וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר פלסטיני: "בעקבות כוונות הסיפוח, הפסקנו את התיאום הבטחוני עם ישראל"

סגן נשיא מפלגת פת"ח, מחמוד אל-עלול, אמר כי יישום ההחלטה להתנער מההסכמים עם ישראל וארה"ב יסתיים בימים הקרובים. שליח האו"ם למזה"ת: "איומי הסיפוח של ישראל - מכה הרסנית לחזון שתי המדינות"

עריכה: ניר חן

בכיר פת"ח, סגן נשיא המפלגה מחמוד אל-עלול, אמר היום (רביעי) לסוכנות הידיעות הצרפתית כי יישומה של החלטת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן "להתנער מההסכמים" עם ישראל וארצות הברית לאור הכוונות לספח חלקים מיהודה ושומרון יסתיים בימים הקרובים, אך כי "נכון לאתמול בלילה, על הקשר עם הצד הישראלי, לרבות שיתוף הפעולה הביטחוני, נעצר".

עם זאת, גורמים במערכת הביטחון אמרו הבוקר כי לא חל שינוי בתיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית. לדבריהם, מוקדם מדי לבחון כיצד דרגי השטח מפרשים את דבריו של אבו מאזן, שנימק את המהלך בכוונה הישראלית לספח שטחים בגדה המערבית, במסגרת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ. גורם ביטחוני העריך כי קיימת "סבירות נמוכה שאבו מאזן ישבור את כל הכלים וינתק מגע עם ישראל, מאחר שההסכמים משרתים את שני הצדדים". לדבריו, "אם אבו מאזן יחליט מחר להפסיק את הפעילות נגד חמאס ואת התיאום הביטחוני, הוא יהיה חשוף לפעילות חתרנית של הארגון, האויב המושבע שלו".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הביע היום צער על הצהרת אבו מאזן, ואמר כי הוא מקווה כי שיתוף הפעולה בין ישראל והפלסטינים יימשך. "הפלסטינים ממשיכים בסירובם לשבת ולהיכנס למשא ומתן המבוסס על חזון השלום של הנשיא טראמפ", אמר פומפאו. שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, הבהיר אף הוא כי "כל החלטה בנושא ריבונות תתקבל בממשלת ישראל בלבד תוך תיאום עם הממשל האמריקני. אבו מאזן צריך להגיע למו"מ בירושלים במקום להפעיל טרור מדיני". לדבריו, "יציאה מההסכמים עם ישראל תפגע בפלסטינים יותר מאשר בישראל".

במקביל, שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אמר מוקדם יותר בדיון התקופתי על המזרח התיכון במועצת הביטחון כי "האיומים המתמשכים של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית יהיו הפרה חמורה ביותר של החוק הבינלאומי, יביאו מכה הרסנית לחזון שתי המדינות, יסגרו את הדלת לחידוש המשא ומתן ויאיים על המאמצים לקדם שלום אזורי". לדבריו, "ההנהגה הפלסטינית לא מאיימת, אלא קוראת לפעולה דחופה כדי לשמר את הסיכוי לשלום. על ישראל לזנוח את תוכניות הסיפוח ועל הפלסטינים לחזור לדיאלוג עם כל חברות הקוורטט כדי לחזור לתיווך לקראת שלום בר קיימא".

ראיון עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, מלון וולדורף אסטוריה 11 ביוני 2018. ראובן קסטרו
"האיום המתמשך לספח חלקים מהגדה יהיה הפרה חמורה ביותר של החוק הבינ"ל". מלאדנוב/ראובן קסטרו

החברות האירופיות במועצת הביטחון - צרפת, גרמניה, בלגיה, אסטוניה ופולין, פרסמו לפני הדיון הודעה שבה הן מדגישות כי הם מתנגדות להחלת ריבונות ישראלית ביהודה שומרון. "לא נכיר בשום שינוי לקווי 1967 אלא אם כן יוסכם על ידי הישראלים והפלסטינים. פתרון שתי המדינות עם בירה משותפת בירושלים היא הדרך היחידה להבטיח שלום ליציבות באזור. אנחנו קוראים לישראל להימנע מכל החלטה חד צדדית שתוביל לסיפוח של שטח פלסטיני כבוש כלשהו".

מוקדם יותר הבהירה צרפת כי היא מתכננת תגובה חריפה למקרה שישראל תחליט לספח חלקים מיהודה ושומרון. שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן, אמר היום כי סיפוח חלקי של הגדה המערבית על ידי ישראל ייחשב על ידי צרפת כצעד חמור. "צרפת פועלת עם שותפותיה האירופיות כדי לגבש יחד פעולה משותפת של מניעה ותגובה במקרה שישראל תחליט לספח באופן חלקי את הגדה המערבית", מסר לה דריאן.

עוד בוואלה!

הערכה במערכת הביטחון: "סבירות נמוכה שאבו מאזן ישבור את הכלים"

לכתבה המלאה

חמאס: "על אבו מאזן לכנס פגישה של כלל הפלגים"

מוחמד אשתייה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמר היום כי ברשות החליטו להתנתק מכל הסכם עם ישראל, והסביר כי הסיבה לכך היא שישראל הכריזה שתספח חלקים מהגדה. "הדבר מבטל את כל ההסכמים החתומים ושם קץ לפתרון שתי המדינות", אמר. אשתייה אמר את הדברים בשיחה עם שרת החוץ של נורבגיה, אינה מארי אריקסן סוריידה, בה קרא לקהילה הבינלאומית, שלדבריו השקיעה רבות בתהליך השלום ובמו"מ, למלא את תפקידה ולבוא בחשבון עם ישראל שמתנכרת מכל ההסכמים.

בחמאס אמרו כי "הנהגת התנועה עקבה אחר נאומו של אבו מאזן אתמול ושמעה את הכרזותיו על 'עסקת המאה' והתוכנית הציונית הנתמכת על ידי האמריקנים לסיפוח הגדה המערבית, ולמרות שהוא חזר על העמדות האלה בהזדמנויות רבות - התנועה רואה בהתנערות מחודשת מהסכם אוסלו גישה המצריכה תרגום אמיתי בשטח באמצעות צעדים ברורים וקבועים".

עוד מסרו בחמאס כי "הארגון קורא ליו"ר הרשות ולהנהגת פת"ח למהר ביישום המגמה ולכנס פגישה שתכלול את מזכ"לי הפלגים הפלסטיניים, הרחק מלחץ ושליטת הכיבוש, ולדון באסטרטגיה לאומית כוללת למאבק".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישת ההנהגה הפלסטינית, רמאללה 19 במאי 2020. רויטרס
יו"ר הרשות בפגישת ההנהגה הפלסטינית, אתמול/רויטרס

אבו מאזן הודיע אמש כי הרשות הפלסטינית החליטה "להתנער מההסכמים עם ממשלת ישראל והממשל האמריקני", ובכללם אלו הביטחוניים, בשל הכוונה הישראלית לספח שטחים בגדה המערבית, במסגרת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ. עם זאת, המסר המעורפל של אבו מאזן לא הבהיר כיצד, ואם בכלל, תיושם ההכרזה שלו, ובעבר הוא כבר איים באופן דומה מבלי תוצאות בשטח.

בישיבת ההנהגה הפלסטינית אמר יו"ר הרשות כי על ישראל לשאת בכל האחריות לאוכלוסייה הפלסטינית מול הקהילה הבינלאומית ככוח כובש. בנוסף לכך, הודיע אבו מאזן כי הרשות "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו".

הוא טען כי "עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית". בנוסף לכך, הוא הבהיר כי "סיפוח חלק משטחי פלסטין על ידי ממשלת הכיבוש הוא ביטול הסכם אוסלו".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ושר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך תדריך בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן 8 באפריל 2020. AP
"מקווה ששיתוף הפעולה בין ישראל לפלסטינים יימשך". פומפאו/AP

עוד ציין יו"ר הרשות, כי בכוונת ההנהגה הפלסטינית להשלים את החתימות על בקשות ההצטרפות של מדינת פלסטין לארגונים והסכמים בינלאומיים, והוסיף כי הם "קוראים למדינות העולם שהתנגדו לעסקת המאה לא להסתפק בגינוי, ולנקוט בצעדים מעשיים כדי למנוע מישראל ליישם את תכניותיה".

בנוסף לכך, קראו הפלסטינים להטיל סנקציות על ישראל, על מנת למנוע ממנה ליישם את תכניותיה, וכן קראו למי שלא הכיר במדינת פלסטין עד כה - להכיר בה. בדבריו, הדגיש אבו מאזן פעם נוספת את ההתחייבות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס פתרון שתי המדינות. את דבריו סיים אבו מאזן בהבטחה להעביר את כספים ל"שהידים והאסירים שהבנקים לא רוצים להעביר להם כסף".

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן בוועידה על הסכם הגרעין בווינה, אוסטריה, 6 ביולי 2018. רויטרס
"צרפת פועלת עם שותפותיה האירופיות כדי לגבש יחד פעולה משותפת נגד היוזמה". לה דריאן/רויטרס

דבריו של אבו מאזן הגיעו ברקע התנגדות אמריקנית לתכנית, שאותה הביע המועמד הדמוקרטי המוביל לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן. לדבריו, על ישראל להפסיק את איומי הסיפוח ולעצור את בניית ההתנחלויות, "שחונקים כל תקווה לשלום".

בהקלטות שהגיעו לידי "ג'ואיש אינסיידר", נשמע ביידן מצהיר במהלך אירוע התרמה וירטואלי עם דמוקרטים יהודים כי אינו תומך בהחלת הריבונות. בהתבטאות ראשונה מאז השבעת הממשלה, טען סגן הנשיא לשעבר כי כל צעד חד-צדדי מצד ישראל או הרשות הפלסטינית "יחתור" תחת האפשרות למשא ומתן על פתרון שתי המדינות.

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully