וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בברזיל: שר המשפטים התפטר בטענה שבולסונארו התערב בחקירות

25.4.2020 / 14:02

סרג'יו מורו הפופולרי תקף את הנשיא שהדיח את מפקד המשטרה: "רצה מידע מודיעיני". בולסונארו טוען שזה בסמכותו והכחיש התערבות פוליטית, אך התובע הכללי ביקש לפתוח בחקירה. "זו תחילת הסוף", אמר בכיר בקואליציה על הנשיא הימני קיצוני, שהתמיכה בו צנחה בשל טיפולו בקורנוה

רויטרס

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו עומד בפני משבר חסר תקדים בנשיאותו, אחרי ששר המשפטים הפופולרי שלו התפטר תוך שהוא מאשים אותו בהתערבות בחקירות, שעשויה להוות עבירה פלילית. זאת בנוסף לסערה סביב ההתנהלות של הנשיא הימני קיצוני מול ההתפשטות המהירה של מגיפת הקורונה.

סרג'יו מורו, שזכה לתמיכה ציבורית רבה על ששלח פוליטיקאים ואנשי עסקים מושחתים לכלא כשהיה שופט, אמר שהוא התפטר בעקבות פיטורי מפקד המשטרה הפדרלית, מאוריסיו ולייקסו. לדבריו, בולסונארו פיטר אותו מסיבות אישיות ופוליטיות. פרישתו המטלטלת מהתפקיד וההאשמות מצדו של מורו, שכונה "שר על", מהוות מכה קשה לבולסונארו. הפופולריות שלו צנחה בשל סירובו להכיר בחומרת האיום הנשקף מהנגיף, שגבה את חייהם של יותר מ-3,600 אזרחים ורק מראה סימנים של החמרה.

הנשיא אמר כי הטענות של מורו הן "חסרות בסיס", הכחיש שהוא התערב בחקירות והתעקש על כך שיש לו את הסמכות להחליף את ראשי המשטרה הפדרלית. "המינוי הוא שלי, הסמכות היא שלי וביום שבו אצטרך לקבל את מרותם של הכפופים לי אחדל מלהיות נשיא הרפובליקה", אמר בולסונארו במסיבת עיתונאים שכינס בארמון הנשיאותי, כשלצדו מרבית חברי הממשלה שלו.

שר המשפטים של ברזיל סרג'יו מורו מודיע על התפטרותו, 24 באפריל 2020. רויטרס
הוביל את הקמפיין למאבק בשחיתות. מורו, אתמול/רויטרס

טענותיו של מורו עוררו גינויים מכל קצות הקשת הפוליטית בברזיל, כשהנשיא לשעבר פרננדו הנריקה קרדוסו קרא לבולסונארו להתפטר. בנוסף לכך, התובע הכללי אוגוסטו אראס ביקש מבית המשפט העליון לפתוח בחקירת הטענות.

בעקבות הסערה, חלו ירידות שערים חדות ומדד השער החליפי צנח לשפל. המשקיעים חוששים ששר האוצר פאולו גוודס עשוי להיות "שר העל" הבא שיתפטר.

מורו אמר כי בולסונארו השמיע בפניו חשש לגבי חקירות בית המשפט העליון, מבלי לפרט, וכי הוא רצה לקבל מידע פנימי ממפקד המשטרה. "הנשיא הדגיש בפניי, מפורשות, יותר מפעם אחת, שהוא רוצה איש קשר אישי, מישהו שהוא יכול לדבר איתו, לקבל ממנו מידע ודיווחים מודיעיניים", אמר מורו. "זה לא התפקיד של המשטרה הפדרלית לתת את המידע הזה".

קפיטאו אוגוסטו, ראש שדולת הנשק בקונגרס, אחת מעמודי התווך של הקואליציה הרעועה של הנשיא, אמר שזה "תחילת הסוף" עבור בולסונארו. "עמדתו הופכת לבלתי יציבה יותר ויותר", אמר אוגוסטו לרויטרס והוסיף כי תיפתח בוודאות חקירה פרלמנטרית. "אני חושב שאחרי המגיפה הנושא הראשון שיעלה הוא שאלת ההדחה של הנשיא".

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במסיבת עיתונאים, 24 באפריל 2020. רויטרס
פיטר את שר הבריאות. בולסונארו, אתמול/רויטרס

ראש לשכת עורכי הדין של ברזיל, פליפה סנטה קרוז, אמר גם כי הארגון "יבחן את הפשעים לכאורה שחשף מורו". במהלך נאומיהם של מורו ושל בולסונארו, ששודרו בשידור חי בטלוויזיה, התקיימו הפגנות ברחבי ברזיל, כשתושבים חבטו בסירים ובמחבתות מדירותיהם וצעקו "בולסונארו החוצה!".

התפטרותו של מורו עשויה להרחיק את המצביעים שגיבו בבחירות ב-2018 את בולסונארו בזכות הקמפיין שלו נגד השחיתות, כך שהנשיא יסתמך על פעילים שמרניים, מחוקקים בעלי אינטרסים מקומיים, וגנרלים בהווה ובעבר שחברים בממשלתו. "התפטרותו של השר סרג'יו מורו מהממשלה מראה כי ממשלת בולסונארו מתרחקת מרצון העם להילחם בשחיתות. האתיקה הפסידה", נמסר בהודעת מפלגת המרכז "פודמוס".

המשבר הנוכחי מתרחש שבוע לאחר שבולסונארו פיטר את שר הבריאות הפופולרי לואיש אנריקה מנדטה, שהתנגד לגישה המקלה של הנשיא מול הקורונה. מנדטה, כמו רוב מומחי הבריאות, תמכו בהחלטות מושלי המדינות בברזיל להטיל סגר ולנקוט אמצעי ריחוק נוסף, אך בולסונארו כינה את האמצעים הללו "רעל" שתוצאותיהם הכלכליות עלולות להרוג יותר מהנגיף. ביממה החולפת מתו 357 איש בברזיל, ומספר הנדבקים הגיע קרוב ל-53 אלף איש.

"הנשיא חופר את הקבר שלו"

"אנו רואים את הממשלה מתפרקת", אמר פרננדו ברגאלו, ראש סחר במטבעות בחברת ההון FB. "יש שמועות שהבא ללכת הוא פאולו גוודס. אם זה יקרה, הממשלה גמורה". משרד האוצר לא הגיב לפניות בנושא, והשר הופיע לצד בולסונארו במהלך נאומו. בדברי הפרידה שלו, אמר אתמול מורו כי הסכים לכהן בממשל כל עוד לא יהיה תחת לחץ פוליטי במינוייו. עם זאת, הוא אמר כי בולסונארו ביקש להחליף את מפקד המשטרה הפדרלית מאז אמצע השנה שעברה, ללא סיבה טובה.

בולסונארו אמר כי הוא מעניק לשרים שלו אוטונומיה, אך שהוא מחזיק בזכות וטו על החלטות ממשלתו. לדבריו, הוא היה מוכן להגיע לפשרה עם מורו סביב החלפת מפקד המשטרה. "אני לא צריך לבקש רשות להחליף מנהל או כל מישהו אחר בפירמידת השלטון של הרשות המבצעת", אמר הנשיא. הוא הוסיף כי הוא מעולם לא העלה פניות או הצעות לא ראויות בנוגע לחקירות המשטרה.

מורו, מצדו, טען שהוא מעולם לא ראה התערבות פוליטית במשטרה הפדרלית של ברזיל כמו זו שחיפש בולסונארו, אפילו תחת ממשלות קודמות, שחבריה ומקורביה הורשעו במעורבות בפרשות שחיתות גדולות. שר המשפטים המתפטר ניהל במשך ארבע שנים את חקירת השחיתות הגדולה ביותר בברזיל, שבה ניתנו כספי שוחד בגובה של מיליארדרי דולרים, ונכלאו עשרות אנשי עסקים ופוליטיקאים רבי עוצמה, כולל הנשיא השמאלי לשעבר לולה דה סילבה. "הנשיא חופר את הקבר שלו. התפטר לפני שתפוטר", כתב הנשיא לשעבר קרדוסו בטוויטר. "תן לסגן הנשיא לקחת פיקוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully