וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: הצבת מצלמות בקלפיות עלולה להוות עבירה פלילית

8.8.2019 / 10:42

בעמדתו של מנדלבליט, אותה הגיש לוועדת הבחירות, נקבע כי הצבת המצלמות עשוייה להוות עבירה של הפרעה למהלך התקין של הבחירות. עוד הוסיף כי ליו"ר הוועדה, השופט חנן מלצר, יש סמכות לאסור על הצבתן. חוות הדעת הוגשה לקראת דיון מיוחד בוועדה

פעילי ימין הוצבו בקלפיות במגזר הערבי עם מצלמות נסתרות/צילום: תקשורת רע"ם בל"ד וחד"ש תע"ל

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, את עמדתו בעניין הצבת המצלמות בקלפיות. זאת, לצרוך דיון מיוחד שמתקיים היום (חמישי) בוועדת הבחירות בעניין.

בעמדת היועמ"ש נקבע כי הצבת מצלמות בקלפיות עלולה, במקרים מסויימים, להוות עבירה פלילית של הפרעה למהלך התקין של הבחירות. עוד הוסיף היועמ"ש כי בידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית נתונה הסמכות להוציא צו מניעה למעשה מסוים - גם אם אינו בהכרח פלילי, כל עוד ישנו חשש שהדבר עשוי להביא להפרעה להליך הבחירות. המשמעות: היו"ר מלצר יוכל להוציא צו שיאסור על הצבת המצלמות.

היועץ התייחס בחוות דעתו גם לאפשרות שוועדת הבחירות תורה מטעמה על הצבת מצלמות בקלפיות, ומצא כי הדבר לא אפשרי, שכן אין לה הסמכה מפורשת לכך בחוק ולא בתקנות הבחירות. היועץ הוסיף עוד טרם התקבלה החלטה בנוגע לפניות שדרשו לחקור את הצבת המצלמות על ידי הליכוד בבחירות האחרונות.

חוות הדעת המלאה של היועמ"ש לוועדת הבחירות

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019אביחי מנדלבליט. ראובן קסטרו
הצבת המצלמות עשוייה להוות עבירה פלילית. העביר עמדתו לוועדת הבחירות, מנדלבליט/ראובן קסטרו

בבחירות האחרונות הציב הליכוד משקיפים עם מצלמות נסתרות בקלפיות במגזר הערבי. למחרת הבחירות פרסם משרד יחסי הציבור "קייזלר ענבר" פוסט בפייסבוק, בו התגאה בחלקו בתכנית ובשיתוף הפעולה עם הליכוד ובהפעלת יותר מ-1,300 מתנדבים ועובדים בשכר נפרשו בקלפיות בצפון ובנגב. המטרה הרשמית היתה מניעת זיופים, אך בפוסט התגאה משרד יחסי הציבור גם בהורדת אחוז ההצבעה במגזר הערבי.

אמש, לקראת הדיון בוועדת הבחירות, שלחה התנועה לאיכות השלטון מכתב ליו"ר הוועדה מלצר ולמ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה שלא יאשרו את בקשת מפלגת הליכוד להכשיר את "מבצע" הצבת המצלמות הנסתרות בקלפיות במגזר הערבי וכתבה כי מדובר בדיכוי הצבעה של מגזר שלם. במכתב התנועה נכתב כי "התבטאויות חברי מפלגת הליכוד, לפיהן הם מתגאים בהישג של הורדת אחוז ההצבעה בחברה הערבית, וכן היותו של ראש הממשלה מי שעומד מאחורי יוזמה זו מטילים צל כבד על הפעולה ועל המניעים העומדים מאחוריה".

עוד בוואלה!

סמוטריץ' במתקפה חריפה נגד נתניהו: "מזלזל בכל יהודי מאמין"

לכתבה המלאה
חנן מלצר, הגשת רשימות לבחירות לכנסת ה-22, ועדת הבחירות המרכזית, 1 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
ייתכן ויוסמך לאסור על הצבת המצלמות, יו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר/ראובן קסטרו

הדיון נקבע לאחר שמספר גופים פנו בחודש האחרון ליו"ר ועדת הבחירות וביקשו ממנו, לאור התנהלות הליכוד בבחירות האחרונות, להוציא הנחיות ברורות שיאסרו על הצבת המצלמות. בין הגופים שפנו ליו"ר מלצר היו מרכז עדאלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה, האגודה לזכויות האזרח והתנועה למען איכות השלטון. מנגד, פורום קוהלת והתנועה למשילות ודמוקרטיה התייצבו לצד הליכוד וביקשו לאשר את הצבת המצלמות.

סיעות העבודה וכחול לבן וכן חברת הכנסת עאידה תומא-סולימאן (חד"ש-תע"ל) טענו בפני ועדת הבחירות כי הצבת המצלמות כפי שנעשתה בבחירות האחרונות על ידי הליכוד - כך שמוקדה במגזר הערבי - עשויה לפגוע בפרטיותם של מצביעים וכן להוות לחץ אסור עליהם, בצורה שתפגע בבחירות. הם טענו כי ניתן לשקול הצבת מצלמות על ידי ועדת הבחירות - אלא שכעת קבע היועמ"ש כי
לוועדה כלל אין סמכות לעשות זאת.


(עדכון ראשון: 00:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully