וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות, קללות והזנחה: החמרה במקרי אלימות וגזענות מצד מפקדים בצה"ל

19.2.2020 / 16:00

דוח נציב קבילות החיילים לשנת 2019 חושף שורת תקריות שבהן הפעילו מפקדים כוח פיזי, ולא סיפקו מענה רפואי הולם - לצד ירידה בכמות התלונות. במקרה אחד הסיר מפקד טבעת בעזרת צבת מאצבע חייל, ובאחר אמר נגד לחיילת ממוצא אתיופי: "אתם לא יהודים, יותר גרוע מערבים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אסף דרורי

משרד הביטחון מפרסם היום (רביעי) את דוח נציב קבילות החיילים לשנת 2019, לפיו נרשמה החמרה במקרי האלימות, בשימוש של מפקדים בכוח כלפי חיילים ובגזענות. בשנה שעברה הוגשו 6,114 קבילות ו-59% מהן נמצאו מוצדקות. 31% מהקבילות עסקו ביחסי מפקד-פקוד ו-13% בתחומי הרפואה. על פי ממצאי הדוח, בשנת 2019 המשיכה מגמת הירידה בכמות הקבילות שהתקבלו.

דוח נציב קבילות החיילים, שהגיש מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תת-אלוף במיל' איתן דהן, הצביע על מגמה גוברת בקבילות על אלימות פיזית ושימוש בכוח מופרז של מפקדים, אמירות גזעניות נגד חיילים בני העדה האתיופית וטיפול לקוי בזכויות רפואיות. כמו כן, גם השנה התגלה בקבילות רבות פער מהותי בתיעוד הרפואי של חובשים, שהיה בחלק מהמקרים לקוי או שלא נעשה כלל.

עוד הצביע תא"ל במיל' דהן על כך שמספר הקבילות הגבוה והמדאיג של אנשי קבע - 750, נותר על כנו. בדוח נכתב כי הנתון הוא בבחינת "דגל אדום" שאמור לעורר דאגה ומחשבה בקרב מפקדיו וגם בקרב הפיקוד הבכיר בצה"ל. במקביל, חלה ירידה במספר הקבילות שהתקבלו בשנים האחרונות - מ-7,002 בשנת 2017, ל-6,749 בשנת 2018 ועד ל-6,114 בשנת 2019, שבה עוסק הדוח.

טירוני חטיבת גבעתי ביום השני בצבא בבסיס שדה תימן, 27 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
59% מהקבילות נמצאו מוצדקות. טירוני חטיבת גבעתי/ראובן קסטרו

על האלימות הפיזית והמילולית של מפקדים נכתב בדוח כי בשנה האחרונה התגברה המגמה המדאיגה של שימוש מפקדים בכוח מופרז כלפי חיילים, עד כדי אלימות פיזית. באחת הקבילות מתואר מקרה שבו חייל הגיע לבסיס לאחר צום כשאינו מגולח וסגן מפקד הפלוגה הצמיד סכין מתקפלת לצד צווארו של החייל והחל לגרד את השערות על לחיו. במקרה אחר מפקד מחלקה הסיר בכוח, תוך שימוש בצבת, מאצבעו של חייל טבעת בעלת ערך רגשי מאוד, שירש מסבו וגרם לשבירת הטבעת. לפני המקרה גורמי רפואה הנחו אותו כי נכון יהיה להסירה באמצעות התערבות רפואית של רופא מומחה כירורג בלבד, כדי לשמור על האצבע ולא לפגוע בשלמות הטבעת.

אחת הקבילות שהתקבלו תיארה אירוע שבו מפקדו של החייל הפעיל כוח פיזי כדי להעירו לתורנות שמירה. מפקד הגדוד מצא פגם בכך שהמפקד הישיר פעל שלא כמצופה ממנו, ועל כן העיר לו על התנהגותו והעמידו לדין משמעתי.

במקרה נוסף חייל בשירות החובה קבל על אופן התנהלותו של מפקדו, קצין בדרגת רב-סרן, שהתבטא כלפיו באופן בלתי הולם ואף קרע שרשרת שענד החייל על צווארו. תא"ל במיל' דהן כתב בדוח על האלימות בצה"ל: "לצערי, גם השנה נתקלתי באירועים קשים של התנהלות פסולה של מפקדים העושים שימוש בכוח פיזי באופן הפוגע בחייליהם ובזכותם הבסיסית של החיילים לכבוד הגוף והנפש. נראה כי מפקדים הפועלים כך נוטים לשכוח את גבולות המותר והאסור, והם פוגעים במעשיהם פגיעה קשה באמון שנתנו בהם צה"ל ומשפחות החיילים. ההורים ראו במפקדים כמי שאמורים לשמור על בניהם ועל בנותיהם, לפתח ולטפח אותם ולא חלילה להזיק להם נזקי גוף".

עוד בוואלה!

כשהצבא לא רוצה להכריע: השריונריות ימשיכו לחכות להחלטת הרמטכ"ל הבא

לכתבה המלאה

גם בנושא הגזענות הובאו לידיעת הנציב מקרים קשים. באחד מהם, חיילת בת העדה האתיופית קבלה על נגד המשרת ביחידתה, שבמהלך שיחה בחדר האוכל, אמר: "אתם לא יהודים, אתם גויים, אתם התנהגתם יותר גרוע מערבים". מתחקיר שנערך בעת בירור הקבילה עלה כי הנגד אכן התבטא כלפי החיילת באופן בלתי הולם, אך לדבריו התכוון להפגנות בני העדה האתיופית ואמר: "ההפגנות מתנהלות באופן הגרוע יותר מהפגנות הערבים".

במקרה נוסף חייל ממוצא אתיופי קבל נגד נגד המטבח ביחידתו, שהתבטא כלפיו במהלך תורנות מטבח באופן גזעני ומעליב, כשקרא לעברו יומיים לאחר אירוע הירי של שוטר כלפי בן העדה האתיופית, סלומון טקה - "צא מפה לפני שאני מתקשר לשוטר שיירה בך כדור".

במקרה נוסף נגד יוצאי אתיופיה, חייל אחר קבל על כך שמפקד המחלקה התבטא באופן גזעני כלפי החיילים בני העדה במחלקה, כשאמר כי הוא "לא רואה אתיופים בלילה כי הם שחורים".

אימון ההסבה של גדוד 603 של חיל ההנדסה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"המפקדים פוגעים פגיעה קשה באמון שנתנו בהם צה"ל ומשפחות החיילים". אימון של חיל ההנדסה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
חייל קבל על כך שמפקד המחלקה התבטא באופן גזעני כלפי החיילים בני העדה האתיופית , כשאמר כי הוא "לא רואה אתיופים בלילה כי הם שחורים"

על כך נכתב בדוח הנציב כי "לאחרונה התרבו הפרסומים באמצעי התקשורת בדבר התנהגות בלתי נאותה של מפקדים כלפי בני העדה האתיופית, בין היתר, בשל התגברות מחאת בני העדה בשנה האחרונה. הרמטכ"ל קבע אמות מידה מחמירות לטיפול במקרים מסוג זה ונקט אפס סובלנות כלפי מפקדים שהפרו את אמות המידה הערכיות המחייבות בצה"ל. אני מקווה כי מדיניות הרמטכ"ל וצה"ל וצירוף הלקחים והצעדים שננקטו בעקבות הקבילות שבהן טיפלתי יובילו לשינוי של ממש ולמיגור מוחלט של תופעות פסולות ואסורות מסוג זה".

חיילים גם הגישו קבילה על פגיעה בפרטיות בכך שמפקדים צילמו אותם בניגוד לרצונם או ביצעו חיפוש במכשיר הסלולרי האישי. עוד הצביע הדוח על פערים בין פקודות הצבא, מדיניותו ואופן מימושן - חוסר ההלימה בין פקודות הצבא הכתובות ובין מסמכי מדיניות שמפיצים גורמים שונים באגפי המטה הכללי ובזרועות הצבא.

על הטיפול הרפואי בחיילים שהפך להיות מוקד קבילות בדגש על העשור האחרון ללא פתרון יעיל נכתב בדוח כי הקבילות עוסקות באיכות הקלינית של הטיפול הרפואי, באי-שמירה על הרצף הטיפולי בשל פערים בתפקוד החובשים בצה"ל, בפערים בתיווך החלטות רפואיות-מקצועיות לחיילים ולמשרתי קבע ובהחלטות לא תקינות של מפקדים בנושאי בריאות החיילים.

אחת הקבילות הצביעה על מקרה חמור ממנו עלה כי חייל בשירות חובה התלונן על עיכוב ממשי בטיפול בו מצד גורמי הפיקוד והרפואה ביחידתו, חרף תלונותיו החוזרות על כאבים עזים בבטנו. מפקד המחלקה וסגן מפקד הפלוגה לא מימשו את אחריותם הפיקודית לפינויו הדחוף של החייל לחדר המיון ולא התייעצו עם גורמי הרפואה נוכח מצבו הרפואי. בסופו של דבר, בבדיקת החייל בבית החולים נמצא כי התוספתן בגופו התפוצץ, ולכן הוא נותח בדחיפות.

חמישה ימים עם שבר ברגל

במקרה אחר בתחום הרפואי התברר כי חובשים בדקו חייל והתרשמו כי יש להפנותו לרופא עקב חבלה ברגלו, אך לא פעלו מיד להביאו לבדיקת רופא והחייל נאלץ להמשיך בפעילות חמישה ימים עם שבר ברגל עד לבדיקת רופא. מקרה דומה התרחש על גבי ספינה בחיל הים והחייל שסבל מכאבי בטן עזים קיבל יחס נוקשה ממפקד הספינה.

בקבילה אחרת חובש מרפאה בדק חייל שקבל על שהוא סובל במשך יומיים מכאבי בטן וציין כי לדעתו מדובר בתופעת לוואי של תרופה שהוא נוטל. על סמך הדיווח שהעבירו חובש המרפאה וחובש פלוגת המפקדה לקצין הרפואה הגדודי, החליט הרופא כי אין צורך בבדיקת רופא דחופה. כעבור כמה ימים פנה החייל למִרפאת "ביקורופא" בשל אותן תלונות והופנה להמשך בירור בחדר המיון, אז אובחן עם מורסה באזור התוספתן. במקרה נוסף, רופא ציין בתיקו הרפואי של החייל את ההערה "חחחחח?" לצד תיעוד המלצות נוירולוג לימי מנוחה ברשומה הרפואית הממוחשבת ואף בהפניה שניתנה לחייל לבדיקת סי-טי.

כוחות צה"ל השתתפו בתרגיל אימונים רב חטיבתי ותרגלו פינוי קרקעי ממוקד של פצועים. דובר צה"ל
התעלמות חוזרת מתלונות. חייל מקבל טיפול רפואי במהלך אימון/דובר צה"ל

הדוח כלל גם דגש על בעיות חמורות ברישומי הצבא בעניינם של חיילים באופן שפוגע בזכויותיהם ואף הצביע על פערים מובהקים בדבר תוכן המענה למלש"ּבים הפונים לצה"ל ולזמני ההמתנה הממושכים לקביעת תורים לבדיקת גורמי בריאות הנפש. תחום הצמחונות והטבעונות עלה לסדר היום הציבורי בעקבות הגישה שנוקט בה הרמטכ"ל כוכבי, מה שלא הפריע למטבח בחדר אוכל של יחידה מסוימת לא לספק מענה תזונתי הולם לחיילים טבעונים ואף לספק מנה בשרית שהוצגה כטבעונית.

גם נושא אישור הזקנים של חיילי צה"ל והערעור על דחיית האישור בא לידי ביטוי בקבילות. על כך כתב מ"מ נציב קבילות חיילים בדוח, "המלצתי לגורמים המוסמכים המתאימים כי יקבעו מדיניות המגדירה מסגרת זמנים ברורה לטיפול בבקשות ערעור על שלילת בקשות להיתר לגידול זקן או ביטול היתר בהקדם, ויפעלו לתקן את פקודות הצבא בנושא זה. בהתאם לכך. כן המלצתי לגורמים המתאימים כי יטמיעו בקרב כל ממלאי התפקידים המוסמכים הדנים בבקשות ערעור מעין אלו את החשיבות ואת הצורך שבפירוט הנימוקים בהליך הערעור ובבחינתו".

צה"ל: אלימות מכל סוג מטופלת ביד קשה

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל מודה לנציב ונציגיו על הדוח והעבודה לאורך השנה. בצה"ל רואים חשיבות בדוח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה"ל. הדוח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה"ל באופן פרטני ומערכתי".

עוד נמסר כי "צה"ל מחויב ללמוד את הממצאים, להפיק את הלקחים ולתקן את הדרוש תיקון בהקדם. בצה"ל פועלים מספר מנגנוני בקרה וביקרות פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים ובראשם מוכנות צה"ל לצד איכות השירות למשרתיו. בהתאם להחלטת רא"ל אביב כוכבי, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף איל זמיר, הליך סדור להעמקת הממצאים וטיפול בפערים שהועלו בדוח, כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים".

בצה"ל הוסיפו כי "אין בצה"ל מקום לאלימות מכל סוג שהיא וכזו מטופלת ביד קשה. חמורים יותר מקרים בהם אירעה אלימות של מפקד כלפי פקודו. אלו הם מקרים חריגים ביותר ומטופלים בחומרה רבה. גופי המטה בצה"ל פועלים בתיאום ושיתוף פעולה על מנת לממש את מלוא זכויות החיילים, ולצמצם את הפער בין הפקודה לאופן מימושה. שירותי הרפואה הניתנים למשרתי צה"ל מצויים בליבת העיסוק של חיל הרפואה, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה והמטה הכללי ושיפור איכותם הוא יעד מרכזי בו אנו מתקדמים משנה לשנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully