וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהצבא לא רוצה להכריע: השריונריות ימשיכו לחכות להחלטת הרמטכ"ל הבא

6.1.2020 / 11:00

ברקע השיח הגובר סביב שירות קרבי לנשים, בצה"ל אישרו קורס ראשון מסוגו בחיל השריון, אך התברר שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. מההודעה על הרחבת הפיילוט עולה כי כוכבי, כמו קודמו בתפקיד, העדיף לדחות את ההכרעה בנושא. בינתיים, החיילות ימשיכו להתמודד עם חסמים משמעותיים

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

הרבה לפני שקיבלה את דרגת ה"אלופה" הראשונה בצה"ל, אורנה ברביבאי מונתה בשנת 2006 לראשות חטיבת כוח האדם בזרוע היבשה. ברביבאי, קצינה פורצת דרך, הייתה נחושה להשפיע על פתיחת מסלולים לנשים לוחמות, כולל רעיונות לשלב לוחמות בחטיבת החי"ר ובמקצועות שבאותה עת עוררו תמיהה.

לא בכל המסלול היא הצליחה להסיר חסמים, ולא תמיד אלופי המטכ"ל היו קשובים לסוגיה זו, שעלתה וירדה מסדר היום בכל כמה שנים, אך במינויה לימים כראשת אכ"א וחברה בפורום המטה הכללי הייתה אמירה ברורה בנוגע לקידום נשים בדרגות וכן לשיבוצן בתפקידי לחימה. כראש אכ"א, ברביבאי סללה את הדרך עבור נשים אחרות והתעקשה להמשיך ולפתוח תפקידים חדשים עבור נשים בכלל החילות, הזרועות והאגפים. ועדיין, ביחידות רבות ובתפקידים מסוימים בצה"ל נותרו חסמים משמעותיים.

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
דיבורים לחוד ומעשים לחוד. לוחמת בפיילוט של חיל השריון/דובר צה"ל
דיבורים לחוד ומעשים לחוד. במהלך כהונתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הן לא שובצו כלוחמות בחיל השריון, ונשלחו חזרה לתפקידים אותן מילאו קודם לכן

אחרי שיח ממושך בתוך הצבא בעשור האחרון, שעסק בשסעים הפוליטיים והחברתיים וכלל מושגים כמו "הדתה", "הדרת נשים", "צבא העם" ו"שוויון מגדרי", עלו שאלות בנוגע לחסרונן של נשים ביחידות אלה: מדוע אין נשים בצוללות, מדוע אין לוחמות בחטיבת החי"ר ומה בנוגע לספינות הטילים? לכך מצטרפת העובדה שהלוחמות בגדודים המעורבים, שמבצעות תעסוקה מבצעית בגבול מצרים תחת "עוצבת אדום", אינן משרתות גם ביהודה ושומרון, בגבול הצפון או בגבול רצועת עזה.

בשלב השני, הועלו שאלות גם בדיוני המטה של אכ"א סביב האפשרות לשלב נשים ביחידות כמו 669 בחיל האוויר, כמו גם בספינות המגן ובחטיבות השריון. לבסוף, הוחלט במטכ"ל לאשר פיילוט ראשון מסוגו בחיל השריון ולדלג על השאלה סביב יתר היחידות שהוזכרו.

סיכום הנתונים של צה״ל לשנת 2019-חילופי ראש המטה הכללי. דובר צה"ל
צה"ל דחה את ההכרעה בנושא. כוכבי עם הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט/דובר צה"ל

בחודש יולי 2017 הוחלט לפתוח את הפיילוט הראשון לנשים בחיל השריון, כשברקע גובר השיח הציבורי בעד ונגד שילוב הנשים בחיל. הצבא פתח בהסברה ממוקדת והבהיר כי אין הכוונה להכשיר לוחמות שיחצו את הגבול, אלא ישרתו רק במקומות שבהם נדרשת הגנת גבולות לתפקידים מסוימים.

כעבור כשנה, פרסם צה"ל על סיום קורס המט"קים (מפקדי הטנקים) והמ"כים (מפקדי הכיתות) של חיל השריון, שבו עמדו לראשונה ארבע לוחמות. הלוחמות עברו 16 שבועות הכשרה בחטיבה 460 וסיימו את הקורס בהצלחה, לפי הגדרות חיל השריון. הקצינים הבכירים בחיל החמיאו ללוחמות וטענו כי מבחינתם הן ראויות להמשיך במסלול המבצעי כלוחמות וכמפקדות טנק.

האלופה אורנה ברביבאי ראש אכ"א. דובר צה"ל
עדיין נותרו חסמים משמעותיים לנשים בצה"ל. ברביבאי/דובר צה"ל

הגדיל לראשות קצין שריון ראשי דאז, תא"ל (במיל') גיא חסון, שהשתתף לאחרונה בדיונים עם הרמטכ"ל אביב כוכבי ואמר בתום הפיילוט כי "לאחר התנסות של שנה וארבעה חודשים, אנחנו יכולים להגיד באופן ודאי: צוות לוחמות שריון בפיקוד מפקדת טנק יכול לקיים פעילות מבצעית במערך הגנת הגבולות".

דחייה, פעם נוספת

אפילו בשבוע שעבר, בריאיון לוואלהNEWS , נזכר נציב קבילות חיילים לשעבר אלוף (במיל') יצחק בריק כי הוא ביקר את הלוחמות במהלך הפיילוט. בריק - שהחל את שירותו כשיריונר, קיבל את עיטור העוז על לחימתו כשריונר במלחמת יום הכיפורים ושירת כמפקד גיס משוריין - אמר כי הוא מצא בשטח נשים בעלות מוטיבציה גבוהות ומקצועיות. לדבריו, לוחמות אלה הן בעלות יכולות לשאת פגזים, והן מסוגלות למלא את תפקידי הלחימה בשריון ולסלול דרך גם לאחרות.

אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד. במהלך כהונתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הן לא שובצו כלוחמות בחיל השריון, ונשלחו חזרה לתפקידים אותן מילאו קודם לכן בגדודים המעורבים או כמדריכות שריון.

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
נמצאו פערים בפיילוט. לוחמות בהכשרה של חיל השריון/דובר צה"ל
במילים אחרות, ייתכן מאוד שההכרעה בנושא הפיילוט המורחב תשב על שולחנו של הרמטכ"ל הבא. נשמע מוכר?

הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט דחה את ההחלטה בנושא, והשאיר אותה על שולחנו של הרמטכ"ל הבא אחריו - אביב כוכבי. איזנקוט היה קצין אמיץ, אלוף משפיע ורמטכ"ל שלא נרתע מביקורת. לא בסוגיית הזקנים, לא בוויכוח הסוער בין הרבנות הצבאית לבין חיל החינוך ולא בפרשת אלאור אזריה. אילו היה רוצה להכריע, היה מתעקש להכריע בנושא בתום בכהונתו.

בינתיים, מאז שהסתיים הפיילוט, רוב הלוחמות השתחררו משירות סדיר והוגשו עתירות נגד צה"ל בנושא. כוכבי פרסם אתמול חלק מתשובתו לפני מתן התשובה לבג"ץ. במשפט אחד: צה"ל דחה את ההכרעה בנושא.

לפי ההודעה, צה"ל מצא פערים בתכנית הפיילוט, הבליט אותן, והחליט לקיים פיילוט נוסף המותאם יותר לנשים. הפיילוט אמור להתקיים עוד השנה, בחודש אוגוסט או נובמבר, ובמסגרתו ההכשרה תהיה ארוכה יותר וכך גם הפעילות המבצעית.

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
הפיילוט של חיל השריון/דובר צה"ל

במילים אחרות, ייתכן מאוד שההכרעה בנושא הפיילוט המורחב תשב על שולחנו של הרמטכ"ל הבא. נשמע מוכר? הגיע הזמן שבצה"ל יאפשרו לבנות לבצע תהליכי מיון כמו בנים כדי להתמודד על כלל המקצועות בצה"ל, ללא הבדלים.

בינתיים, פורום המטכ"ל פעם נוספת לא כולל אישה. בקרוב יידרש הרמטכ"ל להכריע על זהות ראש אכ"א הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully