וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הלחץ האמריקני: חברה סינית לא תקים מתקן להתפלת מים בשורק

ועדת המכרזים של משרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים הודיעה על זכייתה של חברת IDE טכנולוגיות במכרז שבו התמודדה גם חברת האצ'יסון הסינית, להקמת מתקן חדש להתפלת מים. זאת, על רקע החשש האמריקני מתפקידה של סין באזור, שעלה בביקורו של שר החוץ פומפאו לפני כשבועיים

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידיאו: ביקורו של שר החוץ האמריקני פומפאו, לפני כשבועיים)

חברת IDE טכנולוגיות ובנק לאומי נבחרו היום (שלישי) כזוכים במכרז להקמת מתקן התפלה חדש בשורק. זכייתה של החברה הישראלית הוכרזה על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים, המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל. החברה הסינית האצ'יסון השתתפה גם היא במכרז אך לא זכתה בו, בעקבות לחץ שהפעילה ארצות הברית כדי שישראל לא תאפשר זאת.

על פי ההודעה המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, "הצעתה של חברת IDE עמדה על מחיר חסר תקדים של כ-1.45 שקל לקוב מים, מחיר הנמוך בכ-65 אגורות לעומת המחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום. הוזלה זו תחסוך למשק המים כ-3.3 מיליארד שקל לאורך תקופת פעילות המתקן".

מתקן התפלה שורק. דוברות משרד האוצר, אתר רשמי
"אירוע היסטורי". מתקן ההתפלה בשורק/אתר רשמי, דוברות משרד האוצר

ההודעה מגיעה ברקע ביקורו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בישראל, בסמוך להקמת הממשלה לפני כשבועיים. בתדרוך לעיתונאים שקיים בכיר במחלקת המדינה, התייחס הבכיר לשיתוף הפעולה עם סין והבהיר כי "יש לבטל את הרעיון כאילו טסנו לחצי השני של העולם כדי לדבר על סיפוח, זה לא נכון".

הבכיר אמר כי פומפאו עסק בפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם מחליפו בני גנץ ועם שר החוץ העתידי גבי אשכנזי בשיתוף הפעולה האזורי בין המדינות. "דיברנו על מה אנחנו עושים ביחד, ואיך אנו יכולים לשתף פעולה ברמה האזורית ובסוגיות נוספות. זה היה נושא השיחה. אבל זה כן הוביל לתפקידה של סין".

הקשרים העסקיים הישראליים עם סין מהווים זה מכבר מטרד לארצות הברית, ואינם תורמים ליחסי נתניהו ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. בעבר הזהירה ארצות הברית את ישראל מפני איומים ביטחוניים פוטנציאליים כתוצאה מהשקעות סיניות בכלכלתה, מה שהביא את נתניהו להקים ועדה באוקטובר האחרון שתבדוק פרויקטים כאלה.

עוד בוואלה!

בכיר אמריקני: "לא טסנו חצי עולם כדי לדבר על סיפוח, סכנה בשיתוף פעולה עם סין"

לכתבה המלאה
מתקן התפלה שורק. דוברות משרד האוצר, אתר רשמי
כושר ההתפלה של ישראל יגדל ב-35%. מתקן ההתפלה בשורק/אתר רשמי, דוברות משרד האוצר

מתקן שורק 2, בעל תפוקה של 200 מיליון קוב מים לשנה, צפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולהגדיל את כושר ההתפלה של מדינת ישראל בכ-35%. מימון הפרויקט יתבצע על ידי קונסורציום של גופים הכולל את בנק לאומי ובנק KFW הגרמני, כמו גם את בנק ההשקעות האירופי (EIB) שיעמיד לטובת הפרויקט הלוואה בהיקף של 150 מיליון יורו. שר האוצר ישראל כץ אמר כי "מתקן ההתפלה שיוקם יהיה הגדול מסוגו בעולם, יגדיל באופן משמעותי את היצע המים של המדינה ויחסוך סכומי עתק למשק המים".

שר משאבי המים וההשכלה הגבוהה זאב אלקין אמר כי מדובר ב"אירוע היסטורי" במשק המים, וכי הקמתו תיתן למדינת ישראל "ביטחון באיתנות משאבי המים שלנו גם ברצף של שנות בצורת". שר האנרגיה, יובל שטייניץ, ציין כי לפני שנתיים הוא העביר בממשלה תכנית להכפלת יעד ההתפלה לשנת 2030, ולדבריו "מתקן ההתפלה שיוצא היום לדרך, שיהיה הגדול מסוגו בעולם, הוא תוצאה של יישום תוכנית זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully