וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי דחה את ההכרעה בנושא עתיד השריונריות בשנתיים; פיילוט נוסף בקיץ

5.1.2020 / 11:00

דובר צה"ל פרסם את עיקרי התשובה שתוגש לבג"ץ בתגובה לעתירה נגד אי-שילוב החיילות שעברו קורס הכשרה ללוחמות בחיל השריון. הרמטכ"ל החליט לדחות את ההחלטה פרק זמן של כשנתיים. בהמשך השנה, יתגייסו חיילות לפיילוט מורחב. "תרומת הנשים משמעותית - יש לנו עוד מה לעשות"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לדחות בשנתיים את ההחלטה בנושא שילוב נשים בטנקים במשימות הגנת הגבולות - כך עולה מדובר צה"ל, שפרסם הבוקר (ראשון) את עיקרי התשובה שצה"ל יעביר לבג"ץ בהמשך השבוע. על פי עיקרי ההחלטה, כוכבי הנחה להתקדם בבחינת שילוב הנשים ולקיים פיילוט מורחב - כך שבפועל, ההחלטה על גיוס נשים למסלול לוחמות בחיל השריון עשויה להידחות לכהונת הרמטכ"ל הבא.

כך, בחודשים אוגוסט או נובמבר השנה יתגייסו חיילות חדשות לפיילוט המורחב בהיקף הגדול פי שניים מהפיילוט הקודם, אך שטרם נקבע מספרן. הן ישתתפו בתהליך הכשרה ולאחר מכן ימלאו תעסוקה מבצעית בגבול מצרים במסגרת "עוצבת אדום". לאחר ניתוח הנתונים וחוות הדעת המקצועיות, תתקבל החלטה לגבי מסלול לוחמות בחיל השריון.

צה"ל היה אמור להגיב לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד אי-שילובן של החיילות שעברו קורס הכשרה ללוחמות בחיל השריון כבר בשבוע שעבר, אך בשל ההתפתחויות הביטחוניות במזרח התיכון הוחלט לדחות את מתן התשובה המשפטית. עוד עולה כי צה"ל יציע לחיילות שהוכשרו כמפקדות טנק לחזור ולהשתלב בפיילוט הבא כמילואימניקיות, או כמילואימניקיות בתנאי קבע.

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
החיילות שהוכשרו יוכלו להשתלב כפיילוט המורחב במילואים. הלוחמות בשריון במהלך הפיילוט/דובר צה"ל

במהלך שיחה עם כתבים צבאיים, אמר דובר צה"ל תא"ל זילברמן כי "תרומתן של הנשים בצה"ל הייתה ותמשיך להיות משמעותית ביותר. שילוב נשים בצה"ל בכלל, לרבות בפעילות מבצעית, הוא חשוב ומתבקש, זאת לצד ההכרח בשמירה על הדרישות המקצועיות לכל תפקיד". הוא הדגיש כי "בעניין הזה יש לנו עוד מה לעשות. הדירקטיבה של הרמטכ"ל מאוד ברורה: בכל מקום שבו ניתן לשלב נשים מבצעית והן עומדות בדרישות המקצועיות, הן תשולבנה".

לדברי דובר צה"ל, הנושא נשפט לפי שלושה קריטריונים מבצעיים - האפקטיביות המבצעתית של הצבא, סוגיית שוויון ההזדמנויות ובריאותן של החיילות. "ההחלטות שלנו נעשות לאור הקריטריונים הללו", הדגיש.

במרוצת השבועות האחרונים, ובהמשך לפיילוט לשילוב נשים בטנקים במערך הגנת הגבולות, קיים הרמטכ"ל סדרת דיונים בפורום נרחב, שכלל חברים במטה הכללי וקצינים בכירים בחיל השריון, לצורך בחינת יכולת שילובן של נשים בטנקים בהגנת גבולות. הדיונים בהובלתו של כוכבי כללו בירור יסודי של ההישגים ותוצאות הפיילוט, העמקה בתובנות הפיילוט שהתקיים בשנת 2018, ניתוח נתונים רפואיים ותובנות ממערכים אחרים של נשים לוחמות בצה"ל, זאת במטרה לבחון את שילוב הנשים בטנקים בהגנת הגבולות.

עוד בוואלה!

לקראת הכרעה: "לוחמות שריון יכולות להשתלב בפעילות מבצעית"

לכתבה המלאה
פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
"תרומת הנשים בצה"ל - משמעותית ביותר". הלוחמות בשריון במהלך הפיילוט/דובר צה"ל

לדבריו, היום סיכם הרמטכ"ל כי הפיילוט הצביע על פוטנציאל ממשי לשילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, אך גם הצביע על פערים בעמידה בכשירויות הנדרשות. "על מנת להשלים את כלל הנתונים הנדרשים לקבלת החלטה ארוכת שנים, קבע הרמטכ"ל כי נכון יהיה להמשיך ולהתקדם לשלב הבא בתהליך בחינת שילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות", אמר תא"ל זילברמן.

לדבריו, בצה"ל למדו כי קיים פוטנציאל מהפיילוט הקודם מאחר ש"הסמכנו שני שליש מהלוחמות שהתחילו את הפיילוט. מתוך אלו שהוסמכו יצאו לקורס מפקדי טנקים ארבע נשים, שסיימו את הקורס בצורה מלאה אחת מהן בהצטיינות. זו אמירה ועוצמתית לפוטנציאל שראינו".

"התחלנו למעשה עם 15 נשים. כמי שלמד מדעים מדויקים, זה מדגם לא גדול שקשה לגזור ממנו מסקנות והחלטות", הוא הוסיף. "ביצענו הערכה לפיילוט, מעבר למועד המתוכנן, כדי שטרם הפעילות המבצעית הלוחמות יהיו מוכנות ומוכשרות בגזרה המבצעית, וכן כי היו לנו פערים בהסמכה מקצועית. רצינו לעשות את זה לפני הצבתן בעוצבת אדום".

לדבריו, נמצא פערים בין גברים לנשים בשלוש תרגולות - תרגולת היכון לירי, תרגולת טעינת פגזים ותרגול פריסת זחל. "הם נבעו בעיקר מהיכולת הגופנית של נשים להרים משאות כבדים. זה לא סוד שבתחום הזה יכולת הנשים פחותה משל הגברים", אמר זילברמן.

בנוגע למשך הזמן המוגבל בפעילות המבצעית הוא הדגיש: "אני מזכיר שהיינו ארבעה חודשים עם הנשים. לא הספקנו ללמוד את כל הנושאים האחרים בגלל קוצר הזמן".

תא"ל זילברמן, שפירט את שורת העקרונות שעליהם יתבסס השלב הבא של הבחינה, הוסיף כי "בתום תקופת ההכשרה והפעילות המבצעית תבוצע הערכת מצב ותקבענה החלטות להמשך. כל ההחלטות יתקבלו לאור שיקולים מקצועיים ומבצעיים בלבד ובהתאם לצורכי הצבא".

פיילוט לוחמות בשריון. דובר צה"ל
הלוחמות בשריון במהלך הפיילוט/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully