התיאום הביטחוני

22.5.2020 / 15:44

הנחיות אבו מאזן נכנסו לתוקף, ולדברי קצינים במקרה של אירוע ביטחוני הרשות תשתף פעולה עם הצלב האדום בלבד. גורם ביטחוני הזהיר: "אם יחזרו הפיגועים, צה"ל יחזור לשטח הפלסטיני". בינתיים, במערכת הביטחון נדרשים לאותת לדרג המדיני כי הוא גורר את האזור להסלמה

עריכה: ניר חן

קציני מתאם פעולות הממשלה בשטחים ופיקוד המרכז קיבלו הבוקר (שישי) הודעה ובה סיכום תובנות ההנחיות שיצאו אמש מלשכת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנושא הפסקת התיאום הביטחוני והאזרחי. המסר היה ברור: "ההנחיה של אבו מאזן על הפסקת התיאום בכל הגזרות היא מידית".

"התיאום האזרחי לא יבוצע מול צד ישראלי בשום דרך", קבע אבו מאזן. בירורים מול גורמים פלסטינים העלו כי אם יתפתח אירוע ביטחוני הדורש תיאום הוא יתבצע מול הצלב האדום בלבד, ולא באופן ישיר מול ישראל.

בפיקוד המרכז מעריכים כי החלטתו של יו"ר הרשות הפלסטינית נועדה לבלום את המהלך הישראלי לסיפוח יהודה ושומרון. עוד העריכו כי המציאות בשטח והתנהלות הדרג המדיני בישראל לא הותירו לפלסטינים ברירה אלא לנתק את התיאום, אחרת ייתפסו כמשתפי פעולה. ואולם גורם ביטחוני הזהירו כי "אם יחזרו הפיגועים נגד אזרחים וחיילים כתוצאה מאיבוד שליטה או חוסר תיאום, לכולם ברור שצה"ל יצטרך לחזור לשטח הפלסטיני בלית ברירה. זה הדבר האחרון שהרשות הפלסטינית הייתה רוצה".

מפגינים פלסטינים מול חיילי צה"ל בהפגנה נגד עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעמק הירדן ב-29 בינואר 2020. רויטרס
חשש מפני הסלמה. פלסטינים מפגינים נגד "עסקת המאה" מול חיילי צה"ל/רויטרס

במבחן המציאות החלטותיו של אבו מאזן מתחברות להתבטאויות של עבדאללה מלך ירדן ובכירים נוספים במזרח התיכון שיצאו נגד החלת הריבונות במסגרת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ. עם זאת, על פי ההערכות אין בכוונת הרשות הפלסטינית לשבור את הכלים, ובמקרים חריגים ינקטו צעדים כדי למנוע הידרדרות. למשל, אם בשוגג ייכנסו אזרחים לערים וכפרים בשליטה ביטחונית פלסטינית הם ידאגו להעביר אותם חזרה לידי ישראל. בפיקוד המרכז סבורים כי אבו מאזן קורא למעורבות בינלאומית, אך גם מדגיש כי החזרה לשגרה וחידוש המשא ומתן יתרחשו רק לאחר הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ על עצירת תכנית הסיפוח.

התיאום בין הרשות הפלסטינית לישראל מתבצע בכמה תחומים. במישור האזרחי, הוא כולל מתן אישורי כניסת פועלים, או כניסת חולים לטיפולים רפואיים בבתי חולים בישראל. בפן הביטחוני, שיתוף הפעולה מאפשר תיאום כניסת כוחות צה"ל ומג"ב לאזורים בשליטה פלסטינית למטרת מעצרים או סיורים, ועד "העברה חמה" (מסירה מהירה של אזרחים שנכנסו בשוגג לאזורים עוינים - א"ב). משמעות התיאום הביטחוני הוא חופש הפעולה הצבאי ברחבי הגדה המערבית והוא מוגדר על ידי צה"ל כקו אדום. פגיעה בו עלולה להוביל להתנגשות מידית. תחום ביטחוני נוסף הוא העברת מידע מישראל למנגנונים על פעילות פעילות חבלנית עוינת (פח"ע) ורצון שהמנגנונים יפעלו.

עוד בוואלה!

דיווח: הרשות הפלסטינית הודיעה לישראל על הפסקת התיאום הביטחוני

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
הולך עד הסוף כדי לא להיתפס כמשתף פעולה, או שוב רק מפעיל לחץ? אבו מאזן/רויטרס

להערכת גורמי ביטחון, התיאום בכל התחומים הוא אינטרס פלסטיני שהפסקתו תפגע באופן אוטומטי גם בפלסטינית. השאלה הגדולה היא האם אבו מאזן מוכן הפעם ללכת עד הסוף כדי לא להצטייר כמי שמשתף פעולה עם תכנית הסיפוח, או שמא הוא מנסה שוב להגביר את הלחץ על הדרג המדיני בירושלים.

מערכת הביטחון התריעה מפני הידרדרות כתוצאה מההכרזות על תכנית השלום האמריקנית. ואולם עד כה לא ברור אם צה"ל הצליח להטמיע את המסרים בקרב חברי הממשלה.

גורמי המודיעין יידרשו לשקף את המציאות לדרג המדיני, שגורר את האזור למתיחות עד כדי הסלמה. מנגד, מפקד פיקוד המרכז אלוף נדב פדן צריך להיערך לתרחישים שונים בעקבות הפסקת התיאום. השבועות הבאים יגלו אם אבו מאזן יצליח לגרור את צה"ל להגביר נוכחות ברחבי הגדה, ומה סיכויו של פיקוד המרכז לבלום את ההשפעות בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully