וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעדים פיקודיים ננקטו נגד שורת קצינים בגין התאבדות חייל צה"ל

25.5.2020 / 15:00

כוכבי הורה על שורת צעדים פיקודיים נגד כמה קצינים בגין מעורבותם בנסיבות התאבדותו של חייל גבעתי, לאחר ניסיון לגייסו כמקור למשטרה הצבאית. עפ"י ההחלטה, הודח מפקד מצ"ח ב"ש, ומפקד מצ"ח דרום ננזף. כמו כן, קצינים נוספים ושרשרת הפיקוד בביסל"ח בעת האירוע ננזפה

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אסף דרורי

הרמטכ"ל אביב כוכבי אישר היום (שני) צעדים פיקודיים נגד קצינים המעורבים בנסיבות שהביאו להתאבדותו של לוחם צה"ל, ניב לובטון, ששם קץ לחייו בשנה שעברה, לאחר שנעשה ניסיון לגייסו כמקור על ידי שני רכזי מודיעין של מצ"ח. על פי ההחלטה, מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר, קצין בדרגת רב-סרן, הודח מיחידת מצ"ח, לא ישרת בתפקידי פיקוד וקידומו יעוכב למשך שש שנים, זאת בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. בנוסף, מפקד מרחב דרום במצ"ח, קצין בדרגת סגן-אלוף, ננזף על ידי ראש אגף כוח האדם בגין אחריותו הפיקודית לאירועים.

עוד אישר הרמטכ"ל צעדים פיקודיים עליהם המליץ מפקד זרוע היבשה, זאת על אף שלא נמצאה אחריות ישירה או עקיפה לגרימת מותו של החייל. שרשרת הפיקוד בביסל"ח בעת האירוע, מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה ננזפו פיקודית בשל תפקוד לא מספק בשלב החיפושים, לאחר היוודע דבר היעדרותו של החייל, לוחם גבעתי.

ניב לובטון. -, אתר רשמי
שם קץ לחייו לאחר שנעשה ניסיון לגייסו כמקור על ידי שני רכזי מודיעין של מצ"ח. לובטון/אתר רשמי, -

לדברי הרמטכ"ל, "זהו אירוע קשה ביותר ועלינו לעשות הכל כדי שלא יחזור על עצמו. פעולות של בירור, איסוף מודיעין, חקירה וכיוצא באלה, צריכות להיעשות ברגישות, התעניינות ודאגה לחייל. זהו אירוע כואב ומצער מאין כמוהו, והמשטרה הצבאית החוקרת נדרשת להפיק לקחים ולהטמיעם באופן מיידי".

בעקבות החקירה בדבר נסיבות מותו של הלוחם, הוגשו כתבי אישום נגד שני רכזי המודיעין לבית הדין הצבאי, בחודש ספטמבר 2019, המייחסים להם עבירות של ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת.

עוד בוואלה!

מכות, קללות והזנחה: החמרה במקרי אלימות וגזענות מצד מפקדים בצה"ל

לכתבה המלאה

עוד הורה כוכבי על נקיטת שורת צעדים מערכתיים, ובהם חיזוק מערך המודיעין של מצ"ח ועדכון נהלי העבודה של המערך; גיבוש נוהל מעודכן המפרט את הפעולות הנדרשות מצד מפקדים במקרה של חייל חסר ביחידה, לרבות פעולות החיפוש הנדרשות; עדכון הנהלים בנוגע לסדר הפעולות במקרה של חייל נעדר במצ"ח, במערך הנפגעים וביחידות ועל פעולות רבות נוספות.

מהבדיקה בעניין התנהלות יחידת מצ"ח עלו כמה תקלות ושגיאות. החמורה שבהן הנה התנהלות רכזי המודיעין בכך שלא דיווחו על סימני המצוקה שגילה החייל בשיחות איתם, ובכך שלאחר היוודע דבר היעדרותו לא שיקפו את רגישות המקרה. בנוסף, הצביע צוות המומחים על כשלים בדרך פעילותו של מערך המודיעין במצ"ח וציין כי חובת המפקדים ואנשי מערך המודיעין, בכל הרמות, לוודא קיום של תהליכים יסודיים, כיבוד זכויותיהם ודאגה קבועה למצבם הפיזי והנפשי של החיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully