וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטון שמסבך את בולסונארו: "לא רוצה שהמשטרה תדפוק את המשפחה שלי"

בהוראת בית המשפט העליון שוחרר הקטע שבו נשמע נשיא ברזיל מנסה להצדיק את החלפת ראשי מערכת אכיפת החוק. החקירה נגדו נפתחה בעקבות האשמות מצד שר המשפטים לשעבר

צילום: רויטרס

(בווידאו: ברזיל במקום הרביעי בעולם במספר הנדבקים בקורונה)

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו אמר כי הוא לא רוצה לראות את המשטרה "מזיינת" את המשפחה שלו ולכן עליו להחליף את ראשי מערכת אכיפת החוק - כך לפי סרטון שפורסם אתמול (שישי), הצפוי להעמיק את המשבר הפוליטי סביב הנשיא הימני קיצוני.

הסרטון פורסם בסוף שבוע מאתגר עבור ברזיל, שמספר אזרחיה שנדבקו בנגיף הקורונה הוא השני בגובהו בעולם אחרי ארצות הברית. לאחר שחרורו, תומכיו של בולסונארו ומתנגדיו הטיחו קללות אלו באלו ממרפסות בתיהם ברחבי המדינה.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו 23 במאי 2020. רויטרס
תומכיו ומתנגדיו הטיחו קללות אחד בשני לאחר פרסום הסרטון. הנשיא בולסונארו/רויטרס

השערוריה הפוליטית החלה בעקבות האשמות מצד שר המשפטים לשעבר סרג'יו מורו, הנחשב ללוחם ללא חת בשחיתות, אמר כי בולסונארו הפעיל עליו לחץ להחליף את בכירי המשטרה בשל חקירות נגד בני משפחתו ומקורביו. בעקבות הדברים נפתחה חקירה פלילית.

בפגישה עם שריו ב-22 באפריל, שהתיעוד שלה שוחרר בהוראת בית המשפט העליון, אמר בולסונארו בשפה בוטה כי זו הסמכות שלו להחליף בכירים במשטרה, את מפקדיהם וגם שרים. "ניסיתי לשנות את אנשי הביטחון שלנו בריו דה ז'ניירו, ולא הצלחתי לעשות זאת. זה נגמר. אני לא אמתין עד שהמשפחה או החברים שלי יידפקו", אמר בולסונארו. "אם אי אפשר להחליף אותו, תחליף את הבוס שלו. אם אתה לא יכול להחליף את הבוס, תחליף את השר. סוף הסיפור. אנחנו לא משחקים".

להגנתו, אמר הנשיא בפוסט שפרסם בפייסבוק כי הסרטון אינו מצביע על התערבות בתוך המשטרה הפדרלית. בריאיון נפרד שהעניק לתחנת רדיו אמר בולסונארו כי הוא דיבר על מערך האבטחה האישי שלו ולא על בכירי המשטרה הפדרלית.

עוד בוואלה!

כתב עת מדעי קובע: האיום הגדול על ברזיל בזמן הקורונה - בולסונארו

לכתבה המלאה
שר המשפטים של ברזיל סרג'יו מורו מודיע על התפטרותו, 24 באפריל 2020. רויטרס
השערוריה החל בשל האשמות מצידו. שר המשפטים לשעבר מורו/רויטרס

פרסום הסרטון מגיע בתזמון רע עבור הנשיא. ההסתבכות שלו החלה לעורר אפשרות לפתיחת הליך הדחה בקונגרס והוא גם תחת ביקורת בשל טיפולו במגיפת הקורונה.

"האמת נאמרה, ותועדה בסרטון, בהודעות, בתצהירים וגובתה בעובדות", כתב מורו, שהתפטר בחודש שעבר, בחשבון הטוויטר שלו.

לפני שהיה נשיא, בולסונארו ייצג את מדינת ריו כחבר קונגרס במשך כ-30 שנה. בנו, הסנאטור פלביו בולסונארו, החל גם הוא את הקריירה שלו במדינה, והוא נמצא תחת חקירה בחשד לשחיתות.

הסנאטור הימני מייג'ור אולימפיו, שהיה בעבר עוזרו בקונגרס, אמר כי הסרטון עדיין מותיר ספקות לגבי השאלה אם בולסונארו באמת התכוון להתערב במשטרה הפדרלית ומדוע.

התנהלותו של הנשיא נתונה לחקירה גם מצד מפלגות שונות בקונגרס. באחת מהן דורשות המפלגות לקבל לידיהן את הטלפון הסלולרי של בולסונארו. הבקשה התקבלה באיום מצדו של היועץ לביטחון לאומי, הגנרל לשעבר אוגוסטו הלנו. הוא אמר כי הוא זועם על הבקשה "הבלתי-מתקבלת על הדעת". זו, לדבריו, "עלולה לגרום להשלכות בלתי-צפויות על יציבות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully