וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שהקורונה מתפשטת בברזיל: שר בריאות שני עוזב את התפקיד בתוך חודש

15.5.2020 / 22:33

נלסון טייש לא תקף ישירות את בולסונארו, אך הוא התנגד לקריאתו של הנשיא להשתמש בתרופה נגד מלריה כטיפול בחולי קורונה. הוא יוחלף זמנית על ידי גנרל. מושלי המדינות הפועלים בניגוד לעמדותיו של הנשיא: "עלבון למדינה". לפחות 15 אלף איש מתו מהנגיף

רויטרס

שר הבריאות של ברזיל נלסון טייש הגיש היום (שישי) את התפטרותו לאחר פחות מחודש בתפקיד. זהו סימן נוסף להמשך הטלטלה במדינה סביב הדרך הטובה ביותר להיאבק בנגיף הקורונה. הוא התפטר יום אחרי שהנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו הגביר את הלחץ עליו להרחיב את השימוש בתרופה נגד מלריות גם בחולי קורונה.

טייש, אונקולוג ויועץ בשירותי הבריאות, קיבל את התפקיד ב-17 באפריל, תחת לחץ להתאים את פעולות המשרד לתפיסתו של הנשיא, לפיה אסור להרוס את הכלכלה על ידי הגבלות למניעת התפשטות נהקורונה. טייש, שלא הסכים עם הנשיא, כינס מסיבת עיתונאים שבה הודה לבולסונארו על שהציע לו את התפקיד, והוסיף כי הוא נתן את המיטב, אך לא הסביר מדוע בחר להתפטר.

בולסונארו פיטר את קודמו של טייש, לואיש אנריקה מנדטה, לאחר חילוקי דעות שהתגלעו ביניהם לגבי המאמצים להכיל את נגיף הקורונה. לפני שפוטר, מנדטה נחשב לאחד השרים הפופולריים בברזיל. מנדטה התנגד גם הוא לשימוש בכלורוקין, התרופה שאותה קידם גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ארבעה שרים, בהם שר האוצר פאולו גאוודש, שדיברו אחרי התפטרותו של טייש הגנו על הרעיון של שימוש בתרופה על ידי חולים המעוניינים בכך.

טייש הבטיח לאזן בין החששות הבריאותית לבין אלו הכלכליות. הוא לא תקף בפומבי את עמדותיו של הנשיא, אך הגן על ההמלצות להישאר בבתים. לאחר התפטרותו, משרד הבריאות החל לפרסם נתונים על השימוש בתרופה כחלק מהגרפים העיקריים שמציגה הממשלה כחלק ממאבקה במגיפה, לצד מספר המיטות בטיפול נמרץ, כמות ציוד המגן ובדיקות.

שר הבריאות של ברזיל נלסון טייש מודיע על התפטרותו, 15 במאי 2020. AP
התקשה למלא את תפקידו. שר הבריאות טייש מודיע על התפטרותו, היום/AP

על פי הנתונים הרשמיים, כמעט 15 אלף איש מתו מהנגיף בברזיל. עם זאת, כמה מומחים מאמינים שהמספרים גבוהים משמעותית בשל מחסור בבדיקות, וכי שיא המגיפה טרם הגיעה במדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

גנרל אדוארדו פזוולו, שלא אין שום רקע בתחום הבריאות לפני שנכנס לתפקיד סגנו של טייש בחודש שעבר, יהיה שר הבריאות הזמני. כלי תקשורת בברזיל דיווחו כי יכולתו של שר הבריאות המתפטר לעשות את עבודתו נחלשה לאור מינוייהם של עשרות אנשי צבא לתפקידים במשרד.

ברגה נטו, מזכיר הממשלה, אמר כי שר הבריאות עזב את תפקידו "בשל סיבות אישיות". בולסונארו, שאחוזי התמיכה בו צנחו במהלך המשבר, טרם הגיב. אתמול הוא אמר לאנשי עסקים בכירים כי הוא מתכוון להקל על התקנות המאפשרות את השימוש בתרופה נגד מלריה. טייש הזהיר שוב ושוב כי יש "חוסר ודאות" לגביה, והשבוע ציין את תופעות הלוואי שלה.

עד כה אפשר משרד הבריאות שימוש בכלורוקין לטיפול בחולי קורונה רק במקרים קשים. בעידודו של בולסונארו, המעבדה לתרופות וכימיקלים של הצבא האיצה את יצור התרופה מאז סוף חודש מרץ.

בחודש שעבר אמרו חוקרים בארצות הברית כי מחקר שנערך בבתי חולים ליוצאי צבא מצא שהתרופה לא יעילה. במקביל, מדענים בברזיל עצרו חלק ממחקר בכלורוקין אחרי שהתגלו בעיות בקצב הלב ברבע מהמטופלים שקיבלו את המנה הגבוהה יותר בין השתים שנבדקו.

עוד בוואלה!

"בולסונארו רוצח": נשיא ברזיל פיטר את שר הבריאות בשל מחלוקת על הקורונה

לכתבה המלאה

מושלי מדינות בברזיל שהמליצו על שימוש באמצעי סגר ועל הימנעות משימוש בתרופה אמרו כי התפטרותו של טייש משקפת את כישלונו של בולסונארו לנהל את המגיפה.

מושל ריו דה ז'נרו, ווילסון וויזל, שהיה בעבר בעל ברית של בולסונארו, אמר כי "אף אחד לא יכול לעשות עבודה רצינית עם התערבות במשרדי הממשלה". הוא הוסיף בחשבון הטוויטר שלו: "זאת הסיבה שבגללה המושלים וראשי הערים צריכים להוביל את הטיפול במגיפה, ולא אתה, כבוד הנשיא".

מושל מדינת סיארה, אחת המדינות שנפגעו באופן הקשה ביותר מהנגיף, אמר שהתפטרות שר הבריאות "מביאה עמה חוסר ביטחון ודאגה עצומים". לדברי המושל קמילו סנטנה, "זה בלתי-מקובל שבזמן שאנו מתמודדים עם משבר בריאותי חמור, הממשלה עסוקה בדיונים פוליטיים ואידיאולוגיים. זהו עלבון לאומה".

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בארמון הנשיאותי בברזיליה, 15 במאי 2020. AP
רוצה לפתוח את הכלכלה. בולסונארו בארמון הנשיאות, היום/AP

בעיתון פולהה דה סאו פאולו פורסם מאמר מערכת שבו נכתב כי התפטרותו של טייש היא ניסיון של בולסונארו "לשים את הישרדותו מעל מדיניות ממלכתית והאינטרס הלאומי". עוד נכתב כי "זה מסמל את נפילתו של נשיא שנראה שאפילו לא מעמיד פנים שהוא שולט במדינה". אחרי ההודעה על ההתפטרות, נשמעו מחאות של תושבים שהלמו בסירים באזורים שונים של סאו פאולו וריו.

מיגל לאגו, מנכ"ל המכון הברזילאי למחקרי מדיניות בריאות המייעץ גם לפקידי בריאות הציבור, אמר כי טייש לא היה מסוגל לבנות צוות משלו, משום שאין לו את הכוח הפוליטי של מנדטה והוא לא מוכן להפר את ההמלצות המבוססות על המדע. "ברור שהיו לו הסגות", אמר לאגו.

"הוא לא היה מערער על מה שהיה קונצנזוס בקרב הקהילה המדעית. הוא לעולם לא היה מקבל את הדיבורים על השימוש בכלורוקין, כפי שבולסונארו רצה שיעשה - שימליץ בפומבי כי כלורוקין היא תרופה לשימוש במערכת הבריאות הציבורית", הוסיף לאגו. לאחר שהוכרז על התפטרותו של טייש, החלו להתארגן כמה הפגנות באזורים שונים בסאו פאולו וריו דה ז'ניירו.

(עדכון ראשון 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully