וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבר נפתח בבלפור: השבוע שבו נתניהו ניצח את הקורונה, את בג"ץ ואת גנץ

8.5.2020 / 8:04

בחסות הקורונה, ראש הממשלה פירק את כחול לבן והגוש שמולו, והגיע לקרב המשפטי של חייו עם מעטפת הגנה פוליטית מוחצת; והתודות - ליו"ר כחול לבן. בג"ץ אמנם הכשיר את נתניהו ונתן אור ירוק להסכם הקואליציוני, אך הוציא כרטיס צהוב להמשך שירחף מעל הממשלה גם אחרי השבעתה

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

השמועה אומרת שבמעון ראש הממשלה ברחוב בלפור יש חיבה לשמפניות; אם יש שבוע שבו ראוי לפתוח את הבר, לחלוץ פקקי שעם ולברך לחיים, זה השבוע, שהתחיל עם הכרזת ניצחון על הקורונה והסתיים בהכרזת ניצחון על בג"צ. אחרי יותר משלוש שנים של אי ודאות משפטית, שנה וחצי של אי ודאות פוליטית ושבעה שבועות של חירום, בהלה, תקנות דרקוניות והגבלות תנועה, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול השבוע סופסוף להכריז "המנדט בידינו" עם תאריך להשבעת ממשלתו הבאה.

יחסית לתסריטי האימה שהסתובבו כאן בתחילת משבר הקורונה, ישראל סיימה את הגל הראשון של הנגיף עם מספרים מצוינים ומבלי שאף בית חולים יקרוס; יחסית לנבואות הזעם על סופו הפוליטי-משפטי הקרב של נתניהו מהרגע שהפך לחשוד לנאשם בפלילים, הוא יתייצב בפתיחת משפטו בעוד שבועיים במצב שהוא לא פחות ממדהים - עם לגיטימציה פוליטית של יותר מ-70 חברי כנסת ותו תקן של בית המשפט העליון להמשך כהונתו.

הכוח המחבר בין חגיגות הקורונה ובג"ץ הוא יו"ר כחול לבן, בני גנץ, והרמת הכוסית בבלפור צריכה להיות מוקדשת לחייו, ולחיי 19 הח"כים של כחול לבן, העבודה ודרך ארץ, שהביאונו עד הלום. אחרי שלוש מערכות בחירות שבהן לא הצליח לגייס רוב, בחסות הקורונה נתניהו פירק את כחול לבן ואת הגוש שמולו, והגיע לקרב המשפטי של חייו עם מעטפת הגנה פוליטית של רוב מוחץ מהכנסת.

ההצלחה של נתניהו היא הטרגדיה של כל מי שהצביע נגדו: כל מי שהצביע במשך שלוש מערכות בחירות נגד ראש ממשלה שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים נאלץ לצפות בעורכי הדין של גנץ מגנים על נתניהו בבג"ץ ובח"כים של כחול לבן מפזזים בכנסת כדי להעביר חוקים שמבטיחים שהוא יישאר בתפקידו.

בנימין נתניהו, בני גנץ, אסתר חיות, וראובן ריבלין באזכרה לשמעון פרס, הר הרצל ירושלים, 19.09.19. ראובן קסטרו
מעטפת הגנה פוליטית. נתניהו, חיות וגנץ/ראובן קסטרו

גם מי שנושם לרווחה עם הקמת הממשלה, ומקבל את הטענה של גנץ וחבריו שבחבירה לנתניהו הם מונעים בחירות רביעיות - נאלץ להודות שהקורונה הייתה בעצם רק תירוץ, כשנתניהו הכריז על היציאה מהמשבר עוד לפני שהוקמה ממשלת החירום שנועדה לטפל בו. בכחול לבן אמנם מנהלים כעת קרב מאסף על תיק הבריאות, אבל בהסכם המקורי עם נתניהו אין בידיהם אף תיק שרלוונטי לעידן הפוסט קורונה והאתגרים העצומים שהוא מציב בפני המשק והכלכלה. בהסכם הקואליציוני המפורט שהעסיק את הכנסת ובג"ץ בשבועות האחרונים יש עשרות סעיפים, אבל את אלה שנוגעים לקורונה אפשר לספור על כף יד אחת. כל השאר עוסקים בהבטחת מעמדם ושלטונם של נתניהו וגנץ ובסידורי ג'ובים ועבודה.

גנץ לא הוזמן לחגיגות הסיום של הקורונה, ובחר שלא לשבת בכיסא יו"ר הכנסת בהצבעה על השינויים המפליגים בחוקי היסוד שמרכיבים את היצור השלטוני החדש המכונה "ממשלת חילופים". הוא גם ניסה למנוע את פרסום החתימות שלו ושל חברי מפלגתו על המסמך שביקש אתמול מנשיא המדינה להטיל את המנדט על נתניהו.

כעת, לפי החוק, יש לנתניהו שבועיים להציג ממשלה. אם זה היה תלוי רק בו, לא בטוח שהוא היה ממהר, רק שגנץ לחץ עליו להתחייב פומבית שהממשלה תושבע כבר בשבוע הבא. ביום רביעי בערב, בשיא הכאוס של ההצבעות המרתוניות בכנסת ודקות ספורות בלבד לפני שהתפרסמה החלטת בג"ץ, הם הספיקו לפרסם הודעה משותפת על מועד ההשבעה והממשלה החלה לרקום עור וגידים.

עוד בוואלה!

אחרי שנאספו 72 חתימות: הנשיא הטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
כרטיס צהוב להמשך הדרך. נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ואולם, שתי מילים שכתבה הנשיאה אסתר חיות יפגמו בשמחת השמפניה, וירחפו מעל ממשלת נתניהו-גנץ גם אחרי השבעתה, לפחות לחצי השנה הקרובה: "לעת הזו". בג"ץ אמנם הכשיר את נתניהו לראשות הממשלה ונתן אור ירוק להסכם פה אחד, אבל גם הוציא כרטיס צהוב לליכוד ולכחול לבן להמשך הדרך. בדיונים שהתקיימו השבוע, השופטים עדיין לא נתנו דעתם למנגנון המשפטי המורכב שמקים את ממשלת החילופים, וסירבו לדון בכל מה שעומד ותלוי על שולחן הכנסת עד שיושלם לדבר מעשה. מהרגע שסעיפי ההסכם יהפכו לחוקים, השופטים בהחלט אותתו שיהיו מושאים לביקורת שיפוטית.

בשלושה שבועות של אופוזיציה חדה ומנוסה בכנסת כבר נחשפו לא מעט מוקשים חוקתיים: קיצור תקופת הכהונה של הכנסת לשלוש שנים עם אופציה להארכה במקום ארבע כפי שכתוב בחוק, מנגנוני השריון ברוב דרקוני של 70 ח"כים, ובעיקר - מעמד ראש הממשלה החלופי, וההגנות המשפטיות שעוקפות את הלכת דרעי פנחסי. עם השלמת החקיקה, כבר הוגש גל חדש של עתירות בנושא, ודינן יוכרע רק אחרי שהממשלה תושבע ותחל את כהונתה.

בכחול לבן אומרים שיתקנו את החוקים בהמשך אם בג"ץ יפסול אותם, או במילותיו של בכיר בליכוד, "גנץ, במצבו, יבלע כל החלטה ובלבד שהממשלה כבר תקום". נתניהו, לעומת זאת, מרוכז בסעיף אחד: השופטים אמנם הכשירו את הכהונה שלו כראש ממשלה לשנה וחצי הקרובות, אך עדיין לא דנו בכלל במנגנון הדו-ראשי של נתניהו וגנץ בראשות הממשלה, סיטואציה משפטית חדשה ולא מוכרת, ובעיקר לא בהסדר שמאפשר לראש הממשלה החלופי להמשיך בכהונתו גם אם הוא נאשם בפלילים.

יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
הכוח המחבר בין הקורונה ובג"ץ. גנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

כל עוד הסוגיה הזו תלויה בחלל בית המשפט העליון, יהיה חור של אי ודאות בהסכם בין נתניהו וגנץ, ואם במקרה דנן השופטים יבחרו להיות פחות שמרניים וירצו להתערב, מבחינת נתניהו זו עשויה להפוך לעילה אטרקטיבית לבחירות. לכן, הוא גם דאג לשריין מול גנץ בהסכם את האפשרות לפרק את הממשלה במקרה שמתעוררת מניעה משפטית בחצי השנה הראשונה שאחרי החתימה. כך שלפחות לחצי השנה הקרובה, כדאי להצמיד לממשלה שתושבע בשבוע הבא כוכבית שלידה צמד מלים מוצהבות: "בעת הזו".

תוך כדי חגיגות הניצחון שיהיו או לא בבלפור, בסוף השבוע הקרוב נתניהו ובני ביתו יתחילו לחלק את השלל. מחיר הממשלה הפריטטית עם גנץ מצמצם עד מאוד את ההיצע שנשאר לחברים בליכוד ובימינה, ואף מייצר ביניהם דילמה.

"אם בנט וחבריו יישארו מחוץ לממשלה, יהיו יותר תיקים לשרי הליכוד, אבל מספסלי האופוזיציה הם ימררו לנו את החיים מימין", אמר אחד מבכירי הליכוד אתמול, "אם ימינה בפנים, הכול הופך הרבה יותר צפוף". בליכוד עוקבים בדריכות אחרי המגעים בין נתניהו לגנץ על תיק הבריאות והשיחות הקרירות עם בנט כדי לדעת איזה תיקים בכלל עומדים על הפרק, מול מי ועל מה הם מתחרים, כשהשיחות שלהם עצמם יתקיימו רק בתחילת השבוע הבא. עם קואליציה רחבה של לפחות 72 ח"כים, אין לבנט, שקד או אף ליכודניק בכיר שום קלף ממשי לנופף בו כאיום, והתיק שאותו הם יקבלו נתון לגמרי לחסדיו. פאזל הכיסאות הווירטואלי ייצר לנתניהו לא מעט כאבי ראש בדרך להשבעת ממשלתו החמישית, אבל אחרי הניצחונות על גנץ, בג"צ והקורונה - זה סוג של משחק ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully