וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין צדק - אין שקט": ארה"ב בוערת אחרי הרג העצור השחור

אלפים הפגינו במיניאפוליס במחאה על הסרטון שהציג קצין משטרה לבן מצמיד את ברכו לצווארו של ג'ורג' פלויד, שהיה אזוק ובלתי חמוש. במהלך המהומות, שכללו גם ביזה, נורה אדם למוות. המחאה התפשטה גם ללוס אנג'לס. טראמפ הורה ל-FBI לחקור את הפרשה: "הצדק ייעשה"

רויטרס

אלפי בני אדם הפגינו זה הלילה השני (חמישי) במיניאפוליס במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד, גבר שחור שמת לאחר שקצין משטרה לבן לחץ את ברכו לצווארו - אירוע שתועד בסרטון שהפך ויראלי.

המפגינים, רבים מהם בפנים מכוסים, מילאו את הרחובות באזור בו נעצר פלויד בן ה-46, וקראו: "אין צדק, אין שקט", וכן "אני לא יכול לנשום" - כמילותיו האחרונות של העצור, כפי שתועדו בסרטון. עם רדת הלילה, גדל מספרם לאלפים שמחו מול תחנת המשטרה במיניאפוליס. במהלך המהומות, שכללו גם ביזה של חנויות באזור, גבר נורה למוות. במשטרה אמרו כי הם חוקרים את המקרה כחשד לרצח, אך עדיין בוחנים מה היה המניע למעשה. חשוד נעצר.

המפגינים החלו להתאסף באזור בשעות אחר הצהריים, וככל הנראה גרמו גם נזק לרכוש. עם רדת החשיכה, אש פרצה באחת החנויות, ומפגינים ניסו להצית כמה מוקדים נוספים. במקביל מחו אזרחים מול ביתו של מייק פרימן, התובע המחוזי הראשי, הצפוי להכריע בנוגע לסעיפי האישום בפרשה. במחאה זו לא דווח על אלימות כלשהי.

המחאה התפשטה גם ללוס אנג'לס, שם הפגינו מאות אנשים במרכז העיר. בשלב מסוים, המוחים נכנסו לתוך כביש ראשי ועצרו את התנועה, ולאחר כמן תקפו שתי ניידות משטרה וניפצו את חלונותיהן, כך לפי דיווחים של כלי תקשורת מקומיים.

הפגנות במיניאפוליס, בעקבות הריגתו של עצור שחור ע"י שוטר לבן בעיר. 28 במאי 2020. רויטרס, רויטרס
הפגנות במיניאפוליס, היום/רויטרס, רויטרס

ראש עיריית מיניאפוליס ג'ייקוב פריי קרא הלילה לתובעים להגיש אישומים פליליים נגד הקצין שצולם בסרטון על ידי עוברי אורח. הקצין ושלושה שוטרים נוספים שהיו מעורבים במעצרו של ג'ורג' פלויד, שמת מאוחר יותר בבית החולים, הודחו מהמשטרה כשה-FBI פתח בחקירת האירוע ביום שלישי, יום לאחר שהעימות הקטלני התגלה בעיר הגדולה במינסוטה.

במקביל, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הורה ל־FBI ולמשרד המשפטים לחקור את נסיבות מותו של פלויד בידי השוטר. "החקירה של האירוע העצוב והטראגי בעיצומה", כתב הלילה בטוויטר, בהתייחסות ראשונה לאירוע. הוא כתב כי לבו יוצא אל בני משפחתו של פלויד ואל חבריו, וסיים במילים: "הצדק ייעשה".

סרטון הווידאו של המפגש הקטלני בין המשטרה לפלויד ביום שני הראה אותו שוכב כשפניו כלפי מטה ברחוב, כשקצין לבן דוחק את ברכו אל גרונו של האיש. פלויד נשמע בהקלטה מתנשף ונאנח, ואף אומר: "אני לא יכול לנשום", לפני שמת, בעוד עוברי האורח במקום מפצירים בקצין שירד מצווארו.

עוד בוואלה!

"אני לא נושם" התחנן גבר שחור שנעצר בידי שוטר לבן. הוא מת לאחר דקות

לכתבה המלאה
הפגנות במיניאפוליס, בעקבות הריגתו של עצור שחור ע"י שוטר לבן בעיר. 28 במאי 2020. רויטרס, רויטרס
המהומות במיניאפוליס, הלילה/רויטרס, רויטרס

"מדוע האיש שהרג את ג'ורג' פלויד לא נמצא בכלא? אם אתה היית עושה את זה או שאני הייתי עושה את זה היינו עכשיו מאחורי סורג ובריח", אמר ראש העיר פריי בתדרוך לעיתונאים, "אני קורא לתובע במחוז הנפין, מייק פרימן, לעצור מיד את הקצין הזה".

פריי לא ציין בגין איזה אישום הוא חושב שראוי להעמיד לדין את הקצין, אך אמר שהוא העביר את משאלתו לפרימן, התובע במחוז שבו ממוקמת מיניאפוליס. הפרקליטות במחוז מסרה כי היא תקבל החלטה בנושא לאחר שהלשכה לחקירה פלילית של המדינה והלשכה הפדרלית לחקירה יסיימו את חקירותיהן.

איגוד השוטרים במיניאפוליס הצהיר כי הקצינים המעורבים משתפים פעולה עם חוקרים וכי "זה לא הזמן למהר לפסוק".

"עלינו לבדוק את כל הסרטונים, ולחכות לדוח הבדיקות הרפואי", הסויפו בארגון, וביקשו מתושבי העיר להישאר רגועים.

(עדכון ראשון 04:35)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully