וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נתניהו, הרמטכ"ל לשעבר עובר למלחמת הצללים באיראן והמאבק התקציבי

15.5.2020 / 21:20

כהונתו של גנץ כשר הביטחון צפויה להתחיל השבוע ולהיארך שנה וחצי בלבד. עם תחילתה ממתין לו קרב מול האוצר על הקיצוץ בתקציב, התמודדות עם ההתבססות האיראנית בסוריה ושיקום צה"ל לאחר הקורונה. במהלך הדרך צפויים לו מוקשים, אך בעבר כבר הוכיח שהוא יודע לשחות נגד הזרם

צילום: זיו סוקולוב, שגרירות ארה"ב, עריכה: ניר חן

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בשבוע הבא יגיע אל הקומה ה-14 בבניין משרד הביטחון בקריה שר הביטחון בני גנץ. בשנים האחרונות פג הקסם ונוצר הרושם שהמשרד היוקרתי הוא תחנת מעבר במסגרת תכנית הישרדות פוליטית. שרי הביטחון התחלפו במהירות ואף לא אחד מהם הצליח לשרוד כהונה ארוכה מספיק, במהלכה ניתן להוביל מתיחות פנים ושינויים מרחיקי לכת במשרד ובצה"ל.

גנץ, אחרי שלוש מערכות בחירות קשות מול בנימין נתניהו, צפוי להיכנס למשרד בנקודה שבה משרד הביטחון וצה"ל נמצאים בצומת דרכים. בשלב הראשון הוא ימנה כוורת וינסה להאיץ מינוי מנכ"ל חדש למשרד, בעוד האלוף (במיל') אודי אדם מתקרב לסיום שנתו החמישית בתפקיד. במשרד מספרים כי מסתמן שהרמטכ"ל לשעבר לא יערוך שינויים רק בכוורת הקרובה, אלא גם באגף המדיני-ביטחוני וברשות החירום הלאומית (רח"ל).

לקראת החלטה על תקציב המדינה, בכירי המטכ"ל והמשרד מבינים כי פניהם בדרך לקיצוץ בתקציב הביטחון. השאלה האם הקיצוץ יהיה באמצעות גרזן או אזמל מנחתים תלויה ברמת הנחישות של גנץ ובמידת מוכנותו להיאבק במשרד האוצר, אליו יתמנה השר ישראל כץ. בפעם האחרונה שנלחם במשרד האוצר היה בכובע הרמטכ"ל.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ עומד דום לזכר נספי השואה בכנסת 21.04.20. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
צפוי להיכנס למשרד כשמשרד הביטחון וצה"ל נמצאים במדרון אחורי. גנץ במליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בכירים במערכת הביטחון מעידים כי הדבר האחרון שגנץ רוצה הוא שבמשמרת שלו במשרד הביטחון יירשם הקיצוץ הגדול ביותר בתקציב. ללא ספק, זה יהיה האתגר הראשון שלו בתפקיד.

השלב הבא בכניסתו של יו"ר כחול לבן לתפקיד יהיה הרגע בו הרמטכ"ל אביב כוכבי ואלופי המטכ"ל יציגו בפניו את התכנית הרב-שנתית (תר"ש) של צה"ל - "תנופה". קווי היסוד של התכנית מוכרים לו, אך לא לעומק. שלב זה יהיה מבחן משמעותי עבור גנץ כדי להבין איזו תפיסה הוא מגבש לצה"ל ולמשרד הביטחון, האם הוא מתכנן לערוך שינויים מהותיים בתר"ש ואיזה מערכת יחסים הוא מתכוון לנהל עם כוכבי.

השר היוצא למשל, נפתלי בנט, עשה הכול כדי לשמור על קשרים טובים עם הרמטכ"ל. זאת מאחר שידע כי בעוד רגע הוא עוזב את המשרד, וחיכוכים עשויים רק לפגוע בתדמיתו. בנט התהלך על קרטון ביצים כי בזמן שמשרד הביטחון נחלש, קרנו של צה"ל עלתה.

עוד בוואלה!

הבר נפתח בבלפור: השבוע שבו נתניהו ניצח את הקורונה, את בג"ץ ואת גנץ

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
אשכנזי צפוי להשקיף על הנעשה בצה"ל ממשרד החוץ. גנץ ואשכנזי/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

גנץ איננו איש של ריב ומדון, והוא יודע להעביר את דעתו ותפיסתו בנועם - בייחוד כשמולו יושב קצין צנחנים ותיק שמדבר בשפתו. גנץ ככל הנראה מבין היטב כי אם כהונתו כשר ביטחון תסתיים אחרי שנה וחצי, יהיה זה נס פוליטי. בהנחה שתהיה זו בכל מקרה כהונה קצרה, השר יעשה הכול כדי לנהל את מערכת היחסים בהרמוניה.

ואולם מעצם היותו שר ביטחון בעל עניין, דעה וניסיון רב שנים, ללא ספק יהיו מוקשים בדרך. גם גנץ יודע ללכת נגד הזרם. הוא הוכיח זאת כשהחליט, בניגוד לביקורת חריפה בצה"ל ומחוצה לו, להקים את האוגדה המרחבית 210 בפיקוד הצפון ולבנות גדר בגבול סוריה כיד להיערך טוב יותר לאיום המכונה "דאעש".

בימים בהם גם ראש הממשלה מעורב במינוי ראש אמ"ן וסגן הרמטכ"ל, ייתכן כי גם גנץ ירצה להביע קצת יותר מדעה והתוצאה יכולה להיות מאוד מעניינת. חברו של גנץ להנהגה, גבי אשכנזי, צפוי להשקיף על הנעשה בצה"ל ממשרד החוץ וינסה אף הוא להביע דעה על מינויים ותהליכים.

פגישת גנץ - פומפאו 13 במאי 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
תזכורת שארה"ב היא שחקנית חשובה ובועטת במזרח התיכון. פגישת גנץ ופומפאו/אתר רשמי, אלעד מלכה

האתגר הבא, שאינו פחות חשוב ומידי, כולל את הזירות השונות במעגלים הקרובים והרחוקים: איראן, לבנון, סוריה, רצועת עזה ויהודה ושומרון. ביקורו השבוע של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו יותר ממאותת על מה שמתחולל במזרח התיכון, יכול מאוד להיות שבמהלכו התנהל שיח על תהליכים אזוריים. גנץ מכיר היטב את המערכה שבין המלחמות, ומעניין יהיה לראות אם יבצע שינוי נוכח התגברות הפעילות האיראנית בסוריה, בניגוד לפרסומים בישראל.

בכל אופן, הביקור הוא תזכורת שארצות הברית, שמצויה עמוק בתוך מערכת בחירות, היא שחקנית חשובה ובועטת במזרח התיכון. ישראל מצדה מחויבת להתנהל ברגישות כלפי האינטרסים האמריקניים, בייחוד שנושא היקף הסיוע הביטחוני מטעם וושינגטון טרם נסגר.

גנץ יכין את מערכת הביטחון להשלכות הסיפוח ועסקת המאה

שלב נוסף יהיה העיסוק בבניין הכוח. אחרי אישור תקציב המדינה, התר"ש וההחלטה על צעדי התייעלות יידרש גנץ להאיץ תהליכי רכש. בחיל האוויר כבר מתכננים להציג לו את תכנית רכש המסוק העתידי הכבד, שיחליף את מקומו של היסעור הוותיק. בנוסף לכך, עומדת על הפרק הקמת קריית המודיעין בצומת ליקית בנגב. שותפו של גנץ, אשכנזי, כבר הצהיר על תמיכתו במהלך, בניגוד לעמדתו של הרמטכ"ל כוכבי.

בשולי האתגרים יידרש גנץ לעסוק במוכנות צה"ל ומשרד הביטחון לאפשרות להתפשטות גל נוסף של נגיף הקורונה. זאת, כשברקע ייכנס לתפקידו מפקד פיקוד העורף החדש, אלוף אורי גורדין, שלא מכיר את התחום.

בהתאם למגבלות התקציב והנגיף, על גנץ יהיה לוודא כי צה"ל חוזר לגרף האימונים המקורי. כמו כן, הוא יידרש לעקוב כי מערכת הביטחון נערכת להשלכות הסיפוח ועסקת המאה, כמו גם להתקדמות או כישלון בתהליך ההסדרה ועסקת השבויים והנעדרים מול חמאס ולתרחיש קיצוני של מאבק ירושה על מקומו של אבו מאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully