וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק שיאפשר את הקמת ממשלת נתניהו-גנץ

72 ח"כים הצביעו בעד ואילו 40 התנגדו לתיקון חוק יסוד: הממשלה, שנועד להכשיר את סעיפי ההסכם הקואליציוני, והרוטציה האוטומטית בין השניים. באופוזיציה ניסו לעכב את ההצבעה, ובימינה נעדרו מהמליאה ברקע המתיחות עם הליכוד. לאחר ההצבעה, עשרות מפגינים מול מעון רה"מ

בווידאו: חוק הרוטציה עבר בקריאה ראשונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה ראשונה את התיקון לחוק יסוד: הממשלה, שנועד להכשיר את סעיפי ההסכם הקואליציוני ולאפשר את הרוטציה האוטומטית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. 72 חברי כנסת תמכו בתיקון החוק, בעוד 40 התנגדו. בהמשך היום צפויה המליאה להצביע על הצעת חוק ממשלת חילופים.

טרם ההצבעה, סיעות האופוזיציה פעלו לעכב את קידום החקיקה. 69 ח"כים נרשמו לדבר בדיון הקודם להצבעה, וכל אחד מהם קיבל את רשות הדיבור למשך שלוש דקות. יו"ר יש עתיד-תל"ם, ח"כ יאיר לפיד, מתח ביקורת חריפה על הממשלה המסתמנת. "מרמים את הציבור וגם את בג"ץ כשאומרים לו הברירה היא בחירות רביעיות. הרי מונח לפני הכנסת מתווה להקפאת המצב הפוליטי למשך חצי שנה".

יו"ר הוועדה המיוחדת בכנסת שדנה בחוק ויזם את ההצעה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), אמר כי "יהיו פשרות ואף צד לא ייצא עם מלוא תאוותו בידו, אבל ישראל לפני הכול ולכן אבקש מהכנסת לתמוך בחקיקה הזו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון מליאת הכנסת, 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
נתניהו בדיון במליאת הכנסת בנושא חוק הרוטציה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מחה על מתווה ממשלת נתניהו-גנץ. "בכל קואליציה יש קצת גועליציה. בקואליציה הזו יש רק גועל", אמר. "אין ישראל לפני הכול, רק ג'ובים ותעסוקה לכחול לבן. לא הייתה ממשלה כזו עם כל כך הרבה שרים, סגני שרים ומעון חלופי והכול על רקע משבר כלכלי. מעולם זה לא היה. אתם דואגים רק לעצמכם". עוד טען ליברמן כי "ליצמן לא מנהל מו"מ קואליציוני, הוא בא בהודעות לראש הממשלה. יש לנו ליצמן בשיכון, דרעי בפנים וגפני בכספים. מה זה אומר לזוגות צעירים? למשרתי מילואים? זה שוד לאור היום. לנתניהו אין כל כוונה להקים ממשלה".

לאחר ההצבעה, עשות בני אדם ממחאת הדגלים השחורים מתכנסים מול מעון ראש הממשלה בירושלים במחאה על ההסכם הקואליציוני בין הצדדים. המפגינים, שחלקם החזיקו בדגלי ישראל ובשלטי מחאה, קוראים "העם דורש בג"ץ חופשי" ו"ביבי לכלא".

יו"ר הכנסת בני גנץ בדיון מליאת הכנסת, 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
גנץ בכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

הצעת החוק קובעת כי השינויים בחוק יסוד הממשלה, המסדירים את חילופי השלטון בין נתניהו לגנץ, ישוריינו כך שרק רוב של 75 חברי כנסת יוכל להביא לביטולם. נציג היועץ המשפטי לממשלה הבהיר בוועדה כי ראוי להוריד את הרוב ל-61 ח"כים, בהתאם למצב החוקתי היום. כמו כן, ההצעה מסדירה גם את מעמדו של ראש הממשלה החלופי במקביל לכהונת ראש הממשלה, ולפיה, לא יוכלו לפטרו ומעמדו יהיה זהה גם לעניין כהונה תחת הרשעה בגין שוחד.

בשבוע שעבר אישרה הכנסת את הצעת החוק בקריאה טרומית, ובליכוד ובכחול לבן מקווים שיוכלו לאשרה עד תום המנדט שהועבר לכנסת. אם לוח הזמנים לא יאפשר את קידום ההצעה עוד לפני פיזור הכנסת והליכה לבחירות רביעיות, נציגי כחול לבן והעבודה יבקשו מהנשיא ראובן ריבלין שיטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו. במקרה כזה, יעמדו לרשותן שבועיים נוספים להשלמת החקיקה.

בנוסף לכך, גם התיקון לחוק מימון המפלגות, המאפשר לח"כים יועז הנדל וצביקה האוזר (דרך ארץ) לקבל שישה מיליון שקלים בשנתיים הקרובות, אושר בקריאה ראשונה. לפי הצעת החוק, מוצע לקבוע כהוראת שעה לכנסת ה-23 כי על אף האמור בחוק מימון מפלגות, אם טרם כינון הממשלה קמה סיעה חדשה שהתפלגה כדין - במקרה שההתפלגות היא של קבוצה של שני חברי הכנסת לפחות, שהם שליש ממספר חברי הסיעה לפחות, מסיעה שהיא עצמה קמה עקב התפלגות - תהיה הסיעה החדשה זכאית למימון ההוצאות השוטפות בכנסת.

דיון מליאת הכנסת, 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"מרמים את הציבור ואת בג"ץ". לפיד במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

הצרות מגיעות גם מכיוון הקואליציה, משום שבימינה המשיכו להחרים את ההצבעות על חוקי הרוטציה, בשלב זה. במפלגה אף מתחו ביקורת על הצעת החוק שמקדמות המפלגות. בדיון בוועדה המיוחדת שהתקיים בתחילת השבוע בכנסת, אמרה ח"כ איילת שקד כי "לא עושים שינוי משטרי בשבוע. אם זה מחויב המציאות בגלל אילוצים פוליטיים, אז זה חייב להיות בהוראת שעה".

לדבריה, "אנחנו עדיין לא חלק מהקואליציה ויכול להיות שנהיה באופוזיציה, אבל מה שאני אגיד רלוונטי בכל מצב. בוודאי לא נתניהו ולא גנץ ירצו בעתיד, בקדנציות הבאות שמישהו יסחט אותם וירצה להיות ראש ממשלה חלופי. זה לא בריא במציאות הפוליטית שלנו. החוק לא יכול להיות משוריין ל-75 ח"כים. בכנסת ישראל החוקים עוברים באופן רגיל, בוודאי שהצעת החוק הזו צריכה לעבור ברוב רגיל של 61 ח"כים".

דיון מליאת הכנסת, 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
72 תומכים מול 40 מתנגדים. מליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

המתיחות בין המפלגות נמשכת גם על רקע המשא ומתן להקמת הממשלה הבאה, במסגרתו הציעו בליכוד לימינה את תיק החינוך, תיק ירושלים וסגן שר שיהיה אחראי על החטיבה להתיישבות והשירות הלאומי. במפלגה דחו את ההצעה, וגורם בכיר בה אמר כי "אנחנו רוצים להיות משמעותיים בתוך הממשלה. אם לא נהיה כאלה, נלך לאופוזיציה".

מחאת הדגלים השחורים  מחוץ לכנסת, ירושלים 30 באפריל 2020. מחאת הדגלים השחורים, אתר רשמי
"העם דורש צדק משפטי". הפגנת מחאה מול הכנסת, היום/אתר רשמי, מחאת הדגלים השחורים

במקביל, כמאה בני אדם מפגינים במסגרת "מחאת הדגלים השחורים" מול הכנסת. המוחים פתחו בקריאות: "העם דורש צדק משפטי" ו"שוחד, מרמה, הפרת אמונים".

(עדכון ראשון: 11:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully