וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל צו להריסת ביתו של חבר בחוליית המחבלים שרצחה את דביר שורק

ההחלטה, שביטלה את הרס הקומה שבה התגורר המחבל מחמוד עטאונה, התקבלה בדעת רוב של שני שופטים אל מול אחד. את הביטול נימקו בכך שהרס המבנה אינו מידתי וכי משפחתו של עטאונה שמתגוררת בו "לא הביעה תמיכה במעשיו". שורק בן ה-19 נרצח בשנה שעברה בגוש עציון

צילום: דו"צ, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: הריסת בתיהם של ארבעה מחברי החוליה שרצחה את דביר שורק)

בג"ץ ביטל היום (שני) את הצו להריסת ביתו של חבר בחוליה שרצחה את רב"ט דביר שורק בן ה-19 מההתנחלות עפרה, שנדקר למוות בידי חוליית מחבלים באוגוסט אשתקד. ההחלטה התקבלה בדעת רוב של השופטים עוזי פוגלמן וענת ברון, מול דעת המיעוט של השופט דוד מינץ. "הוחלט ברוב דעות של השופטים לקבל את העתירה ולהורות על ביטולו של צו ההחרמה וההריסה", נכתב בהחלטה.

את החלטתם לבטל את הרס הקומה השנייה בבניין בו התגורר המחבל מחמוד עטאונה, נימקו השופטים בכך שרעייתו ושלושת ילדיהם המתגוררים במבנה, לא ידעו על מעשיו ועל כן העונש לא מידתי. "במקרה שלפנינו, בבית העומד להריסה מתגוררים רעייתו של עטאונה ושלושת ילדיהם הקטינים בני שנתיים, שמונה ו-16. המשיבים אינם טוענים למעורבות כלשהי במעשיו הנפשעים של עטאונה, או לידיעה מצד מי מהם על כוונותיו לרצוח יהודים, ואף לא לתמיכה בדיעבד במעשה הרצח".

עטאונה מואשם בגרימת מוות בכוונת תחילה, בגין מעורבותו ושותפותו בפיגוע הדקירה ובשורה של עבירות נוספות. בכתב האישום מתואר כיצד חבר יחד עם שאר חברי החוליה לצורך הוצאה לפועל של פיגועי דריסה, דקירה וחטיפה נגד ישראלים, מטעם חמאס. לאחר הפיגוע, במהלך מפגש חברי החוליה בו הוצגה סכין המגואלת בדמו של דביר, בירך את המבצעים.

לקריאת פסק הדין המלא

דביר שורק החייל בן ה- 18 שנדקר למוות בציר בין מגדל עוז לאפרת 8 באוגוסט 2019. צע, אתר רשמי
הנימוק - בני משפחת המחבל לא ידעו על מעשיו. שורק/אתר רשמי, צע

השופטת ברון התייחסה בהחלטתה גם לשיהוי בהוצאת הצו מהפיגוע וכתב האישום. "חלוף הזמן מביא לניתוק 'הקשר התודעתי' בין הרצח לבין הסנקציה בגינו, כך שכבר במועד שבו הוצא צו ההריסה היה כוחו ההרתעתי מוטל בספק, ובהיעדר האפקט ההרתעתי צו ההריסה עוטה כסות עונשית בלבד, וככזה הוא לוקה בחוסר סבירות ובחוסר מידתיות".

לעמדתה הצטרף השופט פוגלמן שציין בהחלטתו כי "אילו היה המפקד הצבאי מחליט לצמצם את צו ההחרמה על ידו ולהחילו מלכתחילה על חדר אחד שאליו הייתה למפגע זיקה מיוחדת ואותו ניתן היה לאטום... ייתכן שהיה בכך פתח לקביעה כי ההחלטה מצויה במתחם המידתיות".

מנגד השופט מינץ סבר שיש לדחות את העתירה. "מכלול החומר מגלה כי החלטת המשיב התבססה תוך לקיחה בחשבון של כלל השיקולים הרלוונטיים, וזאת בהתייחס לנסיבות האירוע ולעובדה שמדובר בפיגוע אכזרי וקשה אשר בו נגדעו חייו של המנוח באיבם", כתב.

עוד הוסיף כי "להשקפתי יש לברך על הזהירות שננקטה על ידי כל הגורמים במקרה זה, החל משיקול הדעת שהפעיל המשיב, דרך הייעוץ המשפטי שניתן הן על ידי היועץ המשפטי לאיו"ש והן על ידי היועץ המשפט לממשלה, וכלה באישור שניתן על ידי הגורמים המדיניים הבכירים. ודאי שאין לפרש את פרק הזמן שחלף, כמתן החלטה להימנע מהפעלת הסמכות. מוקשה בעיני כיום לראות בעיכוב במתן ההחלטה כגורם העומד לפני המשיבים לרועץ".

עוד בוואלה!

הריסת בית המחבל מתעכבת, וההחלטה נדחתה למועד כניסת גנץ לתפקיד

לכתבה המלאה

שורק נמצא דקור למוות כשהוא לבדו באוגוסט אשתקד בציר בין מגדל עוז לאפרת בגוש עציון, לאחר שמשפחתו לא הצליחה ליצור איתו קשר מאז ערב קודם לכן. אחרי סריקות של כוחות הביטחון - התגלתה גופתו.

בחודש נובמבר האחרון צה"ל וכוחות משמר הגבול והמנהל האזרחי הרסו את בתיהם של המחבלים קאסם עארף חליל עסאפרה, נסיר סלח ג'אבר עספרה, אחמד עארף חליל עסאפרה ויוסף סעיד עטיה זהור, חברי החוליה שרצחה בדקירות סכין את שורק. הבתים, הממוקמים בבית כחיל סמוך לחברון, נהרסו לאחר שנדחו העתירות שהגישו משפחות המחבלים לבג"ץ נגד צו ההריסה.

(עדכון ראשון: 15:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully