וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את חוק הרוטציה; נתניהו צפוי לקבל היום את המנדט

התיקון לחוק יסוד: הממשלה המסדיר את הארכת כהונת הכנסת ה-23 משלוש שנים לארבע, אושר ברוב של 72 ח"כים מול 36 מתנגדים בקריאה שנייה ושלישית. הח"כים מימינה לא השתתפו בהצבעה. בהמשך אושר התיקון לחוק מפלגות המאפשר העברת כספים לסיעתם של האוזר והנדל

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (חמישי) את חוק הרוטציה לטובת הקמת ממשלת נתניהו-גנץ, במסגרת תיקון לחוק יסוד: הממשלה. זאת, לאחר שבמהלך הלילה אישרה הוועדה המיוחדת בכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) את התיקון שדרשו כחול לבן והליכוד לערוך בו. התיקון אושר ברוב של 72 ח"כים מול 32 מתנגדים.

חברי הכנסת של מפלגת ימינה וח"כ מרב מיכאלי (העבודה) לא השתתפו בהצבעה. בימינה החרימו את ההצבעות על הצעת החוק ברקע המבוי הסתום בשיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לכניסתה לממשלה וח"כ מיכאלי מתנגדת להסכם הקואליציוני ולכניסתה של מפלגת העבודה לממשלה.

בעקבות אישור התיקון לחוק, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לקבל לידיו את המנדט להרכבת הממשלה בהמשך היום. משהסתיימה ההצבעה על חוק הרוטציה, אישרו הח"כים להצביע את התיקון להצעת החוק למימון מפלגות, לפיו חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל יוכלו לקבל עד שישה מיליון שקל למימון השוטף של מפלגתם, אף שלא היו זכאים לחצי מהסכום הזה לפי החוק הקודם. סיעת מרצ תעתור לבגץ נגד החוקים שאושרו במליאה אותם כינו "חוקי הבושה והכשרת השחיתות של קואליציית הנאשם וסייעניו".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
צפוי לקבל לידיו את המנדט. נתניהו, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בכחול לבן כבר החלו לאסוף חתימות של חברי הכנסת לטובת הגשת בקשה לנשיא להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נתניהו. בבלוק הימין אספו חתימות אמש, אולם בימינה סרבו לחתום לעת עתה על הבקשה בשל הקשיים במו"מ. למרות זאת, לנתניהו יהיו יותר מ-61 חתימות, והוא יקבל שבועיים נוספים להשלים את מלאכת הרכבת הממשלה. הוא לא יעשה שימוש בכל התקופה, זאת בהמשך לסיכום שלו עם יו"ר כחול לבן בני גנץ להשביע את הממשלה ביום רביעי.

יו"ר יש עתיד-תל"ם יאיר לפיד מתח ביקורת על גנץ וגבי אשכנזי. "הם מחתימים עכשיו את חברי הכנסת שלהם על המלצה לנשיא למנות את נתניהו לראש ממשלה. מעולם לא רימו מעטים כל כך, מצביעים רבים כל כך, מסיבות עלובות כל כך". על אישור חוק הרוטציה נמסר מסיעתו של לפיד כי "ממשלת נתניהו החמישית תהיה המנופחת והבזבזנית בתולדות ישראל. 36 שרים, 16 סגני שרים והקמת עוד מעון רשמי, זה לא חירום ולא אחדות - זו שחיתות. זו ממשלת החלומות והחסינות של הנאשם נתניהו".

בבית הנשיא הדגישו היום כי בהתאם לנוהל, הגשת החתימות צפויה להתרחש עד הלילה בחצות. על הבקשה לכלול חתימות מקוריות של 61 לפחות, וכן עליה לכלול הסכמה בכתב של המועמד עליו מתבקש נשיא המדינה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. עם הגשת הבקשה היא תיחתם בחותמת "נתקבל" ויצוינו בה תאריך ושעת הגשת הבקשה. אם יתברר כי קיים קושי עם כשרות חלק מהחתימות וכתוצאה מכך פחת מספר החתומים על הבקשה מ-61 חברי כנסת, הרי שהבקשה אינה עומדת עוד בתנאי סעיף 10(א) לחוק היסוד ולפיכך יראו את הבקשה כאילו לא הוגשה.

עוד בוואלה!

הממשלה תושבע ביום רביעי הבא, ההצבעה על חוקי הרוטציה נעצרה

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
החוק אושר ברוב של 72 ח"כים. גנץ בכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הדיון בוועדה המיוחדת בשינוי שביקשה שתי מפלגות הקואליציה המסתמנת להכניס לחוק, נועד לאפשר את משך הארכת כהונת הכנסת ה-23 משלוש לארבע שנים בהתאם להסכם הקואליציוני. עד לשעה 06:00 הצביעו חברי הוועדה על ההסתייגויות ועל החוק, ועם אישורן הן הוחזרו למליאה.

העברת החוק לידי הוועדה, הגיעה לאחר מהומה במליאה כשסיעות יש עתיד, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו ומרצ הסירו במקביל את אלפי ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק ודרשו לקיים הצבעה באופן מידי. ההצבעה על הסתייגויות אלה הייתה אמורה להתארך עד מחר בבוקר, אך באופוזיציה החליטו על המהלך לאחר פגישתם של נתניהו וגנץ, שדנו בתאריך היעד להשבעת הממשלה וברוטציה

יו"ר סיעת יש עתיד-תל"ם, ח"כ מאיר כהן, משך בשם כל סיעות האופוזיציה את ההסתייגויות מחוק יסוד: הממשלה וממשלת החילופים, כדי להביא להצבעה מיידית ללא השינויים שעליו דנו כחול לבן והליכוד בדבר הארכת כהונת הממשלה. חברי כנסת מהקואליציה המסתמנת ביקשו הפסקה, ומנגד אחרים ביקשו הצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית במיידית.

חברי הכנסת אריה דרעי (ש"ס) ואחמד טיבי (תע"ל) במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
השר דרעי וח"כ טיבי במליאה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

המטרה המוצהרת בהארכת הכהונה הייתה להימנע מביקורת של בג"ץ על קיצור תקופת הבחירה של הכנסת. במקביל, המבנה החדש של חלוקת הרוטציה יבטיח לנתניהו שגם אם בג"ץ יפסול את הכהונה שלו בתור ראש ממשלה חלופי בחלק השני של הרוטציה, הוא יוכל לחזור לכיסא ראש הממשלה לתקופה שלאחר מכן.

בליכוד ניסו לשכנע את כחול לבן שמבנה הרוטציה המורחב גם יבטיח לגנץ שנתניהו ימלא את ההסכם ויאפשר לו להתמנות לראש הממשלה, זאת מפני שיהיה לו אינטרס להגיע לתקופת הרוטציה השנייה. מנגד, גורמים בכחול לבן אמרו אתמול כי לא יהיה שינוי בהסכם לגבי תקופת הכהונה של הממשלה, ושכבר עכשיו כתוב בהסכם שבמידה ושני הצדדים ירצו להאריך את תוקף הממשלה יוכלו לעשות זאת בהסכמה.

לאחר העברת חוק הרוטציה, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ לביטול תיקון החוק המעגן את עקרון ראש ממשלה חלופי. עו"ד אליעד שרגא מטעם התנועה אמר כי "יש פה ניסיון בוטה למוטט את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, והכל כדי לאפשר לאדם אחד להימלט מאימת הדין".

(עדכון ראשון: 09:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully