וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנאספו 72 חתימות: הנשיא הטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה

ריבלין העביר את המנדט לידי רה"מ, שלרשותו יעמדו 14 ימים להציג ממשלה חדשה לכנסת, לאחר שקיבל את חתימותיהם של 72 ח"כים והסכמה בכתב מנתניהו. בימינה אינם חתומים על ההמלצות, ונתניהו שוחח עם בנט מבלי להגיע להסכמות. בליכוד ובכחול לבן סיכמו: הממשלה תושבע ברביעי הבא

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל היום (חמישי) על ראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה. זאת, לאחר שנציגי סיעות הליכוד, כחול לבן, ש"ס, יהדות התורה, דרך ארץ והעבודה, מסרו למנכ"ל בית הנשיא הראל טובי את חתימותיהם של 72 חברי כנסת הממליצים עליו להרכיב את הממשלה. על המכתב לא חתמו חברי הכנסת של ימינה.

יחד עם חתימות חברי הכנסת, ניתנה גם הסכמה בכתב של נתניהו, שמבקש מהנשיא המדינה להטיל עליו את תפקיד הרכבת הממשלה. במכתב שנתניהו העביר לנשיא, הוא מצהיר שבכוונתו "להקים ממשלת אחדות וחירום לאומית וממשלת חילופים בראשותי יחד עם חבר הכנסת בני גנץ כראש ממשלה חלופי". הוא התחייב במכתב שהשבעת הממשלה תתקיים ביום רביעי.

הנשיא הודיע רשמית לנתניהו על קבלת המנדט לאחר הליך טכני קצר של בדיקת החתימות, ומרגע זה יעמדו לידיו עוד 14 יום להציג ממשלה לכנסת עד לפיזור אוטומטי לבחירות. בליכוד ובכחול לבן הודיעו אתמול כי הם סיכמו שהממשלה תושבע ביום רביעי הבא. בתחילת השבוע הבא נתניהו צפוי להתחיל בסבב התייעצויות ופגישות עם שרי הליכוד על חלוקת התפקידים, שתלויה גם בהסכמות שטרם הושגו עם ימינה על כניסתם לממשלה.

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
צפוי להודיע בכתב לנתניהו על קבלת המנדט. ריבלין ונתניהו/ראובן קסטרו

לאחר סיום הליך הבדיקה, מסר ריבלין מכתב לראשי הסיעות, שלפיו "לאחר שלא עלה בידי המועמדים שהטלתי עליהם את התפקיד להרכיב ממשלה במערכות הבחירות לכנסת העשרים ואחת, העשרים ושתיים והעשרים ושלוש, התקבלה לידי בקשה בכתב, החתומה על ידי רוב חברי כנסת, המבקשים להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו".

עוד כתב ריבלין כי "מצאתי לנכון להודיעכם, ובאמצעותכם לכל חברי הכנסת, כי נוכח האמור לעיל, וככל שלא תעלה טענה מצד חברי הכנסת, שעלי להביאה בחשבון בעניין זה, בכוונתי לפעול בהתאם להוראות סעיף 10(ב) לחוק היסוד. על פי סעיף 10(ג) לחוק יסוד: הממשלה, לחבר הכנסת תהיה נתונה תקופה של 14 ימים להרכיב ממשלה. אני תקווה כי בעקבות מהלך זה, תוקם בקרוב ממשלה בישראל, שתתמודד בהצלחה עם האתגרים המורכבים העומדים לפנינו".

מכתב הבקשה להטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. 7 במאי 2020. אין, אתר רשמי
המכתב שהועבר לריבלין היום/אתר רשמי, אין

יו"ר כחול לבן בני גנץ צירף מכתב נלווה לחתימה, שבו הוא הדגיש כי החתימה שלו נועדה למטרת "הקמתה המיידית של ממשלת חירום ואחדות לאומית". זאת, אף שהוא אינו מחויב להעביר מכתב משל עצמו, בשונה מנתניהו שקיבל את המנדט.

בכחול לבן ניסו בתחילה להימנע מהפצת מסמך החתימות של גנץ והח"כים שלהם על נתניהו, וביקשו מהליכוד שלא להפיץ את המסמך. לאחר מכן, ביקשו גם מבית הנשיא שלא לפרסם את המסמך, אך בבית הנשיא הסבירו שהם מחויבים להליך שקוף. בסופו של דבר, דוברות כחול לבן הפיצה את המסמכים החתומים רק בעקבות פניית כלי התקשורת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חתימתו של גנץ על ההמלצה להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

החתימות נאספו במהלך היום על ידי חברי הכנסת של כחול לבן, ואמש על ידי חברי הכנסת של בלוק הימין, אולם בימינה סירבו לחתום על הבקשה בשל הקשיים במו"מ. נתניהו שוחח היום עם יו"ר ימינה, השר נפתלי בנט, אך לא הגיע עמו להסכמות. בנט הדגיש בפני נתניהו כי רצונה של מפלגתו הוא להבין מה קווי היסוד של הממשלה, וזאת לאור הענקת משרדי המשפטים והכלכלה ל"אנשי ההסתדרות ושמאל". הוא ציין גם כי ימינה תצטרף לממשלה רק אם תוכל "להשפיע באופן מהותי, זאת לאחר שתמכה בנתניהו ובמחנה הלאומי ללא הסתייגות לאורך חודשים".

בליכוד אמרו כי ההצעה לימינה לא השתנתה, והיא כוללת את תיקי החינוך וירושלים וסגן שר שיהיה אחראי בין היתר על החטיבה להתיישבות. בנט דרש מנתניהו בשיחה עמו לקבל שני תיקים מתוך רשימה של שלושה: בריאות, תחבורה וחינוך. בשלב זה נתניהו מסרב לקבל את הדרישה. חברי המפלגה לא חתמו היום על ההמלצה לנשיא על נתניהו זאת ברקע אי ההתקדמות במו"מ עם הליכוד.

בתוך ימינה מתנהל קרב סביב השאלה מי יכהן בתפקיד שר, זאת בהתחשב בכך שהמפלגה תקבל רק שני תיקים או לכל היותר שלושה. במידה והמפלגה תכנס לממשלה, בנט המכהן כיו"ר צפוי לקבל מינוי קבוע ובין סמוטריץ', פרץ ושקד מתנהל קרב סביב המינויים. בליכוד האשימו בשבועות האחרונים את ימינה בכך שהם מנהלים קרב על תיקים ואין בתנאי כניסתם לממשלה "שום עניין אידיאולוגי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב הנלווה שצירף גנץ לחתימתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

החתימות הוגשו שעות לפני פקיעת המנדט שניתן לכנסת להרכיב את הממשלה, הלילה בחצות, בתום 21 ימים. בבקשת נציגי הסיעות נבדק האם היא כוללת לפחות 61 חתימות מקוריות של חברי כנסת, וכן הסכמה בכתב של המועמד. על פי בית הנשיא, אילו היה מתברר שקיים קושי עם כשרות חלק מהחתימות, וכתוצאה מכך פחת מספר החתומים על הבקשה מ-61 חברי כנסת, היה נקבע כי הבקשה איננה עומדת בתנאים.

מוקדם יותר היום, מליאת הכנסת אישרה את חוק הרוטציה לטובת הקמת ממשלת נתניהו-גנץ, במסגרת תיקון לחוק יסוד: הממשלה. ההצבעה התקיימה לאחר שבמהלך הלילה אישרה הוועדה המיוחדת בכנסת, ראשות ח"כ איתן גיזנבורג (כחול לבן), את התיקון שדרשו כחול לבן והליכוד לערוך בו. הדיון בוועדה המיוחדת נועד לאפשר את משך הארכת כהונת הכנסת ה-23 משלוש לארבע שנים בהתאם להסכם הקואליציוני. משהסתיימה ההצבעה על חוק הרוטציה, אישרו הח"כים להצביע את התיקון להצעת החוק למימון מפלגות, לפיו חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל יוכלו לקבל עד שישה מיליון שקל למימון השוטף של מפלגתם, אף שלא היו זכאים לחצי מהסכום הזה לפי החוק הקודם.

(עדכון ראשון 16:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully