וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בישיבת הממשלה: אזרחי ישראל בחרו בנו ברוב מוחץ, מייצגים את כולם

24.5.2020 / 13:45

בפתח הישיבה אמר רה"מ כי הוא מצפה לעבודה משותפת מתוך אחדות אמיתית. גנץ הצטרף לדבריו: "צריכים לפעול כדי שהממשלה תאריך ימים והאחדות תתרחב". השניים לא התייחסו כלל לפתיחת משפטו של נתניהו בעוד כמה שעות. הליכוד וכחול לבן סיכמו: נשיב יחד לבג"ץ על הסכמי הרוטציה

שעות לפני פתיחת משפט נתניהו: הממשלה ה-35 התכנסה לישיבת עבודה ראשונה/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בישיבת העבודה הראשונה של הממשלה ה-35, כי "אזרחי ישראל בחרו בנו ברוב מוחץ, ביקשו שנעבוד יחד למענם והם צודקים". בדברים שנשא בפתח הישיבה, שנפתחה ארבע שעות לפני תחילת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, שוחח נתניהו על משבר הקורונה והאתגרים הביטחוניים.

ראש הממשלה פירט את תכנית הממשלה לשיקום המשק בהמשך לשגרת הקורונה. "פעלנו רבות בתחום הכלכלי, אבל אנחנו רוצים לעשות עוד, ולהחזיר את האנשים לעבודה. שוחחתי על כך עם שר האוצר בשבוע שעבר ונכניס לפעולה תכניות שימצאו מקומות עבודה לסייע לעצמאים ובעלי עסקים קטנים", אמר. כמו כן, הוסיף כי הנחה להרחיב את תכנית הסיוע הכלכלית ב-14 מיליארד שקלים. "אני מקצה את הזמן כדי לנסות להבין את הטענות השונות, על מנת שנקבל את ההחלטה הנכונה ביותר למדינת ישראל ואזרחיה".

ברקע המתיחות עם איראן, שב ואיים נתניהו כי "האיומים לא פסקו לרגע, כל מי שמאיים עלינו בהשמדה לא יצליח - ושם עצמו בסכנה גדולה. המדיניות שלנו היא להתנגד לתוקפנות האיראנית ולניסיונות להתבסס בסוריה, ולפתח בה כלי נשק שיכולים לסכן את מדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"אזרחי ישראל בחרו בנו ברוב מוחץ". נתניהו, היום/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

לרגל ציון יום ירושלים, בירך נתניהו ואמר כי "אנחנו מעלים את ירושלים על ראש שמחתנו, מפתחים אותה ומקדמים אותה בתחומים שונים". לדבריו, "היום אני מבקש ממנכ"ל משרדי ושר האוצר להכין תכנית מיוחדת של 200 מיליון שקלים להמשך פיתוח וחיזוק ירושלים".

ראש הממשלה ניצל את המעמד ונפרד משר האוצר לשעבר משה כחלון ושר הדתות לשעבר יצחק וקנין והודה להם על שירותם למדינת ישראל. נתניהו אמר כי כחלון "נטל על עצמו באומץ לב לעצור את הגידול העצום במחירי הדיור ולנסות לעשות מעשה כולל של האטת קצב עליית המחירים, הייתה לך הצלחה גדולה בדברים רבים שעשית לכלכלת ישראל". על וקנין אמר כי "יש לו מוח חריף ולב רחב והוא עזר בהרבה מאוד דברים".

וקנין, שר הדתות היוצא, היה היחיד שהזכיר את המשפט של ראש הממשלה. בדברי הפרידה שלו פנה לנתניהו ואיחל לו‏ "דווקא ביום הזה אני רוצה לאחל יהי רצון יוציא לאור משפטך, שהקדוש ברוך הוא ינחה אותך נכון להנהיג את המדינה בתקופה הלא פשוטה הזו".

עוד בוואלה!

ממשלת הפיצולים והמשרדים המומצאים כשלה כבר במבחנה הראשון

לכתבה המלאה
ישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
34 שרים. ישיבת הממשלה בטרקלין שאגאל בכנסת, היום/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, לא התייחס בדבריו בפתח ישיבת הממשלה לתחילת משפטו של נתניהו בעוד כמה שעות. "אין כמו יום ירושלים כדי לדבר על אחדות בממשלה", אמר. "אנחנו צריכים לקחת את המודל של ירושלים מאוחדת ולעבוד הרבה וקשה, ונצטרך גם לוותר, בשביל להגיע לאחדות ופיוס בחברה הישראלית". עוד הוסיף גנץ כי "אנחנו צריכים לפעול כדי שהממשלה תאריך ימים, שהאחדות תלך ותתרחב, והפיוס יגבר".

גנץ הבהיר כי יש להיערך לקראת אפשרות של גל התפרצות שני של נגיף הקורונה, "ולעשות את זה על כלל ההיבטים הבריאותיים הכלכליים והחברתיים". הוא הודה לנתניהו ולשרים שהיו פעילים במהלך המשבר ואמר כי "אני סבור שהצעדים המהירים, לפחות מבחינה אפידמיולוגית, הצליחו לבלום את המחלה ואנחנו צריכים לראות מה נעשה קדימה כדי להניע את המשק".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"צריכים לפעול כדי שהממשלה תאריך ימים". גנץ, היום/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לציון 20 השנים ליציאת צה"ל מלבנון. "לרובנו יצא לשרת שם עשרות שנים. לשר החוץ גבי אשכנזי ולי הייתה החוויה להיות מאחרוני השורדים של המערכת הזו", אמר. "אנחנו מסתכלים על הזירה הצפונית בלבנון וסוריה בתשומת לב רבה. לא חלפו בעיות הביטחון שיכולות להתרחש מצפון ואנחנו נעקוב אחרי הכל ונפעל, וכמובן שצריך גם לפתח את יישובי הצפון לנוכח משברים עתידיים". גנץ הוסיף כי "תמיד צריך להושיט יד לשלום, בכל אחת המגזרות שאנחנו פועלים, ובכל אחת מהגזרות אנחנו צריכים להחזיק עוצמה צבאית ולדעת לאזן בין שני הסעיפים האלה". בסיום דבריו, בירך גנץ לרגל עיד אל-פיטר: "מאחל חג שמח לכל אחינו המוסלמים".

ישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
ישיבת הממשלה, היום/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

הממשלה אישרה את הרכב הקבינט המדיני-ביטחוני ואת הקמת קבינט הקורונה. הקבינט המדיני-ביטחוני יכלול 16 שרים, שמונה מכל גוש, ועוד ארבע משקיפים, מבין שרי הליכוד. קבינט הקורונה ישמש מסגרת תיאום עליונה בין כלל הגורמים הממשלתיים העוסקים בטיפול במשבר הקורונה, על מנת לטייב את פעולותיה של הממשלה בכל הנוגע להשלכות המשבר על התחום הבריאותי, החברתי והכלכלי, ריכוז אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה בהיבטים השונים, וההיערכות לקראת התפרצות חוזרת של נגיף הקורונה. בראש קבינט הקורונה יעמוד ראש הממשלה, ממלא מקומו יהיה שר הבריאות יולי אדלשטיין, והוא ימנה בסך הכול 14 חברים.

כמו כן, הממשלה אישרה פה אחד את הצעת שר החינוך, יואב גלנט לפיה כל תלמיד בישראל יבקר בעיר ירושלים שלוש פעמים לפחות במהלך שנות לימודיו במערכת החינוך. מדובר בנוהל קיים במשרד החינוך שמעוגן כעת בהחלטת ממשלה. גלנט אמר כי "סיפורה של ירושלים הוא סיפור המבטא את עוצמת העם היהודי, אשר לאחר אלפיים שנות גלות, מאבקים ומלחמות הצליח לשוב לארץ ישראל, להקים לו בית לאומי, לבנות לו כוח מגן - צה"ל, ולשוב אל בירתו הנצחית - ירושלים המאוחדת. זהו סיפור של ניצחון ושל תקווה ועל כל ילד וילדה בישראל להכיר את משמעותה, ייחודיותה וחשיבותה של ירושלים".

יולי אדלשטין בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
אדלשטיין בישיבת הממשלה, היום/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"
מירי רגב בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
רגב בישיבת הממשלה, היום/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

הישיבה נערכת בכנסת, משום שלנוכח מגבלות הריחוק של הקורונה וגודלה של הממשלה, שכוללת 34 שרים, לא נמצא עדיין חדר מתאים במשרד ראש הממשלה לקיום הישיבות. סדר היום לישיבה הראשונה עמוס, וכולל בין היתר מינוי סגני שרים, אישור הרכב הקבינט המדיני-ביטחוני ו"קבינט הקורונה".

סעיף הקמת משרד ראש הממשלה החליפי ירד מסדר היום המעודכן של הממשלה, ברגע האחרון לפני פתיחת ישיבת הממשלה. הנשוא לא יעלה היום לדיון, כמו גם הקמת המשרדים החדשים - המשרד לענייני התיישבות והמשרד למשאבי מים - כפי שתוכנן בתחילה לפי סדר היום המקורי שהופץ לשרים. גורמים בממשלה אומרים כי טרם הושלמה ההיערכות להקמת המשרדים ולכן הדיון בהם יידחה להמשך.

משרד ראש הממשלה החליפי נועד לשרת את גנץ בכל העניינים הנוגעים לתפעול הממשלה כראש ממשלה חליפי, ואמור לעבוד במקביל ללשכת ראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה שבראשו עומד נתניהו. המשרד צפוי לקום בהתאם להסכם הקואליציוני בין נתניהו וגנץ, לפיו ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ייהנו מאותם תנאים של אבטחה, לשכה ומגורים על חשבון המדינה.

מנכ"ל המשרד החדש, בתנאי מנכ"ל משרד ממשלתי, יהיה מקורבו של גנץ וראש המטה שלו, הוד בצר, וטרם נקבע כמה תקנים ויועצים הוא יכיל ומה תהיה עלותו התקציבית. לפי הצעת המחליטים שהופצה לשרים, נתניהו וגנץ, בשיתוף נציבות שירות המדינה ובתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר - הסיכום לגבי התקציבים והתקנים יגיע בהמשך.

הליכוד וכחול לבן: נשיב בתיאום לבג"ץ

ברקע החשש כי בג"ץ יפסול חלקים מההסכם הקואליציוני, הליכוד וכחול לבן סיכמו היום שישיבו בתיאום לבג"ץ. שתי המפלגות ידגישו כי הן רואות "חשיבות מיוחדת" בהשארה על כנו של ההסדר בנושא הרוטציה.

בהודעה משותפת נמסר כי "הצדדים מתכוונים להבהיר, כי ההסכם מורכב מאיזונים רבים כפי שהם מופיעים בהסכם הקואליציוני ועל כן הם רואים חשיבות באישור כלל סעיפי החקיקה וההסכם. הצדדים אף ידגישו, כי הם רואים חשיבות מיוחדת בהשארה על כנו של ההסדר בנושא ראש הממשלה החליפי. שתי הסיעות יבקשו מבית המשפט הגבוה לצדק להכריע בעניין במהירות האפשרית, ויגישו תגובה מתואמת לבג"ץ בימים הקרובים".

(עדכון ראשון: 09:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully