וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה במערכת הביטחון: "סבירות נמוכה שאבו מאזן ישבור את הכלים"

20.5.2020 / 9:00

גורמי ביטחון אומרים כי לא חל שינוי בתיאום הביטחוני חרף הודעתו של יו"ר הרשות, וכי יש לבחון את הפרשנות שתינתן לכך בשטח בהמשך. לדברי אחד הגורמים, הסיכוי לניתוק המגעים עם ישראל קלוש, שכן ההסכמים הביטחוניים משרתים את שני הצדדים

עריכה: ניר חן

גורמים במערכת הביטחון אמרו הבוקר (רביעי) כי לא חל שינוי בתיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית, זאת לאחר הכרזתו של יו"ר הרשות אבו מאזן על ההחלטה "להתנער מההסכמים עם ממשלת ישראל והממשל האמריקני". לדבריהם, מוקדם מדי לבחון כיצד דרגי השטח מפרשים את דבריו של אבו מאזן, שנימק את המהלך בכוונה הישראלית לספח שטחים בגדה המערבית, במסגרת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ.

גורם ביטחוני העריך כי קיימת "סבירות נמוכה שאבו מאזן ישבור את כל הכלים וינתק מגע עם ישראל, מאחר שההסכמים משרתים את שני הצדדים". לדבריו, "אם אבו מאזן יחליט מחר להפסיק את הפעילות נגד חמאס ואת התיאום הביטחוני, הוא יהיה חשוף לפעילות חתרנית של הארגון, האויב המושבע שלו".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
"יהיה חשוף לפעילות חתרנית". אבו מאזן/רויטרס

התיאום הביטחוני בין ישראל והרשות הפלסטינית, מוגדר כחשוב ביותר לשני הצדדים. גורם ביטחוני נוסף אמר כי "במערכת הביטחון יעקבו אחר הדינמיקה של השטח, לראות עד כמה דבריו של אבו מאזן מחלחלים, ואם בכלל הם באים לידי ביטוי".

יחד עם זאת, לדברי אותו גורם, "יש גם הבנה בנוגע לאופן בו אבו מאזן אמר את הדברים והעיתוי. יכול מאוד להיות שהוא חושש מעצם הסיפוח ומודיע בפעם המי יודע כמה שהוא מניח את המפתחות. במבחן הזמן, יש פער גדול מאוד בין מה שאבו מאזן אמר לאורך השנים לבין מה שקרה בפועל. לראייה, התיאום הביטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לבין ישראל הוא יציב ויעיל".

עוד בוואלה!

צרפת תומכת באיחוד האירופי: יש להימנע מכל מהלך חד-צדדי שיוביל לסיפוח

לכתבה המלאה
אבו מאזן בפגישת ההנהגה הפלסטינית, בעקבות כוונת ישראל לספח שטחים. 19 במאי 2020. אין, אתר רשמי
אבן מאזן בפגישת ההנהגה הפלסטינית, אתמול/אתר רשמי, אין

אבו מאזן אמר את הדברים אתמול בישיבת ההנהגה הפלסטינית, זאת על רקע הכוונות בישראל להכריז על סיפוח שטחים בגדה המערבית. הוא הבהיר כי על ישראל לשאת בכל האחריות לאוכלוסייה הפלסטינית מול הקהילה הבינלאומית ככוח כובש. בנוסף לכך, הודיע אבו מאזן כי הרשות "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו".

הוא טען כי "עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית". בנוסף לכך, הוא הבהיר כי "סיפוח חלק משטחי פלסטין על ידי ממשלת הכיבוש הוא ביטול הסכם אוסלו".

"חונקים כל תקווה לשלום"

דברי אבו מאזן אתמול באו במקביל להתנגדות אמריקנית לתכנית, שאותה הביע המועמד הדמוקרטי המוביל לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן. לדבריו, על ישראל להפסיק את איומי הסיפוח ולעצור את בניית ההתנחלויות, "שחונקים כל תקווה לשלום". בהקלטות שהגיעו לידי "ג'ואיש אינסיידר", נשמע ביידן מצהיר במהלך אירוע התרמה וירטואלי עם דמוקרטים יהודים כי אינו תומך בהחלת הריבונות. בהתבטאות ראשונה מאז השבעת הממשלה, טען סגן הנשיא לשעבר כי כל צעד חד-צדדי מצד ישראל או הרשות הפלסטינית "יחתור" תחת האפשרות למשא ומתן על פתרון שתי המדינות.

גם שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, קרא לישראל להימנע מכל מהלך חד-צדדי שיוביל לסיפוח ההתנחלויות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. דבריו של השר מצטרפים להצהרת הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ג'וזף בורל, שאמר אמש כי החלת ריבונות היא הפרה של החוק הבינלאומי, שתערער על פתרון שתי המדינות ועשויה להשליך על היחסים בין ישראל לאיחוד.

במהלך סוף השבוע הודיע משרד החוץ של ארצות הברית כי הסוגיה צריכה לעלות בשיח בין הצדדים. ההסתייגות הובאה בתדרוך לסיכום ביקורו של שר החוץ מייק פומפאו בישראל.

טקס חילופי שרים במשרד הביטחון, 18 במאי 2020. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
גנץ לצד בנט עם כניסתו למשרד הביטחון, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ הצהיר אתמול כי יקדם את "עסקת המאה" האמריקנית, על כל מה שהיא כוללת. התכנית, שהוצגה על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בינואר האחרון, כוללת הקמת מדינה פלסטינית לצד החלת ריבונות, והצהרתו של גנץ מרמזת כי בכוונתו לקדם את כל מרכיבי העסקה - ולא רק את סיפוח השטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully