וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות נדדה מג'סר א-זרקא לחריש, ובכפר מיואשים: "הגיעו מים עד נפש"

19.5.2020 / 19:20

לאחר שאחיו הצעיר נורה, העתיקה משפחתו של סאלח ג'ורבאן את מגוריה ליישוב החדש, אך קרוביו בטוחים כי אותו סכסוך גרם גם למותו. בעקבות שורת אירועי אלימות נוספים, במועצה המקומית מאשימים את המשטרה "שזנחה את היישוב". גם פנייה לרה"מ, השכן מקיסריה, לא נענתה

צילום: מד"א, עריכה: ניר חן

הסכסוך האלים וארוך הימים שגבה מחיר ממשפחתו, רדף על פי החשד את סאלח ג'ורבאן בן ה-26, נשוי עם שני ילדים גם ליישוב חריש, שם נורה אתמול (שני) למוות. משפחתו של ג'ורבאן העתיקה את מגוריה ליישוב מג'סר א-זרקא בשל אותו סכסוך בין משפחות, שבמהלכו נורה אחיו הצעיר, המרותק מאז לכסא גלגלים.

על פי החשד, הכל החל להסתבך בשל קטטה של האחים עם "חייל" של משפחת פשע, דרישה לכופר וסירוב לשלמו, וכך חוב פתוח ומעגל אלימות שספק רב אם בא אל קיצו. אתמול, בשעת בוקר מוקדמת בחריש, ג'ורבאן נרצח בעת שישב במכוניתו. משפחתו האבלה משוכנעת כי הירי קשור באותו סכסוך עקוב מדם שהחל בכפר ג'סר א-זרקא.

למרות זאת, אמש נעתרו בני המשפחה להזמנה לשוב לכפר, וההלוויה אכן תיערך בבית העלמין המקומי - אך טרם נקבע מועד לקיומה, מאחר שהגופה טרם שוחררה מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר. למועצה המקומית נמסר כי היא אף טרם נכנסה לנתיחה.

סאלח ג׳ורבאן בן 26, שנורה למוות ביישוב חריש. 18 במאי 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
מעגל אלימות גבה גם את חייו שלו. סאלח ג'ורבאן בן ה-26/אתר רשמי, אתר רשמי

המשטרה חוקרת אירועי אלימות קשים בג'סר א-זרקא באופן שוטף. אין חולק כי מדובר ביישוב שנגוע בסמים, נשק ואמל"ח, ולמרות מאמציה של המשטרה היא לא מצליחה לבער אותו לטובת אזרחי הכפר הנורמטיביים ותושבי הישובים השכנים.

"כל תושבי האזור ישלמו מחיר כבד על מה שקורה בג'סר", מבהירים ביישוב. בפנייה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו, אומר ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, השיח' מוראד עמאש, כי "הגיעו מים עד נפש". רק לפני שבועיים קיימה המועצה המקומית "דיון וקבלת החלטות בעקבות גל האלימות", לאחר שלושה ימים שלאורכם נפצעו שישה תושבים באירועי ירי שונים. "אנו מפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה שלא עושה מספיק", אמר ראש המועצה בפתח הדיון, ולדבריו הצטרפו חברי מועצה נוספים.

חבר המועצה אברהים עבד עמאש טען כי "התושב חי היום בחרדה, ומרגיש שאין לו ביטחון. נגד העבריינים אין למועצה הרבה מה לעשות. זה טיפול שמחייב משטרה שהיא הכוח והסמכות". גם חברי המועצה סוהיל גרבאן ופואאד עמאש מתחו ביקורת על תפקוד המשטרה, בעוד חבר מועצה נוסף תהה על יעילותו של פרויקט "עיר ללא אלימות" המופעל בג'סר א-זרקא.

עוד בוואלה!

מי יורה בכביש החוף? המשטרה חוקרת תלונות של נהגים בצפון

לכתבה המלאה

לבסוף, חברי המועצה הכריזו פה אחד כי "המשטרה, הגוף והסמכות שאמור לטפל באלימות ובפשיעה, כשלה ולא עשתה את המוטל עליה. אנו רואים בה כגוף האחראי על העלייה בגל האלימות".

"(משטרת ישראל) זנחה את היישוב והתעלמה מקומץ קטן של אנשים מפרי חוק ובעלי נשקים, וכך מצאנו את עצמנו מול כמות גדולה של צעירים חמושים וכנופיות פשע שמבצעים את פשעיהם ביד חופשית וללא שליטה או כל דין", טוען ראש המועצה מוראד.

הוא גורס כי כתוצאה מהכאוס וממה שכינה "אוזלת יד המשטרה", קומץ הפושעים "גנב וירה והרג ופצע עשרות אנשים". לדבריו, בעקבות אירועי השבועות האחרונים בכפר, "בתים רבים, בתי עסק וכלי רכב נמצאו תחת מטווח אש מכל הכיוונים והדבר זועק לשמיים".

הבטחון האישי בג'סר א זרקא. -, אתר רשמי
"המשטרה כשלה". מתוך פרוטוקול ישיבת המועצה/אתר רשמי, -

המשטרה: "ירידה של עשרות אחוזים בהיקף אירועי הירי"

לפני שנתיים וחצי, באירוע מתוקשר, חנך נתניהו תחנת משטרה בג'סר א-זרקא, ראשונה במסגרת מנהלת לשיפור השירות לציבור בחברה הערבית בפיקודו של ניצב ג'מאל חכרוש, הדמות המוסלמית הבכירה ביותר במשטרת ישראל. במשרד לביטחון הפנים אף הבטיחו לבנות מבנה תחנה נוסף, ולהכפיל את מצבת כוח האדם של המשטרה בכפר.

ראש המועצה טוען שתושבי ג'סר א-זרקא, שכניה של קיסריה שבה נמצא ביתה של משפחת נתניהו, "ייחסו לביקור חשיבות רבה, ותלו תקוות כי ראש הממשלה בא לא רק לחנוך נקודת משטרה אלא כהכרה בצרכיהם של תושבי הכפר הנאמנים למדינה ולחוקיה".

לדבריו, נקודת המשטרה הוקמה כדי ש"שוטריה התקבלו בברכה והמועצה ופרנסיה קיבלו את משטרת ישראל כשותפים לדרך לפתרון המצוקות הקשות בין היתר חוסר הביטחון האישי ורמת האלימות הגואה". אולם, לטענת ראש המועצה, לא כך היו פני הדברים.

הבטחון האישי בג'סר א זרקא. -, אתר רשמי
"הדבר זועק לשמיים". הפנייה לראש הממשלה, שלא נענתה/אתר רשמי, -

לפני כשבועיים הוא שיגר מכתב בנושא לראש הממשלה, עם העתקים לשר לביטחון הפנים היוצא גלעד ארדן, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן וניצב ג'מאל חכרוש. הוא לא קיבל כל התייחסות, לבד מקציני משטרה שהתקשרו להביע את מורת רוחם מכך שפנה לדרגים גבוהים "מעל לראשם".

ממשרד ראש הממשלה לא הגיבו לפנייתו של ראש המועצה. לטענות הספציפיות לא התייחסו שם גם אחרי שהומצא ללשכת רה"מ העתק המכתב המדובר. ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, משטרת ישראל הצליחה להוריד את היקף הפשיעה בעיר לצד הידוק הקשר עם הקהילה".

"הודות לאכיפה משטרתית יזומה וממוקדת, הצליחה המשטרה לסכל במהלך השנתיים האחרונות מאות אירועים פליליים, לפענח מקרי פשיעה ולחשוף אמצעי לחימה רבים, בכדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו", הוסיפו במשטרה.

המשטרה: "סיכלנו מאות אירועים פליליים בשנתיים האחרונות"

"פעילות המשטרה באזור הובילה לירידה של עשרות אחוזים באירועי הירי מאז 2017", נטען. "גם ראש המועצה מודע היטב לתרומתה הרבה של המשטרה הפועלת בכפר יומם וליל בפן האכיפתי והקהילתי, ואנו מקווים כי יירתם ביחד עם המשטרה להמשך הפעילות למען התושבים, למאמצי המניעה והאכיפה הרבים, לשינוי נורמות הציות לחוק בקרב הציבור ולהגברת הביטחון האישי של התושבים".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "ועדת המנכ"לים שמינה רה"מ בנימין נתניהו לסוגיית הפשיעה והאלימות במגזר הערבי קרובה לסיום עבודתה וגיבשה מענה מקיף לנושא זה. עיקרי ההמלצות של ועדת המנכ"לים אף הוצגו אתמול בוועדה המיוחדת שהקימה הכנסת. התכנית תוצג בקרוב בפני הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully