וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: נשתמש בכל הכלים שברשותנו כדי לשמור על שלטון החוק

27.5.2020 / 11:15

ראש הממשלה החליפי אמר כי "מדינת ישראל צריכה מערכת משפט חזקה ועצמאית", על רקע פתיחת משפט נתניהו ומתקפת רה"מ על מערכת המשפט. "השמירה על שלטון החוק אינה עניין פרסונלי, אלא אינטרס לאומי", הבהיר. על עסקת המאה: "נבחן כיצד לשמור על האינטרסים שלנו בחכמה ובאחריות"

בווידאו: גנץ מדבר על חשיבות שמירה על השלטון החוק/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

שר הביטחון בני גנץ הצהיר היום (חמישי) כי במפלגתו יפעלו "בכל הכלים" כדי לשמור על שלטון החוק. זאת, אחרי המתקפה על מערכת אכיפת החוק בעקבות פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גנץ, ראש הממשלה החליפי, אמר בישיבת סיעת כחול לבן כי הוא "שב ואומר באופן חד וברור - כפי שמדינת ישראל צריכה מדינה מתפקדת, היא צריכה מערכת משפט חזקה ועצמאית. השמירה על שלטון החוק אינה עניין פרסונלי, אלא אינטרס לאומי. שלטון החוק והשוויון בפני החוק הם ערכים עליונים בדמוקרטיה".

הוא הוסיף כי "יש לנו את כל הכלים על מנת לשמור על הערכים האלה, גם בנוגע לחקיקה וגם בנוגע להחלטות ממשלה, ונשתמש בהם ככל שיהיה צורך".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"השמירה על שלטון החוק אינה עניין פרסונלי". גנץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

משפטו של נתניהו נפתח ביום ראשון בדיון הקראת כתב האישום נגדו, המייחס לו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. נתניהו הגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים כשהוא מלווה ברבים משרי הליכוד, שהגבירו בימים האחרונים את המתקפה על מערכת אכיפת החוק והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בדברים שנשא, טען נתניהו כי "תופרים לי תיקים" והאשים גורמים במשטרה ובפרקליטות ש"חברו לחבורת רק לא ביבי כדי לתפור לי תיקים מופרכים והזויים. המטרה היא להפיל ראש ממשלה חזק מהימין ולהרחיקו מהנהגת המדינה למשך שנים רבות".

ברקע המתקפות, צייץ גנץ באותו היום כי "כמו לכל אזרח, גם לראש הממשלה שמורה חזקת החפות, ואני בטוח שמערכת המשפט תקיים עימו משפט צדק. אני שב ומדגיש, שיש לחבריי ולי אמון מלא במערכת המשפט ואכיפת החוק. בעת הזו, אולי יותר מתמיד, עלינו לפעול כמדינה וכחברה למען אחדות ופיוס, עבור מדינת ישראל וכלל אזרחי ישראל".

על עסקת המאה: "נבחן באופן מקצועי את דרכי הפעולה הנכונות"

בדברים שנשא בישיבת הסיעה היום, התייחס גנץ גם ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר כי בשבועות הקרובים ייבחנו באופן מקצועי דרכי הפעולה הנכונות "כדי להביא את התוצאות הטובות ביותר ולשמור על ביטחון ישראל והאינטרסים שלנו בחוכמה באחריות. רק כך נוכל להביא הישגים היסטוריים שיחזקו את ביטחון ישראל לדורי דורות".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, תקף את גנץ על דבריו בנושא עסקת המאה ואמר כי "אין שום 'הזדמנות' בסיפוח, רק אסון מדיני ובטחוני והפיכת מדינת ישראל למדינת אפרטהייד. גנץ הפך ל'יס מן' של נתניהו. מחנה השלום לא יסלח לו על בגידה ברצון הבוחר וגניבת מאות אלפי הקולות לטובת הימין הקיצוני המשיחי".

סוגיית החלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון זכתה לביטוי נרחב במערכת הבחירות האחרונה, והצדדים אף נתנו הסכמתם בנושא בהסכם הקואליציוני שנחתם. עם זאת, הוא לא הוזכר במסמך קווי היסוד שהוגש עם הקמת הממשלה. נתניהו אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד שנערכה שלשום כי כי "יש להחיל ריבונות באופן מושכל כצעד מדיני וריבוני ביהודה ושומרון" וכי "זו הזדמנות גדולה ואנחנו לא ניתן לה לחלוף", כשהוא מתייחס לכהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו במהלך הצהרתו לתקשורת 24 במאי 2020. יונתן זינדל/פלאש90, פלאש 90
נתניהו עם שרי הליכוד בבית המשפט המחוזי בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש90

אתמול, נרשמה התנגדות למהלך מתוך הקואליציה, כששר העבודה והרווחה הנכנס - איציק שמולי החבר במפלגת העבודה - אמר כי סיפוח חד-צדדי "עומד בסתירה עם האינטרס הלאומי של המדינה". בליכוד מסרו בתגובה לדבריו כי "החלת הריבונות, תתבצע בדיוק כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים שהם ברורים מאוד".

עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון, גנץ הצהיר על כוונתו לקדם את תכנית השלום של טראמפ - על כל מרכיביה. התכנית, שהוצגה על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בינואר האחרון, כוללת הקמת מדינה פלסטינית לצד החלת ריבונות, והצהרתו של גנץ מרמזת כי בכוונתו לקדם את כל מרכיבי העסקה - ולא רק את סיפוח השטחים. גנץ אמר בטקס חילופי השרים שנערך בשבוע שעבר כי הוא "מחויב לעשות את כל שניתן לקידומם של הסדרים מדיניים ולחתור לשלום - השלום היה ונשאר, משאת נפש ציונית חשובה. לצד זאת ולמען זאת, נשמור על עוצמתנו, כדי לנצל הזדמנויות אזוריות בכלל, ובכדי לקדם את תכנית השלום של הממשל האמריקני והנשיא טראמפ על כל מה שהיא מייבאת בתוכה".

(עדכון ראשון: 10:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully