וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ דנו בהארכת כהונת הממשלה ובגורל תיק הבריאות

רה"מ ויו"ר כחול לבן שוחחו על האפשרות להאריך את ההסכם הקואלציוני לארבע שנים ולחלק את הרוטציה בהתאם. השניים סיכמו: השבעת הממשלה ב-13 במאי. גורמים בכחול לבן: לא יהיה שינוי לגבי תקופת הכהונה. במפלגתו של גנץ מעוניינים בתיק הבריאות, גם בנט ביקש לקבל את התיק

בווידאו: מליאת הכנסת דנה בחוק הרוטציה/צילום: ערוץ הכנסת

המו"מ להרכבת הממשלה - עדכונים אחרונים:

  • נתניהו וגנץ נפגשו; בפגישה השתתפו גם דרעי, לוין, אשכנזי וניסנקורן
  • השניים סיכמו: תאריך היעד להשבעת הממשלה - יום רביעי הבא
  • בליכוד הציעו להאריך את ההסכם הקואליציוני ל-4 שנים ולחלק מחדש את הרוטציה
  • גורמים בכחול לבן: לא יהיה שינוי בהסכם לגבי תקופת כהונת הממשלה
  • בכחול לבן מעוניינים במשרד הבריאות, בנט פנה לנתניהו בבקשה לקבל את התיק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו היום (רביעי) בלשכת יו"ר הכנסת ודנו בנושאים האחרונים במשא ומתן, בהם בין היתר על תיק הבריאות, מועד השבעת הממשלה והארכת ההסכם הקואליציוני. השניים סיכמו כי תאריך היעד להשבעת הממשלה הוא ביום רביעי הבא, ב-13 במאי, לאחר השלמת תהליך החקיקה הנדרש. בפגישה השתתפו גם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, השר יריב לוין מהליכוד, וחברי הכנסת גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן מכחול לבן.

נתניהו וגנץ דנו, בין היתר, באפשרות להאריך את משך ההסכם הקואליציוני לארבע שנים במקום שלוש, ולחלק את הרוטציה בהתאם. ההצעה הגיעה ביוזמת הליכוד, ובכחול לבן טרם הסכימו לפרטים. ככל הנראה, מדובר בחלוקת כהונה של שנה וחצי לנתניהו, שנה וחצי לגנץ, ועוד 7-8 חודשים לנתניהו שאחריהן עוד 8-9 חודשים של נתניהו ועוד 8-9 חודשים של גנץ. כך, הבחירות הבאות יתקיימו בנובמבר 2024.

המטרה המוצהרת בהארכת הכהונה היא להימנע מביקורת של בג"ץ על קיצור תקופת הבחירה של הכנסת. במקביל, המבנה החדש של חלוקת הרוטציה יבטיח לנתניהו שגם אם בג"ץ יפסול את הכהונה שלו בתור ראש ממשלה חלופי בחלק השני של הרוטציה, הוא יוכל לחזור לכיסא ראש הממשלה לתקופה שלאחר מכן.

בליכוד מנסים לשכנע את כחול לבן שמבנה הרוטציה המורחב גם יבטיח לגנץ שנתניהו ימלא את ההסכם ויאפשר לו להתמנות לראש הממשלה, זאת מפני שיהיה לו אינטרס להגיע לתקופת הרוטציה השנייה. מנגד, גורמים בכחול לבן אומרים כי לא יהיה שינוי בהסכם לגבי תקופת הכהונה של הממשלה, ושכבר עכשיו כתוב בהסכם שבמידה ושני הצדדים ירצו להאריך את תוקף הממשלה יוכלו לעשות זאת בהסכמה.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
תיק הבריאות אמור להיות במקור בידי הימין. נתניהו וגנץ בחתימה על ההסכם הקואליציוני, בחודש שעבר/אתר רשמי, -

כמו כן, הצדדים דנו בתיק הבריאות, שלפי ההסכם המקורי אמור להיות בידי בלוק הימין. בכחול לבן מעוניינים לקבל את התיק, לאחר שהשר יעקב ליצמן הודיע כי יעבור למשרד השיכון, ולמנות לתפקיד שר הבריאות מינוי מקצועי חיצוני. במפלגה שוקלים את אחד מראשי בתי החולים בארץ, כששמותיהם של מנכ"ל שיבא יצחק קרייס, מנכ"ל איכילוב רוני גמזו ומנכ"ל בית החולים נהריה מסעד ברהום הוזכרו בימים האחרונים.

בליכוד דורשים בתמורה שניים-שלושה תיקים, שלפחות אחד מהם יהיה במשרד שנחשב "בינוני", כלומר בעל סמכויות והשפעה כלשהי. אולם, בכחול לבן מסרבים בשלב זה לוותר על תיק הכלכלה, התקשורת או התרבות והספורט, כפי שדרשו בליכוד, ומוכנים לוותר על שני תיקים זוטרים בלבד.

ראש הממשלה, שר הבריאות, ר' המל"ל ומנכ"ל משרד הבריאות בהצהרות לתקשורת בנושא הקורונה, 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
בכחול לבן מעוניינים בתיק בעקבות מעברו למשרד השיכון. השר ליצמן/פלאש 90, פלאש 90

בניסיון למנוע את הארכת כהונת ממשלת נתניהו וגנץ, חברי הכנסת מהאופוזיציה משכו את כל ההסתייגויות - ודרשו לקיים את ההצבעה על הצעות החוק עכשיו. זאת, לאחר שסברו כי נתניהו וגנץ רוצים להכניס שינויים עוד הלילה בחוק כדי להאריך את הקדנציה משלוש שנים לארבע שנים. חברי כנסת ביקשו הפסקה, ומנגד אחרים מבקשים הצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית מיד.

גם אם החוק יאושר כעת במתכונת של שלוש שנים לקדנציה, הליכוד וכחול לבן יוכלו לתקן את החוק בהמשך אחרי השבעת הממשלה. עם זאת, שתי המפלגות ניסו להימנע מכך.

בכנסת אוספים חתימות, בנט דורש את הבריאות

במקביל, חברי הכנסת חותמים הערב על בקשה מהנשיא להטיל את המנדט על נתניהו, לקראת פקיעת המנדט שהועבר לידי הכנסת בתום 21 הימים. בסך הכול, לפחות 61 חברי כנסת, כולל כחול לבן וחברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי מהעבודה, אמורים לחתום על הפנייה. בכחול לבן אומרים שיחתמו רק לאחר סיום חקיקת חוק הרוטציה בכנסת.

החתימות צריכות להיות מוגשות לנשיא עד מחר בחצות כדי למנוע התפזרות אוטומטית של הכנסת והליכה לבחירות רביעיות. אחרי מסירת החתימות, בית הנשיא יערוך הליך וידוא קצר של אמינות החתימות של כל החותמים, ואז יודיע פורמלית על העברת המנדט לנתניהו בכתב, ולא בפגישה פנים מול פנים. עם קבלת המנדט מהנשיא, יהיו לרשות נתניהו 14 יום להרכיב ממשלה.

ביקור היערכות שקיים שר הביטחון, נפתלי בנט, במלון דן בירושלים 16 במרץ 2020. טל עוז / משרד הביטחון, מערכת וואלה!
הצהיר שיירתם למשימה אם נתניהו יציע לו את משרד הבריאות. בנט/מערכת וואלה!, טל עוז / משרד הביטחון

יו"ר ימינה השר נפתלי בנט פנה הערב לראש הממשלה בבקשה לקבל את תיק הבריאות. זאת, לאחר שאמר אתמול כי "אם נתניהו יציע לי את משרד הבריאות ואת ניהול מערך הקורונה", כלשונו, הוא יירתם למשימה. בנט אמר את הדברים ברקע המבוי הסתום בשיחות בין מפלגתו לליכוד סביב כניסתה לממשלה הבאה. עם זאת, בכחול לבן טענו כי בנט מפעיל לחץ על נתניהו באמצעות דרישה לקבל את תיק הבריאות, מאחר שהוא יודע שנתניהו בתמורה מבקש שלושה תיקים, וכך הוא עשוי לפתור את המשבר מול מפלגתו שדורשת לקבל שלושה תיקים אף שמגיעה לה שניים בלבד, כפי שהציעה הליכוד עד כה.

עם זאת, הערב אמרו בלשכתו כי כי "לא התקבלה מאז אתמול שום תגובה מטעם הליכוד, באף ערוץ, לעניין הטלת תיק הבריאות על השר". כעבור שעות בודדות, על רקע פגישתם של נתניהו וגנץ, הודיע בנט כי הוא פנה באופן רשמי לנתניהו כדי לקבל את "תיק הבריאות והקורונה", וזאת לדבריו, "על מנת להקים מערך פנדמיה לאומי לקראת ההתפרצות הבאה, שעלולה להגיע בחורף הקרוב. אם נקים מערך כזה, נוכל בפעם הבאה להתמודד עם המגיפה תוך פגיעה קטנה יותר בכלכלה".

(עדכון ראשון: 19:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully