וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דביר מעפרה נסע לקנות מתנה לרב - ונרצח בפיגוע בגוש עציון

רוני כנפו, מאיה הורודניצ'אנו ויניר יגנה

8.8.2019 / 11:17

החייל דביר שורק בן ה-19 שלמד בישיבת ההסדר מחניים נרצח בעת ששב מירושלים כדי לקנות מתנת סוף שנה לרב שלו. "הוא היה נעים הליכות, בן אדם מיוחד שמחובר לעשייה חברתית לאכפתיות וללב גדול", סיפר עליו רב בישיבה. סבו בנימין הרלינג נרצח לפני 19 שנה בפיגוע ירי ליד שכם

צילום: רוני כנפו, אריה סביר/TPS, עריכה: ניר חן

פיגוע טרור בגוש עציון - כל העדכונים

  • גופת החייל דביר שורק ועליה סימני דקירה נמצאה בכביש בין מגדל עוז לאפרת
  • החייל בן 19, תושב היישוב עפרה, תלמיד ישיבת ההסדר מחניים
  • כוחות צה"ל, משטרה ושב"כ סורקים באזור
  • רב בישיבה שבה למד: "אדם נעים הליכות שנעים להיות לידו"

רב"ט דביר שורק בן ה-19 הוא החייל שנרצח בפיגוע הדקירה הלילה (חמישי) בגוש עציון - כך הותר לפרסום. חבריו ומשפחתו של שורק קיבלו בעצב רב את הבשורה הקשה על הרצחו. "הוא היה בירושלים ונסע לקנות לרב שלו מתנת סוף שנה, הכרת תודה", תיאר שראל רוזנבלט רב בישיבת ההסדר "אור תורה מחניים" שבה למד שורק. שורק אותר כשהוא מחבק את הספר שקנה במתנה לרבו, כך סיפר רבו המחנך יוסי פורמן.

"מצאו אותו עם הספרים שקנה מתנה לרבנים בסוף שנה מלמדת על האישיות. אדם שמפרגן, שמכיר טובה ותודה", סיפר הרב.

שורק נמצא דקור למוות כשהוא לבדו הבוקר בציר בין מגדל עוז לאפרת בגוש עציון, לאחר שמשפחתו לא הצליחה ליצור איתו קשר מאתמול בערב. אחרי סריקות של כוחות הביטחון - התגלתה גופתו. בעקבות הפיגוע הוקפצו כוחות למקום ובצה"ל עורכים סריקות לאיתור המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה. בין היתר נכנסו לבית פג'אר שליד בית לחם, הסמוכה למקום שבו נמצאה גופת החייל.

דביר שורק החייל בן ה- 18 שנדקר למוות בציר בין מגדל עוז לאפרת 8 באוגוסט 2019. צע, אתר רשמי
"אדם מיוחד ונעים הליכות". דביר שורק/אתר רשמי, צע

בריאיון לוואלה! NEWS תאר הרב רוזנבלט את שורק כ"אדם נעים הליכות שנעים להיות לידו, כולם מסביבו תמיד ידעו שהוא בן אדם מיוחד, שאפשר לדבר איתו. זה מאוד קשה". לדבריו, היה לשורק "חיבור פשוט להוויה הישראלית. והרצח הוא כל כך הפוך ממה שאנחנו מחנכים אליו".

שורק היה בן ההתנחלות עפרה וסיים את שנתו הראשונה ללימודים בישיבת מחניים במסלול בני הישיבות. הוא בנם האמצעי של יואב ורחל שורק ולו עוד שישה אחים בהם שחר, אורי ובנימין ושתי אחיות נעה ורות.

זוהי הטרגדיה השנייה שפקדה את המשפחה. שורק, הוא נכדו של הרב בנימין הרלינג, אביו של אמו רחלי, שנרצח בפיגוע ירי ליד שכם באוקטובר 2000, לפני 19 שנה. לאחרונה שב החייל הצעיר עם משפחתו מטיול בשוויץ והיה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-19 בשבוע הבא.

זירת פיגוע דקירת החייל בגוש עציון סמוך לאפרת - 08 באוגוסט 2019. רוני כנפו
רצה לקנות מתנה לרב שלו ונרצח בדקירות. זירת הפיגוע/רוני כנפו

הרב תאר את שורק כבחור שידע לחבר בין עולמות שונים בחברה הישראלית. "ייעדתי לו להיות במקום מאוד משמעותי בחברה הישראלית. עולם של תורה ועבודת השם, עולם רחב של ידע ועולם שמחובר לחברה הישראלית. אדם שמחובר לעשייה חברתית, לאכפתיות, ללב גדול. אדם שממש אי אפשר לראות אותו מזיק לזבוב. אדם עדין".

רוזנבלט הוסיף כי "פשוט קרה לו הדבר שהוא ההיפך המוחלט ממה שהוא היה, ממה שאנחנו מלמדים". לדבריו, "אנחנו מחנכים את התלמידים שלנו לשלום ולדיאלוג, אבל לרוע אין גבולות". לשאלה כיצד ימשיכו בחינוך תלמידיהם לדיאלוג לאחר פיגוע שבו נרצח תלמיד מהישיבה אמר כי הדבר לא ישנה את האידיאולוגיה של המקום. "אנחנו מאוד בטוחים בדרכנו, מה שמדהים בישיבה שלנו זה שמחד אין נאיביות אנחנו עם רגליים על הקרקע, מבינים את הסיפור הביטחוני, אבל מחנכים לאהבת אדם ודיאלוג, בין יהודים וערבים, אנשים שמבקשים להיפגש מבקשים שלום. לא תמימים".

רב נוסף מהישיבה שבה למד שורק הנרצח אמר כי "יש הרבה רוע ואנשים שעושים שימוש ציני באסלאם. אנחנו מוקיעים את כל האלימות הזו. כל מי שהאסלאם יקר לו - תתחילו להלחם חזק במה שאנשים האלה עושים. מאמינים שאפשר אחרת. מאמינים שגם צריך בתנופה של בנייה לצד פעילות של חינוך לאהבת אדם. תתחילו להילחם יותר חזק הם הורסים לכם את הדת. אנחנו מאמינים שאפשר אחרת נמשיך בפעילות לאהבת אדם".

בנימין הרלינג סבו של דביר שורק החייל בן ה- 18 שנדקר למוות בציר בין מגדל עוז לאפרת. אתר רשמי
נרצח בפיגוע לפני 19 שנה, נכדו נרצח הלילה בפיגוע דקירה. הסב בנימין הרלינג/אתר רשמי

רב ומחנך אחר מישיבת מחניים שבה למד הנרצח תאר את אופיו של המקום שבו התחנך החייל. "אנחנו מדברים על נושאים חשובים בתרבות הישראלית ובתרבות העולם. רוצים לראות את זה ממבט של תורה".

על שורק סיפר כי היה אחד מהתלמידים המצטיינים של הישיבה והוא הלך לקנות לרבו ספר של הסופר דויד גרוסמן מתוך ידיעה כי הוא מעוניין לקרוא בו. "דביר נסע לירושלים לקנות ספרים לרב שלו להגיד לו תודה על השנה בגלל שהוא מתגייס. הוא התקשר לומר שיגיע בזמן, וכשהוא לא בא התקשרנו לכוחות הביטחון ומצאנו אותו".

שראל רוזנבלט רב ישיבת מחניים. אתר רשמי
"לרוע אין גבולות". שראל רוזנברלט, רב בישיבה/אתר רשמי

אחד ממכריו של שורק תאר אותו כ"ילד צדיק. פשוט עלם חמודות, משורר, נגן. נער שמחובר לטבע, לאדמה. באופן אישי היינו בפרויקט של נטיעות עצים. הוא חזר לא מזמן מטיול בשוויץ עם המשפחה".

הרב אביה הכהן אחד הרבנים שמלמדים בישיבת ההסדר אור תורה מחניים אמר כי "הוא היה טהור ותמים. מתיקות, אין מה להגיד. הוא היה בישיבה שנה, הוא היה חלק מתמונת בית המדרש. היה חכם מאוד אבל בעיקר ילד, עוד לא הספיק לטעום טעם חטא, אהבת אדם. ילד מתוק".

הידיעה על היעדרותו של שורק הגיעה לישיבה זמן לא רב מאז שנמסר כי לא ניתן ליצור עמו קשר. הסיבה לכך אומר הרב היא כי "יש לנו קשר טוב עם כל התלמידים, הם עושים מאמצים כדי שיהיה קשר חזק עם כל תלמיד". לנרצח היו יחסים טובים עם כל רבני הישיבה ועם כל חבריו למקום. "הוא היה בן אדם מהכי טובים שיש לנו בעם ישראל. אנחנו מדברים עם התלמידים ומלווים בפסיכולוגים. אין סיכוי שזה ישנה את הישיבה שלנו. אני לא בטוח לגבי דברים אחרים, אך בטוח שזה לא ישנה את הישיבה שלנו".

זירת פיגוע דקירת החייל בגוש עציון סמוך לאפרת - 08 באוגוסט 2019. רויטרס
זירת הפיגוע, הבוקר/רויטרס

שורק למד במסלול ישיבת הסדר והחל בלימודים מיד לאחר כיתה י"ב. הוא התעתד לשרת בשירות קרבי ולאחר מכן לשוב ללימודים בישיבה. "הוא היה בחור צדיק, שמח טוב לב רק חושב לעשות טוב לכל מי שסביבו, זה אובדן עבורנו", אמר הרב.

גופתו של שורק נמצאה בכביש ליד אפרת ונבדק אם מדובר בניסיון חטיפה. מדובר צה"ל רונן מנליס נמסר כי "ההבנה היא שהוא נדקר ומדובר בטרור". החייל תושב היישוב עפרה ותלמיד בישיבת מגדל עוז. עוד נמסר כי הוא רק החל בשירותו הצבאי ונמצא בשלב טרום טירונות. בעקבות האירוע תוגברו כוחות באזור לביצוע סריקות ולשם מרדף אחר חשודים במעשה. הודעה על מותו נמסרה למשפחתו. בעקבות הפיגוע כוחות צה"ל, שב"כ ומשטרה נמצאים בנקודה וסורקים במרחב.

סריקות של כוחות צה"ל בבית פג'אר סביב רוצחיו שך דביר שורק החייל בן ה- 18 שנדקר למוות בציר בין מגדל עוז לאפרת 8 באוגוסט 2019. אתר רשמי
סריקות של כוחות צה"ל ליד בית לחם, היום/אתר רשמי

הרב שלמה וילק ראש ישיבת ההסדר אמר כי הידיעה על הרצחו של הנער היא מכה קשה לישיבה. "בהתחלה אתה רוצה לחשוב שזו סתם שטת ועם השעות נתקלנו כבר בפיגועים. התסריט הגרוע הזה מתחיל לעלות ראש ובשלב מסוים מבינים שזה זה".

הרב אמר כי הם מדברים עם התלמידים ומנסים יחד לעכל את הרצח הקשה ואת האבדן של תלמיד הישיבה. "אנחנו מחנכים לאהבת אדם ואהבת הארץ ובתוך הדבר הזה מי שהכיר את הנרצח יודע שזו מכה קשה שלא נוכל להתגבר עליה. הוא היה עדין נפש ומתוק אני חלמתי שהוא לא סתם ילמד תורה אלא יחדש תורה חדשה אבל זה כבר לא יקרה. אני לא יודע מה זה יעשה לקהילה שלנו אנחנו שפופי ראש וכואבים ונתחבק ביחד. אנחחו סומכים על הצבא לבוא בחשבון עם הרוצחים ואננחו יודעים שהם עושים את העבודה כמו שצריך אננחו צרירכים לעבוד על עצמנו ועל החברה הישראלית, מי שיאהב ינצח".

זירת פיגוע דקירת החייל בגוש עציון סמוך לאפרת - 08 באוגוסט 2019. רויטרס
זירת הפיגוע, הבוקר/רויטרס

אביטל טהרלב, אמו של אלחי טהרלב שנרצח לפני כשנתיים בצומת עפרה הגיעה לנחם את משפחת שורק. "כאב לי מאוד הבוקר לשמוע על הפיגוע הזה ובאתי פשוט לתת חיבוק. משפחת שורק זו אושיה בצינות הדתית משפחה ותיקה בעופרה. יואב הוא איש רוח ספרות, רחל אמנית. זכינו להתאחר אצלם בצימר לא מזמן. אנשים יקירים. היה לי חשוב להשתתף בכאב שלהם, לתת חיבוק. הכאב הזה של ילד נופל נרצח שהרוע מצליח הלשיג ולפגוע באור הגדול שיש פה. באתי לתת חיבוק.

סריקות של כוחות צה"ל בבית פג'אר סביב רוצחיו שך דביר שורק החייל בן ה- 18 שנדקר למוות בציר בין מגדל עוז לאפרת 8 באוגוסט 2019. אתר רשמי
סריקות של כוחות צה"ל ליד בית לחם, היום/אתר רשמי

ברכי אליצור, שכנה של משפחת שורק סיפרה מחוץ לבית המשפחה בעופרה כי מדובר במשפחה ותיקה שגרה במקום כבר 25 שנה. "עושים ביחד שבתות אפילו טיולים. מה שמיוחד זו הרבגוניות שבמשפחה. כל סוגי הציונות הדתית. דביר הוא האמצעי שלומד תורה. בחור חכם עם עיניים חודרות, ממתיקות סודות. עצוב מאוד".

אליצור מספרת כי את הדרך שעשה שורק אל ישיבת ההסדר היא עושה מדי יום משום שהיא עובדת במדרשת מגדל עוז הסמוכה. "היא ממוקמת במקום לא פשוט אבל דווקא חשבנו שהכניסה הצפונית היא מוגנת", אמרה. "קשה לעכל את זה בטח בימים האלה של תשעת הימים. אנחנו צריכים להתכנס ולחשוב איך כולנו סביב המשפחה. כולנו בוכים יחד עם המשפחה. הייתי שם הבוקר. משפחה מאוד חזקה שלצערנו כב מתורגלת בשכול על רקע פיגוע לאומני לפני כ-20 שנה אבא של רחלי נרצח. המחשבה שזו פעם שנייה באותה משפחה זו מחשבה מאוד קשה אבל זו משפחה חזקה שמקווים שיהיה לה כוח להתגבר".

זירת פיגוע דקירת החייל בגוש עציון סמוך לאפרת - 08 באוגוסט 2019. רויטרס
זירת הפיגוע, הבוקר/רויטרס

יפעת ארליך חברה טובה של המשפחה מספרת כי "משפחת שורק היא משפחה מדהימה. שורשית, ערכית, רוחנית מאוד. ביר עצמו עסק במוזיקה וניגן. ילד חמד, עלם מתוק. חבר של הבן שלנו, גם קוראים לו דביר. הלכנו ופתחנו אלבומים וראינו את אותן עיניים ירוקות שאי אפשר לשכוח. בחור עדין, שקט ורגוע. מאוד אהב שם את הישיבה. דיברתי עם רחלי (אמו של דביר) לפני כמה זמן, ריכלנו על הבנים והיא סיפרה אז כמה דביר מאושר וכמה טוב לו. כולם במשפחה יצירתיים מאוד. גם דביר היה כותב".

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר בתגובה לרצח החייל דביר שורק כי "בנימין אבלה ודואבת הבוקר על הרצחו בידי מחבלים שפלים של חייל צה"ל ותושב בנימין. המועצה מלווה את המשפחה מרגע היוודע האירוע ותסייע לה ככל הנדרש. הקלות הבלתי נסבלת בה יכול מחבל לרצוח עלם חמודות צריכה לזעזע את מדינת ישראל כולה".

לדבריו, "אנחנו מצפים ובטוחים שכוחות הבטחון יפעלו בכל הכח למציאת וחיסול הרוצחים. אנחנו דורשים מראש הממשלה לטפל בנחישות בשורש תשתיות הטרור, להבטיח את שלומם ובטחונם של תושבי יהודה ושומרון ולהחיל ריבונות במעשים ולא בדיבורים".

מפה גוש עציון. עיבוד תמונה
מפה גוש עציון/עיבוד תמונה

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן התייחס גם כן לפיגוע הבוקר והבהיר כי הם לא יישברו מהרצח על ידי רוצחים מנוולים. "אנו התיישבות מושרשת ואיתנה, למודת שכול וגבורה. לא ניחלש כאומה וכמפעל. בימים אלו של חודש אב, ימי אבל על חורבן המקדש והגלות הארוכה, אנו מכריזים בראש מורם שישיבתנו בארץ האבות היא לא אפיזודה חולפת אלא עובדה קיימת לעולמי עולמים.אוייבינו המרים ינסו שוב ושוב לפגוע בנו, אבל תשובתנו כתשובתם של לוחמי גוש עציון במלחמת העצמאות, נחושה מתמיד - נצח ירושלים".

(עדכון ראשון: 8:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully